Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Såhär ligger det till. Supralunar håller på att spela in låtar som är tänkta att bli en skiva : )

(länk till ljudexempel längst ned under uppsatsen)

Vi spelade in trummor under en dag i Kingside-studion (http://kingside.se), mitt ute i skogen i Gnesta , med Otto Welton som inspelningstekniker. Studion har ett gigantiskt Neve-bord och ett inspelningsrum med väldigt mkt liv. Det var en takhöjd på 6 meter och vi har kört rumsmickar på 2 olika distanser och vi har fått ett stort trumljud med väldigt mkt luft som jag älskade från början men som har visat sig vara ngt svårhanterligt i mix.

Jag tror att jag ofta lurar mig själv genom att jämföra med andra artisters ljud som inte alls spelar på samma sätt som vi gör. Själv tycker jag att vi spelar ngn form av hårdrock, dock inte så hårt men tämligen energiskt. Det är också musik som tillåter sig att vara lite slarvig till skillnad från t.ex. band som Nickelback och dylikt.

Jag har insett att vi ligger och ”matar” väldigt mkt och att det finns väldigt lite luft i musiken vilket gör det svårare för ljuden att bli riktigt stora. Resultatet när jag mixar blir oftast lite hårdare än vad jag vill. När jag försöker dra av lite dist på gitarrer tycker jag ofta att det tappar tyngd. Dessutom, hur mkt jag än försöker tycker jag att det alltid är väldigt mkt kring 2 och 4khz i mixarna vilket blir lite jobbigt att lyssna på när man komprimerar.

Ambitionen är att inget av gitarr, trummor, bas eller sång ska vara i bakgrunden utan allt väldigt ”in your face” (vilket kanske är en omöjlig ekvation sett till hur vi spelar) och dessutom gillar jag när instrumenten låter relativt naturligt.

Vad gäller trumljudet (vilket jag väldigt mkt utgår från) tycker jag att mixarna blir renare och får mer ”punch” och ett helt enkelt trevligare ljud när jag drar bort rummet och kör så närmickat som möjligt (på denna inspelning är det redan mycket rum i närmickarna) MEN!!! samtidigt tappar det väldigt mycket spelmässig energi som jag upplever finns i rumsljudet i trummorna.

Allt annat utöver trummorna är inspelat i min hemstudio. Till gitarrer har jag använt enbart förstärkarsimulatorer och jag vet inte hur stor del det har i att jag just nu tycker allt låter lite platt. Det var dock mycket ett praktiskt beslut. Jag testade att micka upp min Marshall JMP 50w men släppte snabbt den idén då det bl.a. nog hade påverkat mitt civilstånd . Jag har satt upp flera ingångar i Cubase så att jag har spelat in 3 spår per huvudgitarr. En distad fet gitarr, en tunn lite renare som jag kan få fram lite mer sträng med samt den rena line-signalen utifall jag vill ändra mig senare och köra antingen en riktig eller en virtuell re-amping.

Basen har vi också spelat in 2 signaler på. En ren line-signal och en lite skitigare som har gått genom en Sansamp VT Bass.

Sången är en SM58:a eller ibland en Röde NT2a genom en Golden Age PRE-73.

Just nu försöker jag hitta ett bra grundljud och testar olika på olika låtar och kopierar inställningar mellan dom. Ibland känns det ok att det börjar närma sig ett ljud som faktiskt låter skiva och är väldigt hemsnickrat men för det mesta känner jag mig som Bambi på hal is. Jag referenslyssnar mycket och bredvid referensskivorna kan mixarna ofta låta väldigt bra i studiomonitorerna och skillnaderna känns inte så stora men när jag sen lyssnar i mina hifi-högtalare är dom plötsligt inte på samma planet.

Jag ligger just nu också och mixar med pluggar på stereobussen vilket inte känns helt renlärigt. Tycker dock det är väldigt svårt att annars jämföra med färdiga plattor. Mastringstekniker vill ju oftast att man inte har processat stereobussen alls men jag har ingen aning om hur en bra mix ska låta för att vara så bra som möjligt inför mastring. Skivorna jag jämför med är ju redan mastrade. Menar naturligtvis inte att jag skulle åstadkomma samma resultat som en erfaren mastringstekniker bara genom att slänga på några pluggar på sterobussen…..

Idag drog jag lite i eq på stereobussen och på hela mixen ger minsta lila förändring väldigt stora effekter. Det känns dock fel att korrigera på hela mixen…jag borde ju snarare lyckas ändra i dom separata delarna så att jag inte behöver den sista eq:n….eller??

