Jump to content
Annons

billiga anolog synthar


chroffa (oregistrerad)

Recommended Posts

chroffa (oregistrerad)

Hej!

Jag är sugen på att skaffa en skön analogsynth där man kan rätta fram egna fina ljud, och till ett bra pris. Var först intresserad av Microkorg, men såg sedan Novations K-Station och Alesis Micron. Vilken är att föredra, vilken är mest prisvärd?

Sen undrar jag lite om den här Dave Smiths Evolver, kopplar man bara in ett klaviatur till den och så fungerar den ungefär som de ovan nämda syntharna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sak får du tänka på, det är att de synthar du räknade upp är Analogue Modelled-synthar.. alltså digitala synthar som emulerar analog teknik. Fast ärligt talat så spelar det oftast ingen större roll 🙂

/Daniel

Edit: Evolvern vet jag inte hur det ligger till med dock...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
En sak får du tänka på, det är att de synthar du räknade upp är Analogue Modelled-synthar.. alltså digitala synthar som emulerar analog teknik. Fast ärligt talat så spelar det oftast ingen större roll 🙂

aa =), mistänkte att det var nått sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
Ion är fantastisk och kostar bara 7000,- från Tyskland nu men standardfrågan för att kunna svara väl på din undran är förstås; vad ska du ha synten till?

Det skulle nog va för att spela live i repan och på scen. Så jobbigt att släpa med sig dator (en stationär som inte är min personliga) och midiklaviatur (en klumpig bilig casio keyboard) om man skulle vilja köra softsynthar och sedan känns det stabilare om man slipper datorn som kan krångla. En sån där liten synth är det oxå bara att slänga med i väskan och sticka och spela nånstans.

Den får heller inte vara för dyr, eftesom jag bl a annat skulle vilja ha nytt ljudkort (med mera =P...)

En fråga, har de andra syntharna förutom korgen vocoder? man får koppla in egen mic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, du ska spela live och vill gärna ha någonting litet. Bra information. Men i övrigt; vad för musik spelar du och, ännu viktigare, vad ska synten prestera? Komplexa ackord eller bara leadmelodier? Vill du kunna editera ljudet mycket på scen genom rattning och så eller räcker det att kunna göra ljud mellan spelningarna?

De tre första du räknar upp har vocoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
Okej, du ska spela live och vill gärna ha någonting litet. Bra information. Men i övrigt; vad för musik spelar du och, ännu viktigare, vad ska synten prestera? Komplexa ackord eller bara leadmelodier? Vill du kunna editera ljudet mycket på scen genom rattning och så eller räcker det att kunna göra ljud mellan spelningarna?

De tre första du räknar upp har vocoder.

Det jag tänkt mig mest var väl leadstämmor ala pluxus och slagsmålsklubben typ =).

Men kanske oxå för att göra feta coola ljudbilerder i ett reggae experimentelt band, och då är ju microkorg ganska kass för den hara bara fyra rösters polyfoni, två om man kör två oscilators samtidigt (lr vad det var, har inte så bra koll på vad allt heter är för något)

Okej =)

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra vocoder får du annars om du köper en Zoom 1201 Studio Processor. Den bör att gå och få tag i för 400-500kr begagnat..

/Daniel

Edit: Observera dock att du måste ha mikrofonförstärkare mellan mikrofonen och vocodern.. Senare modeller av Zoom's studio processorer har mikrofoningång..

Edit2: Observera också att vocodern bara är en del av studio processorn, den har även en hel del effekter, som reverb, delay, chorus, lo-fi m.m.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Micron är vad jag har förstått en Ion i mindre förpackning (du kan använda Ions patcher i Mircron). Den har iaf 4 parter vilket kan vara intressant i studiosammanhang. Men den har däremot bara 3 rattar vilket inte blir skoj om man vill skruva på scen.

Microkorgen har fina brön men å andra sidan har den minitangenter som är svårspelat live.

K-station har massor med editeringsmöjligheter och samtidigt stora tangenter.

Kan tilläggas att jag tittar på samma synthar för min minisynthstudio. Berätta gärna om hur det gick senare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Novations K-Station till salu om du är intresserad. :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ion%20k-station

vad kostar den i affärn nu?

varför säljer du den?

Den har bara två oktaver att spela på, känns det begränsat när man använder den?

Alla prylarna du ser via nämnda länk säljer jag å någon annans vägnar, så jag har ingen erfarenhet av K-station själv, ärligt talat.

