Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag ska uppgradera min hemmastudio till modell värre tänkte jag.

första steget blir att köpa en ny dator, och då tänkte jag fråga lite om det:

eftersom jag bara tänkte använda datorn till musikproduktion så är det väl passande att banta ner på lite saker man inte behöver, typ grafikkort.

är det något mer man kan banta ner på?

jag behöver ingen skärm, eftersom jag redan har en.

jag har även ett audiophile 2496 så det finns inget behov (än) för ett nytt ljudkort.

det kommer säkerligen dyka upp fler frågor efterhand, men det får jag ta då😆

tack för svar:)

(jag har sökt på forumet, men oteknisk som jag är så fick jag migrän av alla facktermer och var tvungen att stänga ner, hoho;) )

Annons
Postat

Gah! facktermer;)

finns det ingen söt sida med rosa textur där en halvnaken söt ängel berättar vad datorer gör genom att använda lättsmälta fluffiga meningar istället?

jag ska kolla igenom ändå och se om jag förstår något:)

du råkar inte ha något komplett datorpaket som du starkt rekommenderar?

tack:)

Postat (redigerat)

Jag vet inte om det är vad du vill höra; men ett generellt tips är att lägga ut mycket pengar på RAM-minne. Sådant äter all musikmjukvara till frukost.

Annars kan du ju slopa saker som; Floppy Drive ( inte för att jag tror att den drar så mycket resurser direkt 😉 ), neonfärgade lampor och högljudda fläktar ( ersätt dem med vattenkylning istället ).

Fast stopp och belägg hörredu. Något grafikkort måste du ju ändå ha eftersom det är det som fixar att du ser någonting på din skärm. Inte bara att du kan köra HL-2 med 65fps. Du behöver dock inte köpa något speciellt dyrt.

Edit: Jaha, banta ner...inte ta bort....ok, då är jag med 🙁

Redigerat av Pluffo
Postat
Gah! facktermer;)

finns det ingen söt sida med rosa textur där en halvnaken söt ängel berättar vad datorer gör genom att använda lättsmälta fluffiga meningar istället?

jag ska kolla igenom ändå och se om jag förstår något:)

du råkar inte ha något komplett datorpaket som du starkt rekommenderar?

tack:)

andra generationens Mac G5 så e du safe.....om man skall göra det enkelt....man slipper mycket hembygge och framför allt Mr. Gates:-)

Postat

Jag använder en powermac G5 på min praktikplats (som tyvärr tar slut imorgon, buhu) och det är i sanning helt underbart! med logic då såklart.

men jag har inte råd att köpa en mac, och jag har verkligen inte råd att köpa logic.

tänkte istället skaffa mig Cubase SL (eller är det SE? iallafall, det som är under SX ska jag ha)

RAM-minne ja, det har jag planerat att skaffa en hel del av:)

och precis, jag ska ju ha det allra billigaste grafikkortet.

vart ska man köpa sin dator då? billigare att handla på internet antar jag, men vilken sida?

tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.