Jump to content
Annons

Vad är en minidisc?


Vallhagen

Recommended Posts

Ja frågan är nästan så dum som den låter...

Efterssom jag inte är prylbög (Hallelujah å amen) så har jag missat den här felande länken mellan bärbar CD och bärbar MP3-spelare. När jag åker tåg tar jag fortfarande med mig en Panasonic-kassettfreestyle...

Nåja, frågan aktualiserades för att sonen vill köpa sig nåt bärbart - han frågar fadern om råd - och här sitter jag och kan varken säga bu eller bä?

Är MD hopplöst ute? Vad är det för ljudformat? Låter det bra? Jag har "fått för mig" att det är den bärbara DAT-ens naturliga efterträdare men det kanske inte alls är så?

En MD ligger ju i prisklass ungefär som MP3-spelare. Är det ett alternativ?

***

Tyck gärna till folks, eller ge mig bara ett par enkla svar på röran av frågor ovan:)

Tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm. Ja e ju inte Prylbarn heller, men jag antar att Mp3 spelare är mer lätthanterligt. Brorsan hade en MD och för att få in låtar på den var han tvungen att spela in den i realtid, så att spela in en hel cd tog motsvarande CD:ns längd i minuter. inge kul å vänta så.. Sen vet jag inte kvalitetspecifikationer men jag tror nog att de flesta mp3spelarna är lättare att ha å göra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara ska lyssna på musik är nog MP3-spelare bättre numera. Men om man ska spela in med den, så funkar nog Minidisc bättre, iochmed att man kan arkivera skivorna.. Men jag vet inte. Har varken eller.. Går i samma tankar att köpa något sådant bärbart också, helst en som man kan spela in på. (Vill ut i skog och mark och spela in alla ljud jag nånsin kan hitta :rolleyes:)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för funderingarna!

Men arkivargumentet Daniel; är det inte enklast tänkbara arkiv att bara USB-plugga MP3-spelaren till Datorn - åsså är det klart?

***

Jag antar - ehh - att MiniDiscen inte använder MP3-formatet?

***

Fortsätt gärna tycka/tänka folks

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att det inte finns något skäl att köpa något annat än en MP3-spelare om man vill ha bärbart ljud. MD känns som ett gammalt otympligt påhitt utan varken tekniska eller ekonomiska fördelar.....

Vad gäller spela in/arkivera så beror det ju lite på vad man vill göra egentligen. Det finns inspelningsfunktion på många MP3-spelare, men tror inte man kan lyckas så någon vidare kvalitet på det hela. Att arkivera är dock enkelt, bara att plugga in till datorn och dra filerna från spelaren till arkivfolder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man är prylbög, klart man har en minidisc och har tvingat på flickvännen en MP3 spelare.

De nya minidiscarna klarar att skicka filer direkt från datorn, du behöver alltså inte spela in skivorna på klassiskt sätt. Sen är det lätt att ha en stor samling musik eftersom det är billigt att köpa nya skivor. Formatet är väl inte rena MP3'or men åtminstone något åt det hållet. Skall vara motsvarande 160/192kbps om jag minns rätt. Föredelar är just att man billigt kan få extra kapacitet via skivor, dessutom bör det idag finnas en rätt rejäl begagnatmarknad där man kan göra riktiga fynd. Nackdelar är storlek, skakkänslighet och dylikt.

MP3 spelare är ju smidigt eftersom man enkelt skickar till och från datorn. Ofta går de dessutom använda som fickminne om man vill ta med sig semesterbilderna till jobbet. Kan helt klart ersätta CD-RW skivor vad gäller temporär lagring. Här finns dock två eller t.o.m. tre olika standarder. Minneskort, mini hårddisk och standard hårddisk. Minneskort kostar pengar och helst bör man ha 512MB minne för att få in lite musik. Spelare som bygger på minneskort har lång batteritid och är både små och lätta. Mini hårddiskar är om man frågar mig det sämsta alternativet, utrymmet är större men ofta rör det sig om 2-4GB vilket kanske inte rättfärdigar skakkänslighet och extra vikt dessutom brukar det i regel vara de spelare som har sämst batteritid. Riktiga hårddiskspelare kan vara intressant för de som har riktigt mycket musik och vill kunna flytta stora saker mellan vänner, jobb eller liknande. Batteritiden är åtminstone på Creative och iRivers spelare helt ok.