Dom ligger kring 3500 kr och uppåt på vendolin.se. Vad den kostar i "affärn" vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
Den har iaf 4 parter vilket kan vara intressant i studiosammanhang.

Kan tilläggas att jag tittar på samma synthar för min minisynthstudio. Berätta gärna om hur det gick senare

fyra parter? =)

okej =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Söt liten pryl.. Ion alltså.

Frågan är vad man ska ha 32 parter till när den bara har 8 röster? 😆

Eller har jag missat nåt?

32 parter förresten? Är det två midi in på den då eller?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Söt liten pryl.. Ion alltså.

Frågan är vad man ska ha 32 parter till när den bara har 8 röster? 🙂

Eller har jag missat nåt?

32 parter förresten? Är det två midi in på den då eller?

/Daniel

Ja, det där funderade jag oxå över.

Jag köpte precis en Yamaha CS6R som har 64 rösters polyfoni och 20 parters multitimbralitet, men den har bara 1x MIDI IN så hur ska jag kunna adressera mer än 16 parter/kanaler då? 😛

Tror jag blir så illa tvungen att kolla i manualen denna gången... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Alesis ION som jag använder ganska flitigt som solosynth (hårdrock,metal)....

... men inte till mycket annat förutom en pad eller två då jag i andra fall föredrar romplers typ yamaha motif och roland xp-30... 😉

ION passar dock utmärkt till det jag använder den till....

(undrar just hur många påhopp jag får efter ett sådant här uttalande)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Alesis ION som jag använder ganska flitigt som solosynth (hårdrock,metal)....

... men inte till mycket annat förutom en pad eller två då jag i andra fall föredrar romplers typ yamaha motif och roland xp-30... 😄

ION passar dock utmärkt till det jag använder den till....

(undrar just hur många påhopp jag får efter ett sådant här uttalande)

Näe, 8 röster är juh inte så långträckande om man ska ta ackord 😉, då blir det lätt att svansen klipps när man tar nästa ackord 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen undrar jag lite om den här Dave Smiths Evolver, kopplar man bara in ett klaviatur till den och så fungerar den ungefär som de ovan nämda syntharna?

Jop, precis så är det. Fast med en Evolver får du dessutom riktiga analoga oscillatorer och filter istället för de där trista emulerade... 🙂 Tänk dock på att den är monofon, så det blir lite svårt att ta ackord... 😱 Om du nu inte har råd att köpa en PolyEvolver...

Annars kan man ju även rekommendera Waldorf microQ och Access Virus som har kommit ner en hel del i pris begagnat. Bägge har även vocoder och tillräckligt med röster för att du ska slippa oroa dig för det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Söt liten pryl.. Ion alltså.

Frågan är vad man ska ha 32 parter till när den bara har 8 röster? 😄

Eller har jag missat nåt?

32 parter förresten? Är det två midi in på den då eller?

🙂

Jo, det verkar ju onekeligen va lite mysko... Enligt specarna har ju Micron dessutom bara 1 uppsättning MIDI-kontakter och mig veterligen är väl 16 kanaler max då...?! Skulle iofs kunna föklaras om den har USB också, men det står det ju inget om... 😳

Storebrorsan Ion har förresten bara 8 parter... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
Jag har en Novations K-Station till salu om du är intresserad. 😛

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ion%20k-station

vad kostar den i affärn nu?

varför säljer du den?

Den har bara två oktaver att spela på, känns det begränsat när man använder den?

Alla prylarna du ser via nämnda länk säljer jag å någon annans vägnar, så jag har ingen erfarenhet av K-station själv, ärligt talat.

Dom ligger kring 3500 kr och uppåt på vendolin.se. Vad den kostar i "affärn" vet jag inte.

säg att jag skulle vara lite intresserad av den du har, jag bor i uppsala hur skulle jag få tag på den, var finns den nu? hur skulle affärn göras?

finns manual och karton kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här borde vi ta per PM istället, men min PM-låda är full så jag kör här ändå...

Synthen finns i Eslöv, jag bor i Lund, så den hade vi fått skicka. Normalt är att mottagaren betalar frakt.

Eftersom varken jag eller ägaren har något postgiro kan vi inte skicka mot postförskott, däremot kan man använda sig av Blockets Betalgaranti som är gratis och ger bättre trygghet åt båda parter när man handlar på distans. Man behöver inte ha annonserat på Blocket för att använda tjänsten.

Manualer, kablar och originalkartong finns kvar.

Vill du diskutera vidare så skicka helst email (inte PM). Finns via min profil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...