Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Som sagt, nÄn som bytt upp sig till nÄn av HD modellerna?

Just nu kör jag med en XT live med dom flesta modellpacken inhandlade.

Är faktiskt riktigt nöjd med hur det lĂ„ter.

Men, det e ju trots allt alltid lite spĂ€nnande med nya grejer. 🙂

Har funderat pÄ 500:an.

Är det vĂ€rt det vĂ€rt att byta upp sig?

Eller finns det kanske nÄnting annat i samma prisklass som slÄr bÄda pÄ fingrarna?

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror inte du hittar nĂ„got bĂ€ttre Ă€n HD500 i den prisklassen. Jag har inte lirat pĂ„ den sjĂ€lv, men lyssnat mig halvdöv pĂ„ nĂ€tet. Den verkar slĂ„ förra generationens POD pĂ„ fingrarna, minst sagt. Men Ă€r du nöjd med hur det lĂ„ter behöver du ju inte stressa? Det Ă€r inte kĂ€llan som rĂ€knas, det Ă€r ljudet, och Ă€r ljudet bra sĂ„ Ă€r det ju grönt. Men jag hĂ„ller med dig, nya prylar Ă€r ALLTID kul. SjĂ€lv fick jag faktiskt besked igĂ„r om att min Axe-Fx Ultra Ă€r pĂ„ vĂ€g. đŸ„°

Ska bli sjukt spÀnnande!

Redigerat av AnthonyS
Postat

Har inte hört talas om Axe-fx förrÀn rÀtt sÄ nyligen.

Vad Àr det Axe gör sÄ mycket bÀttre för att rÀttfÀrdiga ett 4ggr högre pris?

Det jag har lyssnat pÄ lÄter inte sÄ dÀr jÀttemycket bÀttre direkt.

Men samtidigt sÄ mÄste man ju testa grejer irl för att fatta hur det lÄter.

Ska forska lite med om HD:n.

Ifall det finns nÄn som kör med en pod HD hemma sÄ kom gÀrna med era Äsikter.

Postat

Axe-Fx har en annan grundprincip för hur förstĂ€rkarna Ă€r modellerade, man kan sammanfatta det som att de inte Ă€r tĂ€nkta att vara "kopior" av originalen, utan en mer anvĂ€ndbar version av originalen. Exempelvis tar inte kontrollerna pĂ„ tonstackarna riktigt likadant som pĂ„ originalen osv. Sen Ă€r det genomgĂ„ende högre komponentkvalitet, omvandlare, op-amps (hĂ€r bjuder jag pĂ„ ett utmĂ€rkt tillfĂ€lle för trĂ„den att spĂ„ra ur), processorkraft och utrymme. Programmeringsmöjligheterna Ă€r rent bisarra och routingmöjligheterna Ă€r riktigt generösa. Sen saknas flera stĂ€rkarmodeller i Poden som jag verkligen vill Ă„t. Över lag har Axe-Fxen ett ljud som Ă€r vĂ€ldigt "Hi-Fi", och det tilltalar mig verkligen. Möjligheten att ladda in kabinettimpulser frĂ„n tredje part Ă€r ocksĂ„ klockren.

Spontant skulle jag ÀndÄ svara att en Axe-Fx Ultra inte nödvÀndigtvis Àr vÀrd sitt betydligt högre pris, men det Àr svÄrt att jÀmföra de tvÄ produkterna. De riktar sig till tvÄ olika mÄlgrupper helt enkelt. Sen Àr prisskillnaden ocksÄ ett resultat av att Line6 kan tillverka vÀldigt stora volymer jÀmfört med vad Fractal Audio kan. Det Àr inte bara Axe-Fx som Àr dyr, det Àr ocksÄ den nya Poden som Àr billig.

SjÀlva visionen bakom Axe-Fx tilltalar mig ocksÄ mycket. Den Àr i stor utstrÀckning en produkt av en envis jÀvel, Cliff Chase, och hans vision och jag gillar verkligen sÄna uppstickare. Han har gjort det mesta helt sjÀlv, och jag stödjer gÀrna sÄna företag i branschen.

