Jump to content
Annons

Frank Zappa


JJMusik

Recommended Posts

Tänkte jag skulle checka lite zappa, han är ju tydligen ett "geni" - aldrig tagit mig tid att lyssna på honom.

Gitarrist som jag är youtube:ade jag "frank zappa solo"

Gled in på detta http://www.youtube.com/watch?v=UavcwTd-B8A&feature=related - och precis som titeln kände jag att tortyren aldrig ville ta slut. Det låter fanimej som när en av polarna eller någon unge leker på mina gitarrer. Tänkte att "jaja, han ska ju ha varit känd för att ha freakat lite ibland så jag får väl söka vidare"

Men det blev inte bättre... Ledsen zappa-lovers men jag hör fan ingen musik? jag blir nästan lite besviken på mig själv, är inte jag musikalisk?

Det låter tyvärr som att han bara totalt kladdar på sin gitarr.

Då kommer vi till det roligaste - jag hittade en klassisk "shred" -komedivideo med just zappa från samma konsert

Jag hörde inte så mycket skillnad så han var kanske inte så tacksam att driva med via "shred" ? 🙂

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du får min respekt om du postar en länk till vad musik du själv håller på med! 🙂

Jag har ingen musik som jag skriver själv på nätet eller ens inspelat. Är mest intresserad utav studio teknik, mixning, inspelning osv. Så beklagar. Men shred eller vad det ska vara. Det låter ju inte speciellt bra faktiskt. Jag har aldrig lyssnat på honom men klart man hört namnet. Så blev lite paff. Har lyssnat lite under kvällen och ja. jag vet inte riktigt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag är nog helt enkelt för slick... Ingen skugga över frank, säkert jätteduktig.

För mycket geni för att någon som jag ska förstå. Hans musik är för mig liksom... jobbig. Mitt huvud exploderar.

Jag kollade länken som postades här med montana. Det lät ju faktiskt som svängig musik i ungefär 2 min, sen var det kört igen...

Alltså hans gitarrlir? är det ironi eller tycker folk att han är (var) en gitarrist på riktigt? Jag försöker hitta någon bra punkt i det förbannade solo-infernot i "montana" men det går inte.

Det låter som en nybörjare som "dummar sig"

Otroligt slarvigt spel, ideligen missade och döda toner, han bendar ju inte till rätt pitch en enda gång? men det är kanske det genialiska i det hela? atonala kvartstoner? 🙂

Till råga på allt var de det absolut fulaste sound jag hört ur en SG

Link to comment
Dela på andra sajter

men kära någon, frank zappa är ju inte känd för att vara en duktig gitarrist utan mer som låtskrivare som kombinerade humor & musik, och vissa kan nog tycka att låtarna är rätt genialiska :-P Han plockade ju in Steve Vai som gitarrist i sitt turnéband, och han kan oxå vara rätt spacad och flummig men har dock ett exakt spel och otrolig teknik, något som frank zappa själv inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, okej - men då har jag missförstått lite. Jag hade för mig att han var lite hyllad som gitarrist men så var det kanske inte.

För som gitarrist var han fanimej något av det sämsta jag hört, det var ju ren komik. SG:n borde han ha lagt på hyllan

Link to comment
Dela på andra sajter

Montana låter ju skitbra. Ska lyssna in mig mer på Zappa, gillar Captain Beefheart som fan och Zappa verkar ju vara lite samma grej.

Sen att det låter illa om Zappa på 80-talet bekräftar ju bara regeln att det mesta blev skräp på 80-talet, eller tja efter 1974 egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zappa kräver lite tålamod att lära sig gilla tror jag.

Han är verkligen ingen musiker av rang, eller sångare heller för den delen.

Zappas storhet ligger i texterna, låtskrivandet och hans fantasi.

Att han sen omgav sig med sin tids mest aktade musiker kanske blir ett litet dilemma, då folk som brukar bli imponerade av sånt oftast inte gillar hans musik.

Denna gillar jag

http://www.youtube.com/watch?v=KeQ_S8G16Rw

Edit: Min subjektiva åsikt alltså....

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Zappa kräver lite tålamod att lära sig gilla tror jag.

Han är verkligen ingen musiker av rang, eller sångare heller för den delen.

Zappas storhet ligger i texterna, låtskrivandet och hans fantasi.

Så e det, jag är gammal trummis och jag formligen älskade zappa när ja va typ 15-20 de e låtarna och arren som är grymma och alla de supermusiker som spelade med homom