PeteK Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Tjena! Som sagt, nĂ„n som bytt upp sig till nĂ„n av HD modellerna? Just nu kör jag med en XT live med dom flesta modellpacken inhandlade. Ăr faktiskt riktigt nöjd med hur det lĂ„ter. Men, det e ju trots allt alltid lite spĂ€nnande med nya grejer. đ Har funderat pĂ„ 500:an. Ăr det vĂ€rt det vĂ€rt att byta upp sig? Eller finns det kanske nĂ„nting annat i samma prisklass som slĂ„r bĂ„da pĂ„ fingrarna?
AnthonyS Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 (redigerat) Jag tror inte du hittar nĂ„got bĂ€ttre Ă€n HD500 i den prisklassen. Jag har inte lirat pĂ„ den sjĂ€lv, men lyssnat mig halvdöv pĂ„ nĂ€tet. Den verkar slĂ„ förra generationens POD pĂ„ fingrarna, minst sagt. Men Ă€r du nöjd med hur det lĂ„ter behöver du ju inte stressa? Det Ă€r inte kĂ€llan som rĂ€knas, det Ă€r ljudet, och Ă€r ljudet bra sĂ„ Ă€r det ju grönt. Men jag hĂ„ller med dig, nya prylar Ă€r ALLTID kul. SjĂ€lv fick jag faktiskt besked igĂ„r om att min Axe-Fx Ultra Ă€r pĂ„ vĂ€g. đ„° Ska bli sjukt spĂ€nnande! Redigerat 9 november 2010 av AnthonyS
PeteK Postat 9 november 2010 TrÄdstartare Postat 9 november 2010 Har inte hört talas om Axe-fx förrÀn rÀtt sÄ nyligen. Vad Àr det Axe gör sÄ mycket bÀttre för att rÀttfÀrdiga ett 4ggr högre pris? Det jag har lyssnat pÄ lÄter inte sÄ dÀr jÀttemycket bÀttre direkt. Men samtidigt sÄ mÄste man ju testa grejer irl för att fatta hur det lÄter. Ska forska lite med om HD:n. Ifall det finns nÄn som kör med en pod HD hemma sÄ kom gÀrna med era Äsikter.
AnthonyS Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Axe-Fx har en annan grundprincip för hur förstĂ€rkarna Ă€r modellerade, man kan sammanfatta det som att de inte Ă€r tĂ€nkta att vara "kopior" av originalen, utan en mer anvĂ€ndbar version av originalen. Exempelvis tar inte kontrollerna pĂ„ tonstackarna riktigt likadant som pĂ„ originalen osv. Sen Ă€r det genomgĂ„ende högre komponentkvalitet, omvandlare, op-amps (hĂ€r bjuder jag pĂ„ ett utmĂ€rkt tillfĂ€lle för trĂ„den att spĂ„ra ur), processorkraft och utrymme. Programmeringsmöjligheterna Ă€r rent bisarra och routingmöjligheterna Ă€r riktigt generösa. Sen saknas flera stĂ€rkarmodeller i Poden som jag verkligen vill Ă„t. Ăver lag har Axe-Fxen ett ljud som Ă€r vĂ€ldigt "Hi-Fi", och det tilltalar mig verkligen. Möjligheten att ladda in kabinettimpulser frĂ„n tredje part Ă€r ocksĂ„ klockren. Spontant skulle jag Ă€ndĂ„ svara att en Axe-Fx Ultra inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r vĂ€rd sitt betydligt högre pris, men det Ă€r svĂ„rt att jĂ€mföra de tvĂ„ produkterna. De riktar sig till tvĂ„ olika mĂ„lgrupper helt enkelt. Sen Ă€r prisskillnaden ocksĂ„ ett resultat av att Line6 kan tillverka vĂ€ldigt stora volymer jĂ€mfört med vad Fractal Audio kan. Det Ă€r inte bara Axe-Fx som Ă€r dyr, det Ă€r ocksĂ„ den nya Poden som Ă€r billig. SjĂ€lva visionen bakom Axe-Fx tilltalar mig ocksĂ„ mycket. Den Ă€r i stor utstrĂ€ckning en produkt av en envis jĂ€vel, Cliff Chase, och hans vision och jag gillar verkligen sĂ„na uppstickare. Han har gjort det mesta helt sjĂ€lv, och jag stödjer gĂ€rna sĂ„na företag i branschen. Sen skall det erkĂ€nnas att jag gĂ€rna lĂ€gger vĂ€ldigt mycket pengar pĂ„ mitt gitarrspeleri, och att jag har fĂ„tt för mig att jag mĂ„ste ha de dyraste prylarna... đ
henk2055 Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 DÄ min gamla trotjÀnare har börjat bli lite sleten, glappande kontakter och en ratt som inte funkar funderar jag pÄ att överge min XT för en sÄdan hÀr. Det jag inte riktigt har kommit underfund med Àr skillnaden mellan de tre olika modellerna. Alla lÄter exakt likadant, right? Men med mer lull-lull ju mer man klÀttrar? Finns nÄt motsvarande metal pack som finns till XT:n med ytterligare förstÀrkarmodeller? Sen att jÀmföra dom med axe-fx Àr vÀl rÀtt orelevant eftersom det Àr produkter som skiljer sig vÀldigt mycket i pris?
