Jaker Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Så vill jag ha det inga krumelurer. Jag har tidigare spelat in mitt jazz/blues band med pålägg vilket jag har fått att låta bra men något har liksom fattats. Sen sist vi repade kastade jag upp lite mickar på måfå och tryckte på rec sen lyssnade jag efteråt och DÄR va det ju. Då insåg jag helt plötsligt hur idiotiskt jag har burit mig åt. vår musik handlar ju mer om en bra tagning en den perfekta ljudbilden, MEN håller man på med sånt här vill man ju ändå komma så nära den perfekta ljubilden man vågar Så nu till min fråga hur får jag ut så mycket som möjligt ur en sådan inspelning med tillbuds stående medel (jag har inte tänkt köpa ett stereopar neumann, inga super compressorer, inga dämp paket för 200000, inga mätmikrofoner och inte abbey road studion). och helst av allt vill jag inte använda hörlurar då jag bara har kassa Jag har: digi 001 med g4 mackie 1604 bord 3 sm57or jjlabs röda trummickar en audio technica 4033 en mxl 990 lajnad kontrabas lajnat digital piano rejält pa tandberg 1/4" bandare (om någon får nån ide) Sist körde jag labs bk mick på kicken. sm57 på snare at4033 mono överhäng sm57 på sång sm57 på saxofon labs pukmick på elguran kontran linad genom bordet pianot linat genom bordet Alla mickar gick igenom bordets preamps. Rummet är 25m2 stort 2 hörn är dämpade med roxull och även hörnen mot taket, Längs ena sidan har jag 4 roxull dämpare som är 50x50 ungefär och en roxull dämp snett bakom trummisen som är 120x60 och lite tjocka tyger här och var inget vetenskapligt alls men rummet låter hyffsat nu. Sist hade jag problemet att basen befann sig överallt, framförallt i OH då. Är det någon som gett sig på något liknande?
djbolton Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Ja fast bara med ståbas vispvirvel och ackgura + 3 st sång (blev sådär...), jag hade problem med att få kontroll på virveln, den kom starkt i alla mickar. Hemligheten ligger nog i att det skall låta bra i rummet där ni spelar, dvs alla nivåer skall vara jämna och fina. Dina mickval var ju vettiga och intressanta. Försök flytta ståbasen längre ifrån trum-OH:n bara så blir det bättre. Spela in korta snuttar och lyssna med jämna mellanrum. Lycka till, /Johan
joachime Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Fattar poängen med att sätta musiken live, i ett rum och utan hörlurar. Men måste ni sätta sången samtidigt? Ni skulle kunna göra två tagningar. En med trummor, bas, piano och gitarr och en med sång och sax. Gissar att ni blir av med lite av läckageproblemet då. Gissar att kontran går vidare till en stärkare. Dra ned den lite minskar ni läckaget i OH. 1
Guitar Nilsson Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Du kanske kan få ner OH-micken närmare trummorna, så lågt att trummisen nästan slår på den, då kan du sänka gain på den och få med mindre av basen. Få upp alla stärkare helst i öronhöjd, då kan man spela lägre och ändå höra bra. Live är det enda raka, fast såmgen kan du nog lägga på efteråt utan att sabba känslan, tom få ett bättre resultat på helheten. Lycka till.
Umemagnus Postat 15 december 2010 Postat 15 december 2010 Ett hett tips till kontran är även att sätta en konding på den, så får man fläsket från linen (för du/ni kör väl med kontaktmick på stallet?), samt briljansen, sträng/stråkljud och allt annat trevligt akustiskt från kontran, via kondensatormicken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.