Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Så vill jag ha det inga krumelurer.

Jag har tidigare spelat in mitt jazz/blues band med pålägg vilket jag har fått att låta bra men något har liksom fattats. Sen sist vi repade kastade jag upp lite mickar på måfå och tryckte på rec sen lyssnade jag efteråt och DÄR va det ju. Då insåg jag helt plötsligt hur idiotiskt jag har burit mig åt.

vår musik handlar ju mer om en bra tagning en den perfekta ljudbilden, MEN håller man på med sånt här vill man ju ändå komma så nära den perfekta ljubilden man vågar

Så nu till min fråga hur får jag ut så mycket som möjligt ur en sådan inspelning med tillbuds stående medel (jag har inte tänkt köpa ett stereopar neumann, inga super compressorer, inga dämp paket för 200000, inga mätmikrofoner och inte abbey road studion).

och helst av allt vill jag inte använda hörlurar då jag bara har kassa

Jag har:

digi 001 med g4

mackie 1604 bord

3 sm57or

jjlabs röda trummickar

en audio technica 4033

en mxl 990

lajnad kontrabas

lajnat digital piano

rejält pa

tandberg 1/4" bandare (om någon får nån ide)

Sist körde jag

labs bk mick på kicken.

sm57 på snare

at4033 mono överhäng

sm57 på sång

sm57 på saxofon

labs pukmick på elguran

kontran linad genom bordet

pianot linat genom bordet

Alla mickar gick igenom bordets preamps.

Rummet är 25m2 stort 2 hörn är dämpade med roxull och även hörnen mot taket, Längs ena sidan har jag 4 roxull dämpare som är 50x50 ungefär och en roxull dämp snett bakom trummisen som är 120x60 och lite tjocka tyger här och var inget vetenskapligt alls men rummet låter hyffsat nu.

Sist hade jag problemet att basen befann sig överallt, framförallt i OH då. Är det någon som gett sig på något liknande?

Annons
Postat

Ja fast bara med ståbas vispvirvel och ackgura + 3 st sång (blev sådär...), jag hade problem med att få kontroll på virveln, den kom starkt i alla mickar.

Hemligheten ligger nog i att det skall låta bra i rummet där ni spelar, dvs alla nivåer skall vara jämna och fina. Dina mickval var ju vettiga och intressanta.

Försök flytta ståbasen längre ifrån trum-OH:n bara så blir det bättre. Spela in korta snuttar och lyssna med jämna mellanrum.

Lycka till,

/Johan

Postat

Fattar poängen med att sätta musiken live, i ett rum och utan hörlurar. Men måste ni sätta sången samtidigt?

Ni skulle kunna göra två tagningar. En med trummor, bas, piano och gitarr och en med sång och sax.

Gissar att ni blir av med lite av läckageproblemet då.

Gissar att kontran går vidare till en stärkare. Dra ned den lite minskar ni läckaget i OH.

• Gilla 1
Postat

Du kanske kan få ner OH-micken närmare trummorna, så lågt att trummisen nästan slår på den, då kan du sänka gain på den och få med mindre av basen.

Få upp alla stärkare helst i öronhöjd, då kan man spela lägre och ändå höra bra.

Live är det enda raka, fast såmgen kan du nog lägga på efteråt utan att sabba känslan, tom få ett bättre resultat på helheten. Lycka till.

Postat

Ett hett tips till kontran är även att sätta en konding på den, så får man fläsket från linen (för du/ni kör väl med kontaktmick på stallet?), samt briljansen, sträng/stråkljud och allt annat trevligt akustiskt från kontran, via kondensatormicken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.