Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som sagt, jag kollar lite på trummor på blocket.

Jag undrar varför en del tagit bort botten-skinnen på

pukor och bastrumma?

Kan det verkligen va bra?

MVH/Niklas

Annons
Postat

Annan projektion - eller s.k "rockset". Du får inte den resonans som annars förekommer med två skinn. Ett annat sound helt enkelt.

Om man nu gillar det.

Postat

Inget jag personligen gillar på pukor, det låter pappigt tycker jag. På baskagge kan det vara bättre.

Har sett bilder på Keith Moon i The Who när han har ett stort set med en rad pukor med underskinn, och en till ovanför utan underskinn. Dessutom brukade han till vänster ha en golvpuka med enbart underskinn! I den hade han trumpinnar (som han kastade på scenteknikerna) och Cocacola.

Postat

pukor och bastrumma?

MVH/Niklas

Om du är sugen på ett set där underskinnen är bortplockade så kolla bara att allt finns innan köp.

Alltså sargar och samtliga skruvar, helst givetvis även underskinnen.

Postat

pukor och bastrumma?

MVH/Niklas

Det blir lite mer djungelljud och lite mer volym, eftersom det är öppna spjäll. Attacken som annars döljs lite av underskinnet från slagen, kommer rakt ut istället. Har man liten replokal och slår hårt, skulle inte jag rekommendera det bara. The ears you now... Högre ljud och andra instrument följer med på släden också för att "höras". Och den onda cirkeln är igång...

Postat

Om du är sugen på ett set där underskinnen är bortplockade så kolla bara att allt finns innan köp.

Alltså sargar och samtliga skruvar, helst givetvis även underskinnen.

Ja viktigt att allt finns eller kanske läge och pruta. Bra att du kollar upp vad det KOSTAR att köpa det som saknas innan.

Men du får helt klart räkna med att köpa nya skinn till alla trummor.

Bara en liten notis, ja kollade på att set som ja tyckte var grymt snyggt, inga jättebra trummor men ett grymt, coolt

maxvin set i orange metallic. dvs bara trummor inga cym mm. Köpte det för 1500:- men visste innan att ja va tvungen att köpa till skinn, sargar mm och det gick på runt 2000:- så tot blev det ca 3500:-

Bra att ha koll på :-)

Postat

Att vara trummis måste vara en av de dyraste sysslorna. Jag menar, allt man köper , cymbaler och skinn och stockar, är ju rent förbrukningsmaterial. För att få ner priset lite, så kan man ju se efter om man inte kan bli medlem i nån lokal musikförening. Ibland har dom ju typ 10% rabatter hos nån musikkedja och så. Värt att kolla upp. 10 kronor på en hundralapp är faktiskt pengar det också. 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.