Jump to content
Annons

Elgitarr, ESP - Eclipse


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

Jag har nu suttit och väntat på mina två apple,24 tums-skärmar och det har nu gått 8 veckor. Och tror jag skiter i att köpa dom. Orkar inte vänta längre!

Istället så funderar jag på en bra elgitarr. Har kollat på ESP Eclipse-modellerna. Och topmodellerna där ligger runt 16-19 papp. Är det någon här på forumet har en eller känner till något om dessa guror? Har testat en ett par gånger och jag gillar designen och det gedigna bygget.

Känns bra i handen. Jag kommer till 90% producera hårdrock/rock. Och En Eclipce med 0.11-strängar ihop med en Eleven Rack tror jag kan bli rätt fett!

Kom gärna med synpunkter!

Mvh// MrPink! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade en Eclipse med EMG-81 och 60 i ungefär två år. En 2004, i vintage honey burst. Använde den live och i skrivarstudion och den fungerade ruskigt bra. Rejält och tight bygge, riktigt fina akustiska egenskaper och väldigt lättspelad. Jag har alltid varit förtjust i Gibson Les Paul, men också alltid tyckt att den är klumpig och osmidig. Eclipsens design är betydligt mer modern och ergonomisk än en Les Paul, vilket gör den riktigt bekväm. Tunn och skön hals, urfräsning för magen och tunnare kropp. Översadeln i ben ger en väldigt fin klang också. Jag strängade dock ganska finkalibrigt, 9-46, men den vrålade på bra ändå 🙂

Jag kan verkligen rekommendera en Eclipse om det är hårdrock du ska skriva och spela in. Med ett Eleven Rack lär den vara klockren. I bandet jag spelade med när det begav sig var det mycket SoCal-, rock- och metalcovers, typ Hardcore Superstar, Blink 182, Backyard Babies, Green Day, Metallica, etc, och Eclipsen gjorde allt så bra att det var den enda gitarr jag använde då. Saknar den faktiskt en del.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in en Eclipse många gånger i studion. Både top-modellen och LTD. Största nackdelen med Les Paul modellerna är att de alltid stämmer ur sig i anslaget (speciellt på E strängen) för att sedan hoppa upp i pitch vilket kan vara skit jobbigt när du ska spela in en skiva med pumpande öppet D ackord (drop d)

Men det är ju en fin gitarr åså 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade en hel del Eclipse innan jag köpte min LTD EC-1000. Lite småsaker som fick mig att välja LTDn även om Eclipsen känns som ett säkrare köp med tanke på andrahandsvärde. Eclipsen är helt klart snyggare än en EC-1000 med sina glittriga inlägg vilket jag i dagsläget stör mig rätt mkt på. Efter ett par års nyttjande så tycker jag att EMG mickarna är rätt tråkiga och själlösa. Visst, de går ju att byta men slänger man ut en mindre förmögenhet på en gitarr så är det ju en rätt avgörande detalj. För pengarna man ger för en ny Eclipse finns det massor av fina andra gitarrer... För övrig är jag lite tveksam till att köpa en ny gitarr, kolla begagnatmarknaden! 🙂

Eclipsen är en mkt trevlig gitarr och känns enligt mig som ett bra bygge och du blir säkert helnöjd men testa mickarna och fundera över användningsområde flera gånger. Det är mitt tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, just det. Det borde jag ha skrivit i mitt tidigare inlägg. EMG-mickarna är inget jag någonsin skulle använda igen. Om du köper en Eclipse bestyckad med dessa mickar vill jag varmt rekommendera att byta ut dem (om du inte själv tycker de är bra, förstås).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, just det. Det borde jag ha skrivit i mitt tidigare inlägg. EMG-mickarna är inget jag någonsin skulle använda igen. Om du köper en Eclipse bestyckad med dessa mickar vill jag varmt rekommendera att byta ut dem (om du inte själv tycker de är bra, förstås).

Link to comment
Dela på andra sajter

Racing (oregistrerad)

Personligen tycker jag skillnaderna mellan en LTD 1000 å en Eclipse e små.

Såvitt jag vet e ursprungsland Korea vs Japan.

Sant e att EMG e dynamiklösa vs passiva mickar.De har blivit bättre med åren som jag uppfattat det,som jag fått det berättat genom ändrad slope på pottarna,men e fortfarande dynamiklösa vs bra passiva dito.

Hade jag varit på gång att handla nytt idag hade jag nog INTE lagt ut stålarna på en Eclipse utan valt en EC-1000.

Hade gett marginal för att handla en omgång begagnade passiva samt pottar å jack å iom det ha en gitarr med bredare användningsområde iom att man kan kasta mickar osv fram å tillbaka efter behov.

Rent spelmässigt tycker jag skillnaderna dem emellan e försvinnande små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gett marginal för att handla en omgång begagnade passiva samt pottar å jack å iom det ha en gitarr med bredare användningsområde iom att man kan kasta mickar osv fram å tillbaka efter behov.

Är det svårare att byta från passiva till aktiva än tvärtom? Har t.ex. Ecplisen med Seymor Duncans annan urfräsning i kroppen för att de mickarna kanske inte behöver samma utrymme?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårare att byta från passiva till aktiva än tvärtom? Har t.ex. Ecplisen med Seymor Duncans annan urfräsning i kroppen för att de mickarna kanske inte behöver samma utrymme?

På min Eclipse satt batteriet vid ton- och volympotarna, så jag tror det är i det närmaste standardfräsning på just de gitarrerna. Med EMGs aktiva mickar slipper man ju dessutom en massa lödning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Die Hard (oregistrerad)

Och inget 45 år med hästsvans och 80-tals onani på brädan och tycka man är skitcool som en snubbe idag. 😆 Hade lust säga att 80-talet är över för länge sen. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Och inget 45 år med hästsvans och 80-tals onani på brädan och tycka man är skitcool som en snubbe idag. 😆 Hade lust säga att 80-talet är över för länge sen. 😑

Haha! Nej du! Hästsvans har jag ingen, är rakad på skallen. Och onanera med guran kan jag inte då jag suger kamelpenis på gitarr! Men däremot så får det bli 80-tals metal 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog sina lilla stund det där köpet du, posten som sega eller 😆 Hoppas du blir nöjd, äger själv ingen. Men polarn har en med dubbla EMG 81:or som jag älskar 🙂 Håller mig dock kvar vid min Custom moddade les paul, rockar rätt fett den med 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Va ska du lira guran med då? Ingen pissampsim i alla fall? 😕

Jo faktiskt! Har inget val. Bor i lägenhet! Har iofs vart inne på en Orange Tiny och en isobox. Men pluggarna är billigare och jag ska heller inte göra nån skivinspelning!

Tog sina lilla stund det där köpet du, posten som sega eller 😆 Hoppas du blir nöjd, äger själv ingen. Men polarn har en med dubbla EMG 81:or som jag älskar 🙂 Håller mig dock kvar vid min Custom moddade les paul, rockar rätt fett den med 😛

Ja det tog sin tid. Men eftersom jag INTE har gitarr som största prioritet utan lägger dållars mest på pluggar så fick det ta sin tid.

Det var faktiskt lite av en slump att jag köpte guran nu! Då polaren som jobbar i musikbutik droppade bomben att han hade guran i affären i oöppnad kartong.

Var ju inne på att köpa den från Thomann, men det är lite gris i säck plus att man hört att dom ibland släpper iväg skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...