Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag undrar hur man ska placera mick, vad man ska tÀnka pÄ osv. vid inspelning av piano. Jag har en kondensatormick som jag testade att spela in med innan idag men ljudet kÀndes lite frÄnvarande och.. ja, konstigt. MÄste man ha tvÄ mickar (eller fler) mot pianot nÀr man spelar in? Hur ska man placera micken/mickarna? Ska de vara lÄngt ner, nÀra dÀr ljudet kommer ifrÄn eller nÄgra decimeter bort? Fungerar SM57or bÀttre Àn kondensatormickar till detta ÀndamÄl, kan jag anvÀnda en kondensatormick och en sm57 och spela in piano med samtidigt?

Tacksam för svar!

Redigerat av confusement
Annons
Postat

Hej, Àr ju alltid bra att ha 2 mikrofoner nÀr man ska spela in piano dÄ det Àr ett brett omrÄde du ska tÀcka in. Vilka mikrofoner du vÀljer beror ju pÄ vilket sound du Àr ute efter. Prova placera dem ovanför pianot med översta luckan öppen eller bakom pianot mot sargen( baksidan. Bara att testa sig fram, det Àr sÄ vi lÀr oss. Kondingar ger ofta ett luftigare sound Àn dynamiska mickar nÀr man mickar piano medans dynamiska ger ett mer "klonkigt" sound. Men igen kan ju bli helt tvÀrt om beroende pÄ hur du vÀljer att placera mickarna.

Lycka till!

Postat

Passar pÄ att slÀnga in nÀrbeslÀktade erfarenheter/frÄgor.

Har testat att spela in flygel tvÄ gÄnger. Har satt upp fyra mikrofoner bÄda gÄngerna, men har aldrig haft nytta av alla vid mix. Senast anvÀnde jag tre av dem vid mix: ett stereopar vid klubborna och en kaggemikrofon pÄ motsatt sida frÄn dÀr man spelar, dÀr de lÀngsta strÀngarna slutar. Det jag inte har fÄtt till hittills Àr att fÄ en "nÀrhet" i pianot, samt att fÄ ett tajt och stabilt basregister. Sedan har jag ocksÄ haft problem med att pedalen kommer med alldeles för mycket och ligger och spökar mellan 50 och 150 Hz (de hÀr "bonk":en det blir), vilket gör att jag inför nÀsta försök ska testa att ha stereoparet utanför flygeln - uppifrÄn sett - och rikta dem in mot klubborna.

Kan tĂ€nka mig att Ă„tminstone pedal-problemet Ă€r gemensamt för vĂ„ra tvĂ„ instrument. Sedan Ă€r jag ju ocksĂ„ nyfiken pĂ„ vilka tips det finns för piano sĂ„klart. SĂ„ fyll pĂ„ med erfarenheter gott folk! 🙂

Postat

Hej, jag undrar hur man ska placera mick, vad man ska tÀnka pÄ osv. vid inspelning av piano. Jag har en kondensatormick som jag testade att spela in med innan idag men ljudet kÀndes lite frÄnvarande och.. ja, konstigt. MÄste man ha tvÄ mickar (eller fler) mot pianot nÀr man spelar in? Hur ska man placera micken/mickarna? Ska de vara lÄngt ner, nÀra dÀr ljudet kommer ifrÄn eller nÄgra decimeter bort? Fungerar SM57or bÀttre Àn kondensatormickar till detta ÀndamÄl, kan jag anvÀnda en kondensatormick och en sm57 och spela in piano med samtidigt?

HÄller med om det Zeal skriver. Beroende pÄ pianot och vad man strÀvar efter kan mickarna/micken hamna pÄ olika stÀllen. Vanligt piano i poplÄt och en mick, prova att placera den pÄ pianots baksida- NÄgra centimeter, kanske en decimeters avstÄnd.

Flygel och ballad? DÄ Àr det bra med minst tvÄ mickar. Jag skulle börja med att placera dem inuti pianot (locket öppet), en bit frÄn hammarna riktade ner mot strÀngarna. 30-50 centimeter frÄn strÀngarna i nÄgot som liknar ORTF (ca 20 cm mellan mickarna som pekar frÄn varandra i en vinkel större Àn 90 grader). Funkar inte det skulle jag flytta mickpositionen eller bryta upp mickarna i ett A/B.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Jag har mest spelat in flygel men ett tips pÄ mik-position nÀr det gÀller bÄde flygel och piano Àr att sÀtta antingen en stormembransmik eller ett stereopar i x/y eller ORTF strax ovanför pianistens huvud. Miken/mikarna bör vara riktade nerÄt mot klubborna (eller mot strÀngarna, strax ovanför klubborna). Hade en stormembransmik dÀr nÀr jag spelade in senast och den Ätergav ljudet pÄ ett balanserat och bra sÀtt. Hade Àven fler mikar men det var den jag anvÀnde mig mest av i mixen efterÄt.

Nackdelen med denna position Àr att man lÀtt fÄr med knarrande stolar, ljud frÄn pianisten och frÄn tex naglar mot tangenterna osv. (dock inte pedalljud).

Men sen beror det vÀldigt mycket pÄ vilket piano du har och hur det lÄter sÄklart. Men jag tror allmÀnt att du tjÀnar pÄ att ta bort alla lock och paneler frÄn pianot nÀr du spelar in, bÄde det framför och det under.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.