Sen skall det erkĂ€nnas att jag gĂ€rna lĂ€gger vĂ€ldigt mycket pengar pĂ„ mitt gitarrspeleri, och att jag har fĂ„tt för mig att jag mĂ„ste ha de dyraste prylarna... 😊

Postat

DÄ min gamla trotjÀnare har börjat bli lite sleten, glappande kontakter och en ratt som inte funkar funderar jag pÄ att överge min XT för en sÄdan hÀr. Det jag inte riktigt har kommit underfund med Àr skillnaden mellan de tre olika modellerna. Alla lÄter exakt likadant, right? Men med mer lull-lull ju mer man klÀttrar? Finns nÄt motsvarande metal pack som finns till XT:n med ytterligare förstÀrkarmodeller?

Sen att jÀmföra dom med axe-fx Àr vÀl rÀtt orelevant eftersom det Àr produkter som skiljer sig vÀldigt mycket i pris?

Postat

Högre siffra = mer lull-lull 🙂

http://line6.com/pod/compare.html

Det verkar som att dom gamla modellpacken inte funkar pÄ HD-modellerna.

Line6 kommer sÀkert att slÀppa nÄnting liknande.

Postat

DÀr vill jag ocksÄ passa pÄ att flika in en skillnad medllan Axe-Fx och Pod. Alla uppdateringar sÄsom nya förstÀrkarmodeller och effekter Àr gratis till Axe-Fx. Det Àr nice.

Postat

Axe-Fx har en annan grundprincip för hur förstĂ€rkarna Ă€r modellerade, man kan sammanfatta det som att de inte Ă€r tĂ€nkta att vara "kopior" av originalen, utan en mer anvĂ€ndbar version av originalen. Exempelvis tar inte kontrollerna pĂ„ tonstackarna riktigt likadant som pĂ„ originalen osv. Sen Ă€r det genomgĂ„ende högre komponentkvalitet, omvandlare, op-amps (hĂ€r bjuder jag pĂ„ ett utmĂ€rkt tillfĂ€lle för trĂ„den att spĂ„ra ur), processorkraft och utrymme. Programmeringsmöjligheterna Ă€r rent bisarra och routingmöjligheterna Ă€r riktigt generösa. Sen saknas flera stĂ€rkarmodeller i Poden som jag verkligen vill Ă„t. Över lag har Axe-Fxen ett ljud som Ă€r vĂ€ldigt "Hi-Fi", och det tilltalar mig verkligen. Möjligheten att ladda in kabinettimpulser frĂ„n tredje part Ă€r ocksĂ„ klockren.

Spontant skulle jag ÀndÄ svara att en Axe-Fx Ultra inte nödvÀndigtvis Àr vÀrd sitt betydligt högre pris, men det Àr svÄrt att jÀmföra de tvÄ produkterna. De riktar sig till tvÄ olika mÄlgrupper helt enkelt. Sen Àr prisskillnaden ocksÄ ett resultat av att Line6 kan tillverka vÀldigt stora volymer jÀmfört med vad Fractal Audio kan. Det Àr inte bara Axe-Fx som Àr dyr, det Àr ocksÄ den nya Poden som Àr billig.

SjÀlva visionen bakom Axe-Fx tilltalar mig ocksÄ mycket. Den Àr i stor utstrÀckning en produkt av en envis jÀvel, Cliff Chase, och hans vision och jag gillar verkligen sÄna uppstickare. Han har gjort det mesta helt sjÀlv, och jag stödjer gÀrna sÄna företag i branschen.

Sen skall det erkĂ€nnas att jag gĂ€rna lĂ€gger vĂ€ldigt mycket pengar pĂ„ mitt gitarrspeleri, och att jag har fĂ„tt för mig att jag mĂ„ste ha de dyraste prylarna... 😊

Mycket opartisk matnyttighet för en rookie som mig sjÀlv, frÄn en som borde vara extremt partisk gÀllande Fractal. MÄnga tummar upp för ditt inlÀgg!

Postat

Jag va och införskaffade ett exemplar igÄr.

Det lilla jag hunnit ratta sÄ kÀnns det som en klar förbÀttring mot XT:n.

Fabrikspresetten Àr som vanligt 99% skit.

Ett hett tips, ifall du inte orkar ratta sjÀlv.

Besök http://line6.com/customtone/

för att dra hem instÀllningar som folk laddar upp sjÀlv.

Kvalitén varierar men det finns en hel del bra grejer att hÀmta.

