jontah Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Hej! Min simpla fråga är om det behövs ett externt ljudkort via firewire t.ex. detta http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=4 om man har macbook pro 13" Intel Core 2 Duo 2,26Ghz 4GB RAM? Eller räcker det med det ljudkortet som sitter i macbooken? funderar nämligen på att köpa. Samt om ni har några tips på sköna klaviaturer till macbook pron? Tacksam för alla svar! Vänliga hälsningar, Jonatan
Pesek Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 (redigerat) Du klarar dig gott på det inbyggda om du mest ska leka med interna ljud. Ska du syssla med inspelning och mer tyngre projekt rekommenderar jag dig ett externt ljudkort. Är du ganska novis och mest vill komma igång tycker jag ett Apogee One är perfekt att starta med, eller ett begagnat/nytt Apogee Duet. Totalt integrerat med Logic och Mac 😉 Redigerat 4 november 2010 av Pesek
jontah Postat 10 november 2010 Trådstartare Postat 10 november 2010 (redigerat) tack för svaret!! 🙂 vad säger du om presonus firebox ? bra/dåligt? varför? för mig som nybörjare? har du någon bra synth att tipsa om? tänkte mig typ M-Audio KeyRig 49. Dem studiomonitors jag kör med nu är: ESI nEar08 Experience, är dessa bra? Tack för svar!! Redigerat 10 november 2010 av jontah
kanio Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Lånar den här tråden lite. Börjar med att tillföra att jag är enormt nöjd med mitt ljudkort(Apogee Duet) för alla andra som går i ljudkortsköpartankar. Min fråga nu handlar om Apogee:n och kopplingen till en hårdvarukompressor. Har märkt att det finns 2 läger där ena anser att mjukvaru-kompressorer är bättre eller minst lika bra eller de som är pro hårdvara. Men det är som sagt inte där jag är nu utan jag har kommit fram till att jag vill ha en hårdvarukompressor. Till min förvåning så kommer jag nu troligtvis behöva köpa ett nytt ljudkort med fler I/O:s än vad Apogee Duet har för att få det att fungera. Är det någon som vet om det är möjligt att komma runt detta eller stämmer det att det är så? Min tanke är att köra hårdvarukompressorn på master-kanalen. Om någon anser det vara helidiotiskt så är jag självklart öppen för en förklaring och även råd och tips på en bättre lösning. Detta främst för demos av hög kvalitet. För profesionell mastring så vänder jag mig självklart till lämplig studio vid behov. Mvh kanio
Fredrix Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Till min förvåning så kommer jag nu troligtvis behöva köpa ett nytt ljudkort med fler I/O:s än vad Apogee Duet har för att få det att fungera. Min tanke är att köra hårdvarukompressorn på master-kanalen. Du har ju två ut - två in, borde väl inte vara några problemos? 😲
Mr Keys Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Du har ju två ut - två in, borde väl inte vara några problemos? 😲 Fast han måste ju ta lyssningen någonstans ifrån...det är ju lite halvtrist att ratta kompressorna i blindo.... 😉
Piccazzo Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 (redigerat) Fast han måste ju ta lyssningen någonstans ifrån...det är ju lite halvtrist att ratta kompressorna i blindo.... Finns Headphone output på framsidan , den borde man väl kunna ta lyssningen ifrån. Redigerat 12 november 2010 av Piccazzo
kanio Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Finns Headphone output på framsidan , den borde man väl kunna ta lyssningen ifrån. Tack för alla svar! Det stämmer, det finns en Headphone Output på framsidan. På baksidan så finns det en I/O-port där jag kan koppla in sladden med förgreningskontakter. Det är 6st sammanlagt(2 för varje kontakt). Jag lägger in en länk till en bild som visar hur det ser ut. http://www.sonicftp.com/news/images/apogee_duet.jpg Tror ni att jag klarar mig med Duet:en? Och kommer jag kunna höra den kompressor-bearbetade musiken i Headphone Out på framsidan Mvh Kanio
Gilbert Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Har Duet separat buss för hörlurarna? Gällande hårdvara vs pluggar: Om hårdvaran är billig (oftast = “sämre”) så skulle jag absolut hellre köra en bra plugg (t ex UAD), men om det är en “fin”-kompressor så kanske det kan vara värt besväret men om man har UAD så skulle jag fortfarande inte orka då jag tror skillnaden är hårfin (om samma modell av kompressor).