Hursomhelst……

Tänkte lägga upp några ljudexempel och få era synpunkter på hur det låter. Själv tycker jag att det ibland låter ”proffsigt” men hårt, kallt, överkomprimerat och instängt.

Har på Soundcloud lagt upp snuttar från låten ”People like us” både med och utan masterpluggar och även en snutt från låten ”Be You” som har en lite annan ljudbild.

Hur låter det? 🙂

http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-snuttar-fran-mix

Tack o bock

Petri

Redigerat av suprapappa
Annons
Postat

Håller med. Utan masterpluggar låter bättre än med.

Tycker du fått till en nturlig grundkaraktär på alla delar, men just nu låter mixen vass och det saknas viss energi i låga mellanregistret. Framförallt cymbaler och sång.

Jag skulle också backa lite på bastrumman och släppa fram mer av virveln.

Gitarrerna känns lite instängda, men det jämnar nog ut sig om du dämpar krispet en aning på trummor och sång.

Postat (redigerat)

Först och främst...."People like us" är förjäkla skön!

Allt är ju lite personligt tycke men jag känner detta:

Om trummisen skulle nypa åt locken och spela distinkt på dom så blir det renare och distinktare ljud och framförallt mer retro vilket jag tycker passar in i er ljudbild.

Likadant med ref, varför inte driva på riden istället för att "messa" till med crashcymbaler, ibland har jag kört växelvis ride/Crash, tror att exempel på hur det kan låta finns i ref på "Runaway" med B Jovi.

(trampar trummisen eran åttondelar när han lirar crash så hörs inte det drivet heller om man inte mixar upp Hi-Hat rejält.)

Till sist så håller jag med J om lite mindre volym på kagge, sedan vill jag ha lite mera botten och en mörkare ton i virveln, lite för plonkig när musiken kommer igång, i låtstarten lät det bra men sedan blev den klen.

Bara mitt tycke här...långt ifrån nån mixkung själv men däremot så hör jag när det är drag i trummorna eller inte.

Redigerat av aROCKER
Postat

Låter bra! Mixen av "People like us" utan masterplugg har mer energi och ett "större" sound i mina öron.

gött! frågan är bara om man som basist i bandet har lika objektiva öron 😉, men tack för bumpen

Håller med. Utan masterpluggar låter bättre än med.

Tycker du fått till en nturlig grundkaraktär på alla delar, men just nu låter mixen vass och det saknas viss energi i låga mellanregistret. Framförallt cymbaler och sång.

Jag skulle också backa lite på bastrumman och släppa fram mer av virveln.

Gitarrerna känns lite instängda, men det jämnar nog ut sig om du dämpar krispet en aning på trummor och sång.

tack Joachime, ska testa det. är det inte för mycket är det för lite 🙂

Först och främst...."People like us" är förjäkla skön!

Allt är ju lite personligt tycke men jag känner detta:

Om trummisen skulle nypa åt locken och spela distinkt på dom så blir det renare och distinktare ljud och framförallt mer retro vilket jag tycker passar in i er ljudbild.

Likadant med ref, varför inte driva på riden istället för att "messa" till med crashcymbaler, ibland har jag kört växelvis ride/Crash, tror att exempel på hur det kan låta finns i ref på "Runaway" med B Jovi.

(trampar trummisen eran åttondelar när han lirar crash så hörs inte det drivet heller om man inte mixar upp Hi-Hat rejält.)

Till sist så håller jag med J om lite mindre volym på kagge, sedan vill jag ha lite mera botten och en mörkare ton i virveln, lite för plonkig när musiken kommer igång, i låtstarten lät det bra men sedan blev den klen.

Bara mitt tycke här...långt ifrån nån mixkung själv men däremot så hör jag när det är drag i trummorna eller inte.

tack aRocker!

kämpar med virveln och försöker få både längd och botten. virveln är en Ludwig Supraphonic som är väldigt "snappy".

Ska lägga upp nya ljudexempel så fort jag har hunnit ratta om lite....får se om öronen funkar till att mixa imorrn....ikväll är det Raised Fist på Debaser 🙂

Postat

har uppdaterat i soundcloud med filen "supralunar_people like us snutt 2" http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-snuttar-fran-mix

jag börjar bli helt döv för det här. vet inte ens om det går åt rätt håll. i mina försök att få ordning på det gick jag rejält vilse idag och kände att det var bäst att backa till en version jag sparade för några dar sen. jag har försökt skapa lite plats genom att köra en kraftigare panorering på gitarrerna.

det jag verkligen inte får ihop är hur diskantnivåerna känns lagom i studiomonitorerna BÅDE på mixen och på referensmaterial men när jag sen lyssnar i stereohögtalarna är det som min mix har fått ett täcke över sig medans referensmaterialet låter väldigt likt som det gjorde i studiomonitorerna.

