Jump to content
Annons

2spår i cubase


blacktears

Recommended Posts

hur ska man göra för att få 2 gitarrer på 2st olika spår om man spelar dom samtidigt lixom

lika om man ska spela in t.ex trummor, då vill man ju ha kaggen på 1spår å virveln på ett annat osv, hur gör man de, hur ska man koppla å

hur ska man ställa in i cubase osv

om de är svårt att förklara med text så går de ju bifoga bilder 🙂 så man ser

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aktivera helt enkelt inspelning på flera monospår samtidigt. På varje spår väljer du förstås också i Inspectorn vilken ljudkortsingång som spåret ska hämta signal från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Devices -> VST Connections. Där ställer du in dina in och utgångar om de inte är aktiverade. Sedan måste du göra som claes sa också.

jo men jag har gjort så :S

har bifogat en bild hur jag har kopplat mellan gitarrer,mixer och ljudkort

post-19087-0-64434400-1291864834_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktivera helt enkelt inspelning på flera monospår samtidigt. På varje spår väljer du förstås också i Inspectorn vilken ljudkortsingång som spåret ska hämta signal från.

lägger upp en till bild hur jag har ställt in i cubase

post-19087-0-21350700-1291865298_thumb.jpg

Redigerat av blacktears
Link to comment
Dela på andra sajter

btw vad är skillnad om jag skulle ta tape out L/R eller om jag skulle ta Mainmix output L/R

kommer ju ljud igenom bra med tape out iaf, men tänkte att mainmix output är väl de man ska ta egentligen?

fast då måste jag leta reda på telekablar å 2st omvanldare till RCA eller va dom heter dom där röda å svarta eftersom ljudkortet har sånna ingångar

om man inte vänder på de för då är de tele, men då måste jag ändå skaffa fram omvanldare eftersom kablarna som går ut till högtalarna har också RCA

aja skitsamma jag är för trött för de här å verkar bara helt efterbliven nu ändå, gonatt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du panorerat de 2 olika spåren på mixerbordet (alto) åt olika håll?

om man inte panorerar en monokanal så hamnar den i mitten på stereoutgången

i tape ut och main ut är det samma ljud

jo de har jag, men inte på bilden

okej, så de är ingen skillnad på main å tape out alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo de har jag, men inte på bilden

okej, så de är ingen skillnad på main å tape out alls?

om du koppplar hörlurar till mixerbordet så hör du alltså gitarrerna på var sin sida

du får kolla manualen men tape ut ska oftast vara samma som main

edit: vad händer nu när du spelar in

får du bägge gitarrerna på båda monospåren elller får du bara en gitarr på båda spåren eller ingenting?

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, på breakout kabeln till ditt ljudkort sitter 2st RCA kontakter med, har ditt ljudkort endast 2in (L/R RCA på ljudkortet), eller har det 4 in (L/R RCA på ljudkortet + L/R RCA på breakoutkabeln)?

Vad jag kan tyda av screenshoten, är att du har 4 in!, för du borde inte kunna koppla "samma" ingångar 2ggr!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du koppplar hörlurar till mixerbordet så hör du alltså gitarrerna på var sin sida

du får kolla manualen men tape ut ska oftast vara samma som main

edit: vad händer nu när du spelar in

får du bägge gitarrerna på båda monospåren elller får du bara en gitarr på båda spåren eller ingenting?

grejen är ju att mitt juli@ kort krånglar så jag kan inte kolla de 🙁 de typ brusar som FAN och sen måste man dra på max volym för att höra liiiiiite ljud från datorn :S

använder de inbyggda ljudkortet i datorn just för tillfället tills jag fått igång på juli@ kortet.. å de är ju typ bara 1 ingång så då gå de ju inte

men jag ska se sen hur de blir, får återkomma då, men tänkte bara kolla här på forumet så länge så jag gör rätt tills nästa gång då jag fått kortet å fungera igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, enligt http://www.esi-audio.com/products/julia/ är RCA på breakout kabeln S/PDIF, och det har därmed bara 1 ingång. Då borde input valen endast finnas som 1 stereo par! D.v.s. skapa två monokanaler, välj L resp R som inputs på vardera kanal. På mixern borde du även Pan'a ut max L och R.

Det borde funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, enligt http://www.esi-audio.com/products/julia/ är RCA på breakout kabeln S/PDIF, och det har därmed bara 1 ingång. Då borde input valen endast finnas som 1 stereo par! D.v.s. skapa två monokanaler, välj L resp R som inputs på vardera kanal. På mixern borde du även Pan'a ut max L och R.

Det borde funka!

ja fast om du kollar så är de första som står under "features" så är de 2 input och 2output

den där breakout kabeln använder jag inte, de är en in vänster å en in höger, en ut höger å en ut vänster

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...