Jump to content
Annons

Liveinspelning jazztrio + sångerska


Guitar Nilsson

Recommended Posts

I april 2009 gjorde jag en liveinspelning på en liten jazzklubb. jag var sugen på att spela in nåt helt akustiskt och en trio var optimalt med mina små resurser, jag kan spela in max åtta spår samtidigt. Så här blev en låt, ståbasljudet i början är jag ganska nöjd med.

Kontran spelade jag in på två spår; lajn från basistens lilla combo + en AKG D112 på stativ rakt framför stallet.

Trummorna fick tre mickar en EV N/D868 på kaggen, frontskinnet på den lilla kaggen var helt så jag satte fast micken med en trumsargsfäste på sargen, micken hamnade ganska nära kanten. Sen hade jag bara två NT2-A som oh, mest på inrådan av trummisen som ville ha det ljudet. En ensam oh plus närmickad virvel hade nog varit mycket bättre, nåt tid att testa olika alternativ fanns inte, det var bara att kasta upp grejerna på måfå. Men trummorna blev sämst tycker jag, det låter som att de är mickade väldigt högt ovanifrån, det är mest mellanregisterskrammel från cynbalerna. Cymbalerna kanske är lite åt det här hållet på riktigt också. Jag ställde mickarna i omniläge för att få med mycket rum och publik, det var nog en miss det med. En separat virvelmick hade varit bra för att ta upp alla små ljudsvaga "fisselgrejer" på virveln. Fast publikljudet blev förstås bra.

Pianot var ett vanligt litet gammalt nött piano, på det satte jag två CM3 mot baksidan. Hade ev varit bättra att micka ljudet ovanifrån, han spelade med locken borta. baksidan däär mickarna satt var vänd mot basisten och trummisen så trummorna låter en hel del i de här två, även basfiols-combon läcker in där. Tycker ändå pianoljudet blev ganska mjukt och fint. Och den här pianisten är oerhört säker tycker jag, han spelar inte en fel ton på två timmars jammande.

Sångerskan har en Beta 58 kopplad till PAt och en påtejpad CM3 till inspelning. Inte optimalt eftersom hon håller i micken, jag hade velat spela in med Beta 58an och ta utljudet med PA-killens SM58. Men de två mickarna blev för klumpigt tyckte sångerskan, så det blev en sån här nödlösning. På sångspåret hör man lite av nätbrum och ful mellanregister från sång och pianolljudet i golvmonitorn.

Inspelningen blev väldigt huxflux påkommen av mig, bandet var nog inte speciellt intresserade alls, svarade knappt på mail efteråt, så de själva har aldrig ens hört inspelningen, tror de tyckte själva att de spelat lite halvtaskigt (orepat?). Jag lyssnar då och då på inspelningen, det är två fulla cd från två set. Det är tillräckligt bra för att de skulle kunna sålt ett gäng skivor på just den här jazzklubben efteråt. Att ha en cd på en konsert man suttit och lyssnat på är inte dumt. men den här inspelningen blev det ingenting av. De tyckte kanske jag bara var en galning som dök upp med mina mickar o apparater. Lite synd, de flesta jazzdiggare hade säkert tyckt ljudet var ok. Och spelmässigt tycker jag det är gött mos också.

http://www.speedysha...called_love.mp3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

jag e peppad som fan på att höra men länkarna verkar inte fungera?

Länken har väl dött av ålderdom. Ska se om jag hittar det där igen så blir det en ny länk.

Laddar nu, går vidrigt sakta, kanske pga snöoväder? Laddar upp till tuben samtidigt å...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat nu, Håller med dig helt och hållet. Basen låter riktigt bra. Pianot likaså, fin attack. Sången låter inte särskilt behaglig men de är väl ingen given succe om man blir tvungen att köra en konding handhållen live. Hade blivit mycket bättre med en 58 som sagt.

Jävligt synd att du inte fick testa dig fram lite. För bandet e ju bra. Men du bara blietzkrigade dom utan deras vetskap eller? har du delay på sången eller är det bara scenmonitorerna som spökar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat nu, Håller med dig helt och hållet. Basen låter riktigt bra. Pianot likaså, fin attack. Sången låter inte särskilt behaglig men de är väl ingen given succe om man blir tvungen att köra en konding handhållen live. Hade blivit mycket bättre med en 58 som sagt.

Jävligt synd att du inte fick testa dig fram lite. För bandet e ju bra. Men du bara blietzkrigade dom utan deras vetskap eller? har du delay på sången eller är det bara scenmonitorerna som spökar?

Det låter rejält fan i scenmonitorerna... Efter det här köpte jag en passiv liten burk som kan splitta en micksignal till PA resp inspelning, den skulle jag ha haft då och kört på Beta 58an.

Sångerskan ville ha rejält med stort reverb sa hon, så jag skruvade så. I min egen smak hade jag minskat lite på det.

De var med på det hela, men de kom strax före det var dags att spela så vi hann inte testa nästan alls. Sämst var det här med dubbla oh och ingen virvelmick, trummisen ville ha så, och jag ville inte härja om det. Scenen är som en mycket burkig låda också. Men det var kul ändå. Ska ladda en till låt oxå, en instrumental tror jag den är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...