PeteK Postat 9 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2010 Högre siffra = mer lull-lull đ http://line6.com/pod/compare.html Det verkar som att dom gamla modellpacken inte funkar pĂ„ HD-modellerna. Line6 kommer sĂ€kert att slĂ€ppa nĂ„nting liknande.
AnthonyS Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 DÀr vill jag ocksÄ passa pÄ att flika in en skillnad medllan Axe-Fx och Pod. Alla uppdateringar sÄsom nya förstÀrkarmodeller och effekter Àr gratis till Axe-Fx. Det Àr nice.
Simon Andersson Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Axe-Fx har en annan grundprincip för hur förstĂ€rkarna Ă€r modellerade, man kan sammanfatta det som att de inte Ă€r tĂ€nkta att vara "kopior" av originalen, utan en mer anvĂ€ndbar version av originalen. Exempelvis tar inte kontrollerna pĂ„ tonstackarna riktigt likadant som pĂ„ originalen osv. Sen Ă€r det genomgĂ„ende högre komponentkvalitet, omvandlare, op-amps (hĂ€r bjuder jag pĂ„ ett utmĂ€rkt tillfĂ€lle för trĂ„den att spĂ„ra ur), processorkraft och utrymme. Programmeringsmöjligheterna Ă€r rent bisarra och routingmöjligheterna Ă€r riktigt generösa. Sen saknas flera stĂ€rkarmodeller i Poden som jag verkligen vill Ă„t. Ăver lag har Axe-Fxen ett ljud som Ă€r vĂ€ldigt "Hi-Fi", och det tilltalar mig verkligen. Möjligheten att ladda in kabinettimpulser frĂ„n tredje part Ă€r ocksĂ„ klockren. Spontant skulle jag Ă€ndĂ„ svara att en Axe-Fx Ultra inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r vĂ€rd sitt betydligt högre pris, men det Ă€r svĂ„rt att jĂ€mföra de tvĂ„ produkterna. De riktar sig till tvĂ„ olika mĂ„lgrupper helt enkelt. Sen Ă€r prisskillnaden ocksĂ„ ett resultat av att Line6 kan tillverka vĂ€ldigt stora volymer jĂ€mfört med vad Fractal Audio kan. Det Ă€r inte bara Axe-Fx som Ă€r dyr, det Ă€r ocksĂ„ den nya Poden som Ă€r billig. SjĂ€lva visionen bakom Axe-Fx tilltalar mig ocksĂ„ mycket. Den Ă€r i stor utstrĂ€ckning en produkt av en envis jĂ€vel, Cliff Chase, och hans vision och jag gillar verkligen sĂ„na uppstickare. Han har gjort det mesta helt sjĂ€lv, och jag stödjer gĂ€rna sĂ„na företag i branschen. Sen skall det erkĂ€nnas att jag gĂ€rna lĂ€gger vĂ€ldigt mycket pengar pĂ„ mitt gitarrspeleri, och att jag har fĂ„tt för mig att jag mĂ„ste ha de dyraste prylarna... đ Mycket opartisk matnyttighet för en rookie som mig sjĂ€lv, frĂ„n en som borde vara extremt partisk gĂ€llande Fractal. MĂ„nga tummar upp för ditt inlĂ€gg!
PeteK Postat 10 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 10 november 2010 För att Ă„tergĂ„ till poddarna. đ Hittade en intressant trĂ„d pĂ„ Line6 forum om just detta Ă€mne. http://line6.com/community/thread/46804
PeteK Postat 11 november 2010 TrÄdstartare Postat 11 november 2010 En trÄd till som tar upp skillnader mellan XT Live, X3 och HD500. http://line6.com/community/message/187872#187872
henk2055 Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Faen va sugen jag e pÄ en sÄn hÀr nu. Min lokala handlare fÄr snart in dom sÄ dÄ ska jag dit med en gÄng Ä testa!
PeteK Postat 14 november 2010 TrÄdstartare Postat 14 november 2010 Jag va och införskaffade ett exemplar igÄr. Det lilla jag hunnit ratta sÄ kÀnns det som en klar förbÀttring mot XT:n. Fabrikspresetten Àr som vanligt 99% skit. Ett hett tips, ifall du inte orkar ratta sjÀlv. Besök http://line6.com/customtone/ för att dra hem instÀllningar som folk laddar upp sjÀlv. Kvalitén varierar men det finns en hel del bra grejer att hÀmta. För mig va HD inköpet helt rÀtt.
henk2055 Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Vilken av modellerna köpte du och varför valde du just den? Jag har lite bestlutsĂ„ngest đ Tror jag skulle vĂ€xa ur en 300 rĂ€tt snabbt men att en 500 blir lite overkill. Ăr 400:an ett vettigt val eller Ă€r det dumt att snĂ„la in pĂ„ den tusingen tro?
