Jump to content
Annons

Tips på hur man ska nå ut med sin musik?


Jailbird (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Hej allihopa, är ny här..

Jag har skrivit och spelat in en CD, mestadels röst+gitarr med svenska texter och undrar nu hur man ska gå tillväga för att kunna nå ut med musiken till potentiella lyssnare. Myspace känns inte så lyckat för mig då jag inte vill lägga ut bara ett fåtal låtar och jag har inga vänner där heller så ingen lär väl hitta musiken. https://www.recordunion.com/ har jag hört en del gott om, men återigen man lär väl försvinna in i det enorma bruset. Jag har möjlighet att lägga ut en del pengar om det gör någon skillnad.

En annan digital distributör jag kan tipsa om är CDBaby. Både de och RU kan ju få ut dina låtar till digitala säljsajter och streamsajter. Problemet är ju dock när du väl ligger uppe överallt att få folk att höra talas om dig och vilja gå in på alla dessa sajter och lyssna. Där går det över i marknadsföring och hype. Då kan du antingen betala någon att göra det (vanliga reklambyråer gör vanligtvis inte musikpromotion, men det finns många andra aktörer), eller göra det själv. Det finns många bra sidor på nätet med tips på hur man själv kan göra sig åtminstone lite mera känd.

Dessutom, om man skulle vilja pitcha låtar till andra artister var ska man höra av sig? Skivbolag/förlag?

Japp

Artisterna själva?

Japp

Du kan testa Songbox också, de har som mål att skapa kontakter mellan de som skriver låtar och de som behöver låtar. Vet inte hur bra de har lyckats dock.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit och spelat in en CD, mestadels röst+gitarr med svenska texter och undrar nu hur man ska gå tillväga för att kunna nå ut med musiken till potentiella lyssnare. Myspace känns inte så lyckat för mig då jag inte vill lägga ut bara ett fåtal låtar och jag har inga vänner där heller så ingen lär väl hitta musiken. https://www.recordunion.com/ har jag hört en del gott om, men återigen man lär väl försvinna in i det enorma bruset. Jag har möjlighet att lägga ut en del pengar om det gör någon skillnad.

Hej, Ny Här!

Well... Först och främst så tycker jag att du har en pissig inställning till din person och ditt artisteri. Du dissar t.ex. Myspace på helt fel grunder. Att lägga ut ett fåtal låtar är enligt min mening bättre än att överösa omgivningen med sjuhundranittio låtar på en gång. Dessutom skaffar man gärna Myspace, inte för att man redan har vänner, utan för att vänner. Myspace (och dess likar) är utmärkta "anslagstavlor".

Sedan så bör du kanske berätta lite mer om dig själv och din musik så att tipsen kan bli relevanta — "mestadels röst+gitarr med svenska texter" säger inte så mycket. Är du en vis-popare a la Winnerbäck? Eller skriver du och sjunger kampvisor åt något Nazistparti? Vilka tidigare erfarenheter har du? Och vad vill du uppnå?

Utifrån lämnad information finns det nog bara ett sätt att "nå ut": Ut och spela live på så många ställen/engagemang som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myspace känns inte så lyckat för mig då jag inte vill lägga ut bara ett fåtal låtar och jag har inga vänner där heller så ingen lär väl hitta musiken.

Ingen lär väl hitta dig oavsett vart du lägger musiken om du inte jobbar på att promota musiken.

Finns ingen site där du automatiskt får 10 000 lyssnare bara för att du lägger din musik där.

Bloggar , Facebook , Myspace , Youtube , Soundclik , Indabamusic , Songbox , Spotify , Cdon , Itunes , Bengan , m.m m.m m.m är bra ställen att börja på.

Skapa en egen hemsida och blog och börja skaffa fans och som sagt ut och spela live så folk vet vem du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bloggar - kanske kan du hitta bloggar som är lite nischade i din genre?

Hmmm, jämför RecordUnion med Ditto och CDBaby. Verkar som dealarna skiljer sig åt lite. Gör kanske ingen större skillnad men...

Sen är det ju som ngn nämnde att även om du har musiken på 50 säljsajter så är det ingen garanti för att nån ska lyssna.

Facebook, spread the word, ge bort lite låtar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...