För mig va HD inköpet helt rÀtt.

Postat

Vilken av modellerna köpte du och varför valde du just den? Jag har lite bestlutsĂ„ngest 😛

Tror jag skulle vĂ€xa ur en 300 rĂ€tt snabbt men att en 500 blir lite overkill. Är 400:an ett vettigt val eller Ă€r det dumt att snĂ„la in pĂ„ den tusingen tro?

Postat

För min del blev det en 500:a.

Ville inte kÀnna lÀngre fram att man blir begrÀnsad pga snÄlhet.

SlÄ till stort, de kan man aldrig Ängra. :-)

Postat

Kul! Grattis 🙂

LÀgg gÀrna upp nÄgra ljudklipp om du har lust!

Postat

Yes, ska lira in lite grejer under veckan.

Söndag = stĂ€ddag. 🙁

Postat (redigerat)

Kul! Grattis 🙂

LÀgg gÀrna upp nÄgra ljudklipp om du har lust!

Ja! det skulle vara kul om du ocksÄ la upp lite ljudklipp nÀr du fÄr Axe-Fx , funderar lite kanske pÄ att köpa en. SjÀlv har jag aldrig tyckt om pod för det lÄter syntetiskt pÄ nÄgot sÀtt, har dock ej provat HD.

Redigerat av kardo
Postat

Yes, ska lira in lite grejer under veckan.

Söndag = stĂ€ddag. 🙁

Hur gĂ„r det med poden? Är du nöjd? lirar den bra? Vad spelar du för musik för jag e nyfiken pĂ„ hur dom lite tyngre förstĂ€rkarmodellerna lĂ„ter!

Postat

Hur gĂ„r det med poden? Är du nöjd? lirar den bra? Vad spelar du för musik för jag e nyfiken pĂ„ hur dom lite tyngre förstĂ€rkarmodellerna lĂ„ter!

Tjena!

Det rullar pĂ„. Har rattat o rattat. Det finns en hel del grejer o skruva pĂ„ sĂ„ det lĂ€r ta tid innan man har hittat hela vĂ€gen hem. Som Farbro Barbro brukar sĂ€ga, - Det finns inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet. 😄

Ska sitta o lira in ikvÀll. Ska försöka o fÄ ihop nÄnting som jag kan ladda upp.

Tills vidare kan du lyssna pÄ hur min XT lÀt, om du vill.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78731&st=0&p=1118279entry1118279

Postat

Funderat pÄ att upgradera mig frÄn Pod XT till HD men jag tyckte inte att man hörde sÄ stor skillnad rent ljudmÀssigt pÄ exemplen pÄ Line 6's hemsida.

Postat (redigerat)

Hittade nÄgra intressanta klipp pÄ youtube,

Hel lÄt inlirad en 500:an.

Pod vs Axe FX (lĂ€gger min röst pĂ„ podden) 😄

Personligen sÄ tycker jag att HD:n lÄter bra mycket bÀttre Àn Xt:n.

Ett givet köp!

Redigerat av PeteK
Postat

Fick hem min Axe-Fx Ultra idag 🙂 Recension kommer under de nĂ€rmaste dagarna. Men första intrycket Ă€r ruggigt bra.

Postat

Nu finns recensionen att lÀsa!

METAL!! 😄

Postat

Var? :S

https://www.studio.se/index.php?showtopic=81181

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Försöker vÀcka liv i den hÀr trÄden och hoppas nÄgon har lust att berÀtta hur det gÄr med HD poddarna efter att det har gÄtt lite tid! LÄter dom gött? Goa att ratta? Funkar dom bra? Valde du/ni rÀtt modell?

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Försöker vÀcka liv i den hÀr trÄden och hoppas nÄgon har lust att berÀtta hur det gÄr med HD poddarna efter att det har gÄtt lite tid! LÄter dom gött? Goa att ratta? Funkar dom bra? Valde du/ni rÀtt modell?

Hej dÀr.....

Har börjat med att spela in lite skisser med 500:an ....

Den börjar lÄta bra nu ......

Finns ett klipp nu pÄ tuben Àr rÀtt nöjd med hittills...

Tycker det bara finns 2 alternativ 500:an för dem som gillar att tweaka

och 300:an för dem som inte gillar det och inte har budget..

Over and out

//D

Redigerat av Zissler

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.