Jump to content
Annons

Hur ser ert workflow ut i ableton?


Fredrikn

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen gått från att använda FL till att prova på ableton live till att producera elektronisk musik..

Dock tar det så lång tid att arbeta i programmet känner jag, dock finns det en del sköna features som gör det hyffast värt det..

Men det ja känner drar ner tiden är att ladda en ny "simpler" för varje trummljud, hur arbetar ni när ni lägger upp trummor i ableton?

För just nu vill ja bara hoppa in i fruity o lägga de tusen gånger snabbare än i ableton, kanske kan bero på att man inte riktigt är van vid ableton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med Drumrack kan du ladda hur många trumljud du vill och det gör du snabbt genom att bara fylla på. eller så använder du ett "kit" som är förvalt. De kan du enkelt byta om det är nått ljdu du inte gillar.

Finns ockspå en massa roliga ljud från puremagentik som är skojiga at använda.

Live är sjukt lättjobbat och snabbt. Ibland nästan för snabbt på nått konstigt sätt. När du greppar loop-prylen och att arbeta i små enheter och att para dem ihop så kommer en ny värld att öppnas:)

Vad gäller trummor så rekomenderas varmt att fixa nån trummplugg, så får du ännu fler roliga ljud att leka med.

Grattis till Ableton iallafall

A

Link to comment
Dela på andra sajter

hego bald nä 😛

Alte, tack som fan..Att arbeta med drumracket underlättade mycket =D..börjar komma in i programmet nu o de är jäkla schysst måste jag säga, bekvämt sätt att arbeta med

automationer också tycker jag =)!saknar bara nån schysst filtereffekt som kommer med i programmet, autofilter har ju så litet att pilla med 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

älskar session view

den är bryggan mellan dina rack och ditt slutgiltiga arr

så jävla enkelt och genialiskt på samma gång

precis vad jag saknade i de andra DAW:erna jag har jobbat med

men det hindrar ju ingen från att jobba mer "traditionellt" i tidslinjen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...