PeteK Postat 14 november 2010 TrÄdstartare Postat 14 november 2010 För min del blev det en 500:a. Ville inte kÀnna lÀngre fram att man blir begrÀnsad pga snÄlhet. SlÄ till stort, de kan man aldrig Ängra. :-)
AnthonyS Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Kul! Grattis đ LĂ€gg gĂ€rna upp nĂ„gra ljudklipp om du har lust!
PeteK Postat 14 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 14 november 2010 Yes, ska lira in lite grejer under veckan. Söndag = stĂ€ddag. đ
kardo Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 (redigerat) Kul! Grattis đ LĂ€gg gĂ€rna upp nĂ„gra ljudklipp om du har lust! Ja! det skulle vara kul om du ocksĂ„ la upp lite ljudklipp nĂ€r du fĂ„r Axe-Fx , funderar lite kanske pĂ„ att köpa en. SjĂ€lv har jag aldrig tyckt om pod för det lĂ„ter syntetiskt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, har dock ej provat HD. Redigerat 14 november 2010 av kardo
henk2055 Postat 16 november 2010 Postat 16 november 2010 Yes, ska lira in lite grejer under veckan. Söndag = stĂ€ddag. đ Hur gĂ„r det med poden? Ăr du nöjd? lirar den bra? Vad spelar du för musik för jag e nyfiken pĂ„ hur dom lite tyngre förstĂ€rkarmodellerna lĂ„ter!
PeteK Postat 17 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 17 november 2010 Hur gĂ„r det med poden? Ăr du nöjd? lirar den bra? Vad spelar du för musik för jag e nyfiken pĂ„ hur dom lite tyngre förstĂ€rkarmodellerna lĂ„ter! Tjena! Det rullar pĂ„. Har rattat o rattat. Det finns en hel del grejer o skruva pĂ„ sĂ„ det lĂ€r ta tid innan man har hittat hela vĂ€gen hem. Som Farbro Barbro brukar sĂ€ga, - Det finns inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet. đ Ska sitta o lira in ikvĂ€ll. Ska försöka o fĂ„ ihop nĂ„nting som jag kan ladda upp. Tills vidare kan du lyssna pĂ„ hur min XT lĂ€t, om du vill. https://www.studio.se/index.php?showtopic=78731&st=0&p=1118279entry1118279
Hellpig Postat 17 november 2010 Postat 17 november 2010 Funderat pÄ att upgradera mig frÄn Pod XT till HD men jag tyckte inte att man hörde sÄ stor skillnad rent ljudmÀssigt pÄ exemplen pÄ Line 6's hemsida.
PeteK Postat 18 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 18 november 2010 (redigerat) Hittade nĂ„gra intressanta klipp pĂ„ youtube, Hel lĂ„t inlirad en 500:an. Pod vs Axe FX (lĂ€gger min röst pĂ„ podden) đ Personligen sĂ„ tycker jag att HD:n lĂ„ter bra mycket bĂ€ttre Ă€n Xt:n. Ett givet köp! Redigerat 18 november 2010 av PeteK
AnthonyS Postat 18 november 2010 Postat 18 november 2010 Fick hem min Axe-Fx Ultra idag đ Recension kommer under de nĂ€rmaste dagarna. Men första intrycket Ă€r ruggigt bra.
AnthonyS Postat 19 november 2010 Postat 19 november 2010 Nu finns recensionen att lĂ€sa! METAL!! đ
henk2055 Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Nu finns recensionen att lĂ€sa! METAL!! đ Var? :S
AnthonyS Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Var? :S https://www.studio.se/index.php?showtopic=81181
henk2055 Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Försöker vÀcka liv i den hÀr trÄden och hoppas nÄgon har lust att berÀtta hur det gÄr med HD poddarna efter att det har gÄtt lite tid! LÄter dom gött? Goa att ratta? Funkar dom bra? Valde du/ni rÀtt modell?
Zissler Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 (redigerat) Försöker vÀcka liv i den hÀr trÄden och hoppas nÄgon har lust att berÀtta hur det gÄr med HD poddarna efter att det har gÄtt lite tid! LÄter dom gött? Goa att ratta? Funkar dom bra? Valde du/ni rÀtt modell? Hej dÀr..... Har börjat med att spela in lite skisser med 500:an .... Den börjar lÄta bra nu ...... Finns ett klipp nu pÄ tuben Àr rÀtt nöjd med hittills... Tycker det bara finns 2 alternativ 500:an för dem som gillar att tweaka och 300:an för dem som inte gillar det och inte har budget.. Over and out //D Redigerat 6 maj 2011 av Zissler
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.