Jaja, nu skall jag sluta babbla. Så för att sammanfatta, både minidisc och mp3 spelare kan spela upp musik. Och det är ju trevligt 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag tycker jag inte att det finns något vettigt alternativ att inte köpa sig en hårddiskbaserad mp3-spelare ( typ Ipod ) om man bara ska lyssna på musik. Handlar det dock om arkivering ser jag MiniDiscar som schyssta alternativ. Små, snygga och rätt coola. Och ljudet är det absolut inget fel på.

Håller själv på att försöka kränga min MD men det är ingen som vill ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag tycker jag inte att det finns något vettigt alternativ att inte köpa sig en hårddiskbaserad mp3-spelare ( typ Ipod ) om man bara ska lyssna på musik.

Om man är en sportig typ, alltså inte som mig, så kan en med minneskort vara att föredra. Sedan gillar inte jag iPod :rolleyes: -- Creative eller iRiver skall det vara 😮

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skulle man vilja arkivera med minidiscar? Det känns ju inte särskilt säkert. Sony, som står bakom MD-formatet, har själva erkänt sitt misstag att köra sitt eget rejs och inte satsa på MP3-formatet vilket i princip betyder att MD är dött.

Så tänk efter vad du ska ha MP3spelaren till och köp antingen en med 20gig hårddisk eller en med 512MB minne. Kolla på nättester så får du se vilka som är bra och dåliga. Själv har jag en JOS MP100 med 256MB minne. 50 låtar får plats och jag använder den när jag förflyttar mig på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipod behöver nödvädigtvis inte vara så bra..

Har ingen erfarenhet själv, men hittade en missnöjes sida där det stod att de interna batteriet har lätt för att pajja och att de va billigare att köpa en ny ipod än att laga de gammla.. Vet inte hur mycket de stämmer men kolla upp först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipod behöver nödvädigtvis inte vara så bra..

Har ingen erfarenhet själv, men hittade en missnöjes sida där det stod att de interna batteriet har lätt för att pajja och att de va billigare att köpa en ny ipod än att laga de gammla.. Vet inte hur mycket de stämmer men kolla upp först.

Jag försöker alltid att undvika saker som inte går att köra på standard batterier om möjligt. De spelare som använder minneskort kör oftast på vanliga AAA eller AA batterier. Bäst är förmodligen iRiver, omkring 40 timmar på ett AA. En del av hårddisk spelarna bör ha ett litet batteripack som kopplas på spelaren. En bra lösning som gör att man kan köra vanliga laddningsbara AA.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. arkivering så syftade jag naturligtvis på att man utan några extra steg kan lägga undan en skiva och låta den ligga där tills man känner för att plocka fram den igen. På hårddisken ligger den aldrig säkert, utan för att behöva arkivera säkrare så måste man bränna ner det på en cd-skiva. Men det är inget argument, bara en fundering :rolleyes:

Hoppas det förklarade mina tankar lite bättre.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man kan byta batteri i ipoden själv, har hört att den måste skickas in..

Sen om man köper en sån där musikspelare som ipod för 2000:- borde den åtminstone ha en radio i sej :rolleyes:

förresten en line-in också 😮

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ipod behöver nödvädigtvis inte vara så bra..

Har ingen erfarenhet själv, men hittade en missnöjes sida där det stod att de interna batteriet har lätt för att pajja och att de va billigare att köpa en ny ipod än att laga de gammla.. Vet inte hur mycket de stämmer men kolla upp först.

Har också hittat en missnöjestopic på ett forum jag brukar vara på :rolleyes:

http://www.madtracker.org/forum/viewtopic.php?t=1336

/Daniel

Edit: Kanske kan vara bra att ta med länken också 😮

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Sony, som står bakom MD-formatet, har själva erkänt sitt misstag att köra sitt eget rejs och inte satsa på MP3-formatet vilket i princip betyder att MD är dött.

Det svarar ju på min fråga om "vilket format är MD".

Kraftfullt argument för MP3-spelare. Fast det är ju inte alltid den kvalitativt bästa lösningen som vinner marknaden. VHS hade konkurrens (några av oss minns?!) av bättre system. Operativsystemet DOS också.

Undertecknad grubblar vidare. Och läser era inlägg med intresse!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är MD hopplöst ute? Vad är det för ljudformat? Låter det bra? Jag har "fått för mig" att det är den bärbara DAT-ens naturliga efterträdare men det kanske inte alls är så?

