Jump to content
Annons

Midi eller audiofiler,


kolin

Recommended Posts

Annons

Varför man gör det är för att frigöra processorkraft så att man har mer kräm över till tunga pluggar i mixmomentet. Ett utmärkt exempel är Logics medföljande orgel, som typ inte tillåter ett enda reverb samtidigt om man har en klen data...som jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda nackdelen som jag kan se det är att du inte har möjlighet att byta instrument senare i mixen. Brukar dock själv behålla alla midifilerna på instrumentlösa midi-spår i projektet även om jag renderar ut ljuden så det bruckar inte vara så svårt att göra sådana sena ändringar. Med andra ord övervägande fördelar med bouncade spår i alla fall för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt bra att bestämma sig innan mix som du skrev så bara av den anledningen så är audio att föredra. Å andra sidan kan man även om man har bestämt allt arrmässigt upptäcka att man behöver dubblera tex. en bas med en sub eller diskantfrekvens.

Då kan det vara bra att inte ha slängt MIDI spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon annan här sa är en väldigt viktig anledning att man någon gång faktiskt måste ta ett beslut om ljud som ska användas. Därav är det skönt att bounca all midi och faktiskt dra ett streck för den biten som kallas produktion för att sedan gå vidare till mix.

Risken är att man annars sitter vid mix och börjar bläddra pianoljud - väldigt smidigt kan många tycka - men man kommer fastna och mixen blir aldrig klar - En av de stora fallgroparna med alla one-man-productions som görs i hemmet idag...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon annan här sa är en väldigt viktig anledning att man någon gång faktiskt måste ta ett beslut om ljud som ska användas. Därav är det skönt att bounca all midi och faktiskt dra ett streck för den biten som kallas produktion för att sedan gå vidare till mix.

Risken är att man annars sitter vid mix och börjar bläddra pianoljud - väldigt smidigt kan många tycka - men man kommer fastna och mixen blir aldrig klar - En av de stora fallgroparna med alla one-man-productions som görs i hemmet idag...

poäng poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...