är det osunt att korrigera mkt med en master-eq?

Postat

Mer avslappnat mix i snutt 2. Gitarrerna känns inte lika pressade. Virverln kommer fram bättre och kicken känns inte lik apåträngande.

Tycker sätmmorna kommer fram bättre också.

Angående diskant. Personligen tycker jag inte det är livsviktigt att få till en perfekt avvägd diskant i mix. Hellre lite dovare än aningen för presad.

Postat

Det låter jo bra som fan och Bra låtar är det med! Men det låter bättre utan masterpluggar . Fast själv hade jag nog sänkt guran lite på tiden 0.07 som kommer in i People like us men det är en smaksak.

Postat

Det låter jo bra som fan och Bra låtar är det med! Men det låter bättre utan masterpluggar . Fast själv hade jag nog sänkt guran lite på tiden 0.07 som kommer in i People like us men det är en smaksak.

tusen tack! 🙂

har slängt upp en till version som jag tycker börjar närma sig skaplig. mer kommer snart.

• 2 veckor senare...
Postat

tjo!

nu har jag uppdaterat med lite färskare mixar. tog bort allt annat utom en fil för jämförelse ("people like us snutt 4"). tyvärr innebär det att referenserna ovan i tråden inte stämmer. sorry!

jag har jobbat på en låt och när jag har varit nöjd med den har jag lyft över inställningarna på nästa låt. jag har placerat låtarna i den ordningen. den första jag mixade av dessa är "she won't let me down" och har sedan fört över mixerinställnignarna till "theatrical" vidare till "people like us" till "she wanted all" till "i'll cover you".

she won't let me down har jag lagt upp utan masterpluggar, den låter rätt bra så, dessvärre tycker jag inte dom andra funkar lika bra utan.

det är oxå väldigt intressant hur en mix kan funka på en låt och inte en annan. jag tycker att låtarna "she wanted all" och "people like us" är relativt lika spelmässigt vad gäller tempo och intensitet. dock fick jag skruva rejält för att få till "she wanted all"....vet inte om det beror på annan tonart eller vad det är....ngn idé? jag är inte helt nöjd där....tycker att ljudet är jobbigt hårt och jämntjockt. ändå släpper jag på kompressorerna hela tiden. på masterbussen har jag en parallellkompression som är hårt komprimerad men inmixad i orginalsignalen med bara c:a 15%. kör även en lätt limiter där.

jag saknar lite botten i det mesta men har svårt att få till det.. skruvar nog på fel frekvenser eller men antingen för breda eller smala eq-kurvor.....nog snackat.....hur låter det????

http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-snuttar-fran-mix

Postat
Idag drog jag lite i eq på stereobussen och på hela mixen ger minsta lila förändring väldigt stora effekter. Det känns dock fel att korrigera på hela mixen…jag borde ju snarare lyckas ändra i dom separata delarna så att jag inte behöver den sista eq:n….eller??

Hursomhelst……

Jag är försiktigt med EQ på master kanalen , som du säger , Bättre att fixa det i mixen istället.

Sedan tycker jag mixarna känns lite " Grumliga ? " alltså att det saknas luft och skärpa i diskanten. Svårt att förklara med ord mer en känsla.

Vid 0.40 i Theatrical och det ett obehagligt slag i riden som kommer explodera och spränga trumhinnorna om låten mastras , den måste du sänka.

Mixning är både det roligaste och tråkigaste delen av en låt/skiva. Roligt när man känner att det funkar , tråkigt att ta sig dit ibland.

Men förr eller senare så kommer mixarna att låta som ni vill , det e bara å ratta vidare.

Hälsa Johan förresten från Tuomas... :rolleyes:

Postat

Jag är försiktigt med EQ på master kanalen , som du säger , Bättre att fixa det i mixen istället.

Sedan tycker jag mixarna känns lite " Grumliga ? " alltså att det saknas luft och skärpa i diskanten. Svårt att förklara med ord mer en känsla.

Vid 0.40 i Theatrical och det ett obehagligt slag i riden som kommer explodera och spränga trumhinnorna om låten mastras , den måste du sänka.

...

upplever nog samma sak med diskanten själv....lyckas bara inte få till det riktigt. när jag har försökt ge det lite topp blir det bara fräsigt. har provat att lyfta ngn db med shelving eq kring 10khz.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.