En MD ligger ju i prisklass ungefär som MP3-spelare. Är det ett alternativ?

MD är inte helt ute men håller på att bli ungefär lika nischat som DAT-bandet.

Ljudkvaliten är bättre än MP3 och codecet är ATRAC.

Nackdelen med MD är att det tar en stund att starta skivan (det problemet har man oftast inte med sk flashminnes-MP3-spelare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh givetvis bör det vara Attrac eftersom Sony ligger bakom. Då bör den ha övertag på riktigt snålkodat ljud, omkring 96-128kbps medan MP3 spelarna lär ha övertaget i 192-256kbps. Visserligen kan många hårddiskspelare köra linjärt ljud 🙁

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag har en bärbar MD och en MD-porta. Som lagringsmedium är det skitbra. Som ett digitalt kassettband.

Skivor till MD går snabbt att överföra med USB-kabel och det går in ungefär 2-3 plattor per MD-skiva. Nackdelen med MD är att tomma skivor är dyrt. Fördelen är att de går att radera och lägga in nytt på.

Jag valde en bärbar MD framför Mp3 för att kunna byta musik utan att behöva radera gamla låtar och sen gillar jag att ha allt strukturerat.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ipod behöver nödvädigtvis inte vara så bra..

Har ingen erfarenhet själv, men hittade en missnöjes sida där det stod att de interna batteriet har lätt för att pajja och att de va billigare att köpa en ny ipod än att laga de gammla.. Vet inte hur mycket de stämmer men kolla upp först.

det där med bateriet var väl det att när det väl tar slut (vilket tar ett jävla bra tag ) så är det lika billigt att köpa nytt. Men hörde även att dom på iPOD skulle ärsätta det på något sett (mins inte hur).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bärbar MD och en MD-porta. Som lagringsmedium är det skitbra. Som ett digitalt kassettband.

Skivor till MD går snabbt att överföra med USB-kabel och det går in ungefär 2-3 plattor per MD-skiva. Nackdelen med MD är att tomma skivor är dyrt. Fördelen är att de går att radera och lägga in nytt på.

Jag valde en bärbar MD framför Mp3 för att kunna byta musik utan att behöva radera gamla låtar och sen gillar jag att ha allt strukturerat.

Kul med en "helnöjd MD-användare" i tråden.

Men bara 2-3 skivor per disk? Jag gluttade runt på hemelektronikkedjornas (netonnet etc..) sidor och ser en Sony MD som lagrar 1 Gb / 45 h? Är det nya generationens MD?

Kollade oxå priset på diskarna, och jag tycker inte det verkar så dyrt. 80 kr för ett fempack är ju inte jättemycket dyrare än CD-skivor. Fan, på min tid betalade man 45 spänn för ett bra kassettband 😆

***

tjolahopp

/Beng1

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man kan byta batteri i ipoden själv, har hört att den måste skickas in...

Byta batterier:

http://www.ipodbattery.com/

Bilder under "Installation instructions".

Men det rekommenderas att man använder ett plastkort att bända upp med när man väl lyckats öppna en liten glipa.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mer om batterierna:

http://www.ipodbatteryfaq.com/

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Kul med en "helnöjd MD-användare" i tråden.

Men bara 2-3 skivor per disk? Jag gluttade runt på hemelektronikkedjornas (netonnet etc..) sidor och ser en Sony MD som lagrar 1 Gb / 45 h? Är det nya generationens MD?

Kollade oxå priset på diskarna, och jag tycker inte det verkar så dyrt. 80 kr för ett fempack är ju inte jättemycket dyrare än CD-skivor. Fan, på min tid betalade man 45 spänn för ett bra kassettband 🙂

***

tjolahopp

/Beng1

Jo, men nu är jag en fattig student *sorgsen stråkmusik i bakgrunden* vilket medförde att jag fick nöja mig med den billiga modellen som inte spelar 1 gigsskivor... 🙂

O andra sidan så tar inte skivorna så stor plats i fickan. 🙂

16:-/skiva i ett 5-pack är ju inte så fruktansvärt egentligen. Antar att jag får ta tillbaka mitt gnäll på den biten.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hi-MD är kungligt! Eller tills den dagen då "mp3-spelarna" kan spela in i wav =)

Är lite sugen på en Sony MZ-NH1... men än så länge fungerar min sju (!) år gamla MZ-R30. 😎

OJ! Vad jag blev sugen på en Hi-MD nu ... Mikrofoningång finns det också 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...