Jump to content
Annons

Musikaffärer online. Vilka finns ?


ticcitocc

Recommended Posts

Jag har lagt ner mina tankar på att köpa billigt från Usa. Om jag råkar ut för momsen så tjänar jag bara drygt 300 kronor. Tänkte köpa två grafikkort ( ett till mig ett till en kompis ), En mic och en preamp. Så vad finns det för olika onlineaffärer att beställa från i Sverige ?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag har sagt ett ex antal ggr så beställer du istället från tyskland tex här: Musik-service.de eftersom du endast betalar 16%:ig moms och slipper pålägg när varorna kommer till Sverige eftersom Tyskland är med i EU.

Frakten går på 15 Euro = 135 kr så ifall du köper en del prylar där så får du ner priset en hel del 😎

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt ett ex antal ggr så beställer du istället från tyskland tex här: Musik-service.de eftersom du endast betalar 16%:ig moms och slipper pålägg när varorna kommer till Sverige eftersom Tyskland är med i EU.

Frakten går på 15 Euro = 135 kr så ifall du köper en del prylar där så får du ner priset en hel del 😄

/Micke

Verkar najs, till och med billigare än thomann! Har dock ingen erfarenhet av denna butik, och kan nada tyska.

Funkar det bra att handla från dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisexempel:

Presonus Firepod:

Musik-Service

689 EUR= 6235:- inkl moms (5375 exkl.moms) Frakt 15 EUR (135 SEK)

Studio Solutions

6895 SEK ink moms (5515:- exkl. moms) Ingen frakt.

Prisskillnad: 5515-5375-135= 5kr.

OM något går fel, så betalar INTE Musik-Sevice frakten tillbaka till Tyskland.

Detta har jag själv erfarenhet av då jag i ett svagt ögonblick beställde hem ett (kasst) Motu 828 MKII från dem. Min frakt TILL Tyskland kostade betydligt mer än 15 EUR.

Tjohoo vilken bra affär det blev. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar najs, till och med billigare än thomann! Har dock ingen erfarenhet av denna butik, och kan nada tyska.

Funkar det bra att handla från dem?

Musikservice.de har jag inte beställt ifrån men Thoman har jag köpt av.

Thoman.de har navigering på svenska och då får man det kompletta priset (med svensk moms) det som tillkommer är förpackandet , porto och postförskottsavgift. ca. 350-400 per paket (betydligt mer om paketet är skrymmande) . Dom skickar mot postförskott på max 4000:- kr. Annars måste du uppge ett kortnummer (Visa,Mastercard,Eurocard etc.) om du vill beställa prylar som överstiger 4000:-.

De finns t.o.m. svensktalande personal.

Musikservice.de - har ej haft erfarenheter från dom, men sidan går att navigera på engelska i.a.f.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arrrggghhh!

Fick just en räkning från FedEx på 823 spänn för att jag importerar EWQLSO Silver.

Jag blir så trött. Ska aldrig mer handla från USA.

Är det någon som vet vad införelsemomsen ligger på?

Och om den räknas endast på produktens värde ( ex. frakt ) vilket känns rimligt. Kom igen nu alla wanna-be skattemäklare. Jag måste ha svar på det här. 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Arrrggghhh!

Fick just en räkning från FedEx på 823 spänn för att jag importerar EWQLSO Silver.

Jag blir så trött. Ska aldrig mer handla från USA.

Är det någon som vet vad införelsemomsen ligger på?

Och om den räknas endast på produktens värde ( ex. frakt ) vilket känns rimligt. Kom igen nu alla wanna-be skattemäklare. Jag måste ha svar på det här. 🙂

Jag har för mig att moms tillkommer på både varuvärdet och frakten - och så tillkommer det eventuellt en tullavgift också på ett par procent, men det beror på vad det är för bestämmelser för den produkttypen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arrrggghhh!

Fick just en räkning från FedEx på 823 spänn för att jag importerar EWQLSO Silver.

Jag blir så trött. Ska aldrig mer handla från USA.

Är det någon som vet vad införelsemomsen ligger på?

Och om den räknas endast på produktens värde ( ex. frakt ) vilket känns rimligt. Kom igen nu alla wanna-be skattemäklare. Jag måste ha svar på det här. 😆

33% av priset. Det är massa olika avgifter. Har 3 bevis på detta.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok....33% av priset...inkl frakt som Claes sa?

Och det där med varuvärde....handlar det om vad produkten brukar kosta normalt sett eller vad man faktiskt har betalat? ( T ex under REA ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok....33% av priset...inkl frakt som Claes sa?

Och det där med varuvärde....handlar det om vad produkten brukar kosta normalt sett eller vad man faktiskt har betalat? ( T ex under REA ).

Tullpliktigt varuvärde är alltid vad du har betalat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok....33% av priset...inkl frakt som Claes sa?

Och det där med varuvärde....handlar det om vad produkten brukar kosta normalt sett eller vad man faktiskt har betalat? ( T ex under REA ).

Tullpliktigt varuvärde är alltid vad du har betalat.

Gött! Då är det jag som ringer till FedEx och opponerar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du betalar tull och moms på de belopp som specificeras i fakturan (frakten också) om du beställer varor från "tredje land". Tredje land är alla länder utanför EU.

Du betalar även moms och tull på varor från de områden inom EU som inte ingår i tullunionen (Büsingen & Helgoland i Tyskland, Ceuta & Melilla i Spanien, Livingo, Compione och de italienska delarna av Luganosjön i Italien, Gibraltar som tillhör Storbritannien).

Det finns dessutom områden som är med i tullunionen men inte i EU's skatteområde (Kanarieöarna, Åland och berget Athos i Grekland). Då betalar man bara moms, ingen tull.

Mer info hos tullverket...

Om du beställer från ett företag som säljer för mer än 320.000 per år till Sverige så ska det vara Svensk moms på varan (skulle tro att många tyska företag bryter mot denna regel, dock inte Thomann)

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in MusikProduktiv

De är billiga och frakten går på 12-13 €uro. Vet inte hur just det du har ligger till dock...

För att citera trådstartaren:

"Så vad finns det för olika onlineaffärer att beställa från i Sverige ?" (min kursiv)

Någon frågarde om EFTA. Jag vet att man måste betala moms i Norge om man beställer från EU till Norge iaf. Vet ej hur det är med tull. Har ingen aning om hur det är med Island, Lichtenstein och Schweiz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vad införelsemomsen ligger på?

33% av priset. Det är massa olika avgifter. Har 3 bevis på detta.

Återigen, det är beroende på produkttyp. Tullverket har/hade en enkel räknare som man kunde beräkna påslaget för olika varor på sin hemsida.

Edit: Oj, vad fel det blev.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...