koffe666 Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Hejsan! Jag sökte på nätet om equalizers och hamnade här.. Jag hoppas någon kan hjälpa mig jag är verkligen grön på de här med equalizing.. Jag fattar inte riktigt hur det fungerar hur använder man parametisk equalizer och en grafisk equalizer? hur vet man hur man ska ta veck visa frekvenser? finns det några tumregler? skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde hjälpa mig.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 finns det några tumregler? Inte direkt nej. Säg vad du vill göra istället så kanske vi/jag kan hjälpa dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 finns det några tumregler? Inte direkt nej. Säg vad du vill göra istället så kanske vi/jag kan hjälpa dig. Det jag vill göra är att jag vill veta hur man använder en equalizer helt enkelt vad är den bra för och så? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 (redigerat) Ok. Du använder den för att förstärka eller ta bort olika frekvenser. Det är inte svårare än så 😛 På en svepbar equalizer kan du själv ställa in vilken frekvens du vill påverka. På en grafisk equalizer finns det fasta frekvensband du kan påverka. Redigerat 26 januari 2005 av dbd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 OK men hur vet man vilken frekvens man ska ta bort da? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 man lär sig med tiden och framför allt så läs vad andra redan bjuder på t ex http://www.saecollege.de/reference_material/index.html och massor av andra siter som finns på nätet... bara att söka på eq, mixing etc i valfri sökmotor som t ex google etc. botten upp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 OK men hur vet man vilken frekvens man ska ta bort da? Det lär du dig med tiden... Tyst med dig nu, och läs en bra EQ-guide innan du frågar mer här. HÄR T.EX. ELLER HÄR Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 haha ok jag ska vara tyst nu men bara en fråga till har ni någon bra och enkel lätt avändbar VST equalizer som ni kan rekomendera? (helst gratis) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 https://www.studio.se/index.php?showtopic=486 här finns det många exempel. lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 Ok men om du lyssnar på detta da spelade in en liten snutt så ni kan få höra.. hur tycker ni att jag ska EQ:a det da? Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag laddade ner den här NyguistEg heter det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 (redigerat) lät väl ok men det behövs fler instrument för att vi ska förstå vad du är ute efter... att eq:a är en konst först när fler instrument samverkar... kul att du använde ett Sabbath riff botten upp där öh! "jag redigerade inlägget mest för att det var kul" Redigerat 26 januari 2005 av Lasse Mongo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey (oregistrerad) Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Det är en bra EQ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 ok jag lägger upp en till sen med lite mer instrument! så ni hkan hjälpa mig lite på traven med det här.. Hehe jo jag tänkte att jag tar något som ´de flesta känner igen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 vi väntar med spänning (tappar otåligt med min högerfot), så att du känner dig stressad! Schkåll Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 27 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2005 Fan jag tänkte lägga på lite trummor men jag hittar inga gratis digitaltrummor.... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Fan jag tänkte lägga på lite trummor men jag hittar inga gratis digitaltrummor.... 😆 Meanbeat Under "samples". Gratis schyssta samples av både akustiska och elektroniska trummor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 28 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 28 januari 2005 (redigerat) Ok tack så mycket! menjag använder cubaseSX .hur ska jag kunna skriva trummorna där? ska jag ha någon VST input då eller? för jag kan ju inte skriva dem i midi efter som trum kitet är i wave? Redigerat 28 januari 2005 av koffe666 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 28 januari 2005 Dela Postat 28 januari 2005 Ok tack så mycket! menjag använder cubaseSX .hur ska jag kunna skriva trummorna där? ska jag ha någon VST input då eller? för jag kan ju inte skriva dem i midi efter som trum kitet är i wave? Du var mig en frågvis rackare! Du knackar in midi som vanligt och använder tex HAlion eller liknade. MIDI-spåret "triggar" då trumkitet som är tex i wave-format. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 28 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 28 januari 2005 Ok tack så mycket! menjag använder cubaseSX .hur ska jag kunna skriva trummorna där? ska jag ha någon VST input då eller? för jag kan ju inte skriva dem i midi efter som trum kitet är i wave? Du var mig en frågvis rackare! Du knackar in midi som vanligt och använder tex HAlion eller liknade. MIDI-spåret "triggar" då trumkitet som är tex i wave-format. haha ja frågar man inte så får man ingenting veta! 😆 tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koffe666 Postat 28 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 28 januari 2005 (redigerat) jag vet inte ifall ni läste mitt gamla in lägg men jag ändrar det nu iallafall... hur gör jag för att använda den vanliga drummapen i cubase genom halilon så jag kan programera in trummorna som vanligt fast med hailon trummorna? tack Redigerat 28 januari 2005 av koffe666 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.