Jump to content
Annons

Ljudkort med tryck, kraft, fläsk, bas


sickspeeed

Recommended Posts

Hej!

Jag kör ett Crystal WDM Audio Codec i en gammal dell dator och det är det bästa ljudkort jag haft. De nya laptops jag prövat kommer inte i närheten.

Nu till frågan

Finns det någon motsvarighet med ett extern ljudkort då jag har en ny dator.

Jag söker ett kraftfullt ljudkort som är bra tryck i då mina Sony MDR-XB700 endast utnyttjas helt av mitt gammla ljudkort.

Det ända jag är ute efter är kraft och bas och jag har prövat hörlurarförstärkare och det blev bara högra ljud ingen skillnad i tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burundi (oregistrerad)

Antagligen så klippte ditt tidigare ljudtryck på ett sätt som du gillade, de flesta nyare ljudkort klipper inte så lätt och låter därför renare och tråkigare men det finns dynamikprocessorer som säkert kan hjälpa dig att få till ditt favvosound med tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ända jag är ute efter är kraft och bas och jag har prövat hörlurarförstärkare och det blev bara högra ljud ingen skillnad i tryck.

Ett ljudkort har ingen Tryck eller Bas och skulle dom ha det skulle man inte kunna göra korrekta mixar.

Lite som att ha Bass boost knappen intryckt i stereon om man skulle mixa genom den.

Kanske hade du något internt Bass Boost EQ inställning på i ljudkortet.

Vill du ha " Kraft " " Tryck " och " Fet bas " får du helt enkelt mixa låten så.

Men jag tror detta ljudkort motsvarar dina krav : Symphony I/O

Eller denna : Orpheus

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!

klippet är jag ute efter... älskar de

bas med klipp skulle man kunna säga

Jag vet att ljudkortet inte har med bas att göra men jag har prövat andra ljudkort som inte har samma tryck.

Mina hörlurar utnyttjas extremt bra med de ljudkortet jag hade lurarna liksom hoppar när dom sitter på.

Jag lyssnar på all musik men inom elekronisk musik är favoritet Jaytech där det är väldigt mycket bas och klipp.

De två ljudkort du rekomenderade. är de speciellt inriktat på nån typ av musik ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort i sig är inte speciellt lämpade för olika typer av musik, utan det beror helt på vad du använder för någon mjukvara för att ändra dina eq-inställningar, om du vill ha mer tryck i basen eller inte.

Dynamikprocessor = kompressor, limiter e dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha vafan är detta?

Ni orkar svara ändå, seriöst dessutom

Tålmodiga som få... 😉

Det är antagligen AF som är igång igen, men man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

haha vafan är detta?

Ni orkar svara ändå, seriöst dessutom

Japp , ibland e man på bra humör.

Fast jag är lite osäker på att TS verkligen är allvarlig med sin fråga , men man vet ju aldrig så bättre ta det säkre före det ironiska.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort har ingen Tryck eller Bas och skulle dom ha det skulle man inte kunna göra korrekta mixar.

Lite som att ha Bass boost knappen intryckt i stereon om man skulle mixa genom den.

Kanske hade du något internt Bass Boost EQ inställning på i ljudkortet.

Vill du ha " Kraft " " Tryck " och " Fet bas " får du helt enkelt mixa låten så.

Men jag tror detta ljudkort motsvarar dina krav : Symphony I/O

Eller denna : Orpheus

De motsvarar i alla fall mina krav... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Vad innebär klipp här ovan, är det att förstärkaren klipper? Just dom Sony lurarna har jag som ett "altrenativ" och kanske tänkt köpa, frågan är hur pass "rena" dom är? Tycker dom låter bra. Någon som kan peka på vad det innebär med förstärkt bas just i dessa lurar, enl. kurva så ser den inte så förstärkt ut, min "orgel" lät bra eller skall vi kalla det naturligt?

Man kan ju undra om det är distorsion som gör mer bas men det har jag svårt att tro.

Nu får ni tänka till skulle jag tro!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...