kanio Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Har Duet separat buss för hörlurarna? Gällande hårdvara vs pluggar: Om hårdvaran är billig (oftast = “sämre”) så skulle jag absolut hellre köra en bra plugg (t ex UAD), men om det är en “fin”-kompressor så kanske det kan vara värt besväret men om man har UAD så skulle jag fortfarande inte orka då jag tror skillnaden är hårfin (om samma modell av kompressor). Jag stack förbi DLX och rådfrågade dom när jag ändå tänkt köpa kompressorn där. Dueten funkar, det enda böket är att jag vid slutmix får koppla ur högtalarna och koppla sladdarna tillbaka in i kompressorn. Men i det läget så har man ju ändå redan ställt in allt som mam vill ha det så jag kör med Dueten en tid till. 🙂 En liten sidofråga, fick tipset att satsa på TK BC1 trots att jag sa att jag tänkte lägga mellan 20-25000 påen kompressor. TK BC1 kostar ca 10000kr. Vad tycker ni? Börjar faktiskt överväga Waves mjukvarukompressor igen. Om skilllnaden inte är hörbar mellan en kompressor som kostar 25000kr och waves-plugg så är det ju självklart inte värt det.
Gilbert Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Jag stack förbi DLX och rådfrågade dom när jag ändå tänkt köpa kompressorn där. Dueten funkar, det enda böket är att jag vid slutmix får koppla ur högtalarna och koppla sladdarna tillbaka in i kompressorn. Men i det läget så har man ju ändå redan ställt in allt som mam vill ha det så jag kör med Dueten en tid till. 🙂 Hur ska du ställa in kompressorn om du inte kan lyssna samtidigt? Det skulle givetvis gå att koppla från kompressorn, via en volympot direkt till monitorerna, ställa in och sedan koppla om, men ganska bökigt! Jag skulle absolut kolla på UAD istället för hårdvara i dagsläget.
kanio Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Hur ska du ställa in kompressorn om du inte kan lyssna samtidigt? Det skulle givetvis gå att koppla från kompressorn, via en volympot direkt till monitorerna, ställa in och sedan koppla om, men ganska bökigt! Jag skulle absolut kolla på UAD istället för hårdvara i dagsläget. Det var det jag menade, var lite otydlig. Koppla kompressorn till monitorerna och sen när det är dags så får man koppla ur dom och koppla tillbaka in i kompressorn(bökigt). 🙂 När du skriver i dagsläget, menar du att ljudkortet är orsaken till ditt råd(böket) eller att en hårdvarukompressor i 20-25000kr klassen inte gör någon märkbar skillnad?
Gilbert Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 När du skriver i dagsläget, menar du att ljudkortet är orsaken till ditt råd(böket) eller att en hårdvarukompressor i 20-25000kr klassen inte gör någon märkbar skillnad? Lite av en kombination men även om du hade ett ljudkort med flera I/O så skulle jag fortfarande välja UAD före hårdvara. Man får (enl. mig) så mycket mer för pengarna och det är tveksamt om någon hör någon skillnad mot hårdvaran.
Piccazzo Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 (redigerat) Fördelen med hårdvara är att den har ett andrahandsvärde , mjukvara = Not so much. Skulle jag vara i din situation och hade 25 000 kr att spendera skulle jag överväga en stereo Distressor kompressorer. Moderna klassiker som INTE finns emulerade i mjukvara , än. Men som sagt i slutändan så tror jag inte heller att gemene man kan höra om det är en Tube-Tech CL 1B hårdvara för 30 000 kr eller en Softtube Tube-Tech CL 1B mjukvara för 3000 kr. Redigerat 15 november 2010 av Piccazzo
Gilbert Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 (redigerat) Fördelen med hårdvara är att den har ett andrahandsvärde , mjukvara = Not so much. Skulle jag vara i din situation och hade 25 000 kr att spendera skulle jag överväga en stereo Distressor kompressorer. Moderna klassiker som INTE finns emulerade i mjukvara , än. Men Fatso finns: http://www.uaudio.com/products/software/fatso/index.html Redigerat 15 november 2010 av Gilbert
kanio Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 Fördelen med hårdvara är att den har ett andrahandsvärde , mjukvara = Not so much. Skulle jag vara i din situation och hade 25 000 kr att spendera skulle jag överväga en stereo Distressor kompressorer. Moderna klassiker som INTE finns emulerade i mjukvara , än. Men som sagt i slutändan så tror jag inte heller att gemene man kan höra om det är en Tube-Tech CL 1B hårdvara för 30 000 kr eller en Softtube Tube-Tech CL 1B mjukvara för 3000 kr. Just when I think I'm out, they pull me back in... 😉 Distressorn(stereo) är jag sugen på som f... Nu försvann alla mjukvarualternativ, för stunden iaf. Har läst att den(dom) ska vara bra men har ännu inte haft möjlighet att lyssna hur den låter. Använder du Distressorn själv? Finns det något du inte gillar med den?
kanio Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 Men Fatso finns: http://www.uaudio.com/products/software/fatso/index.html Helt klart ett alternativ!!! Tack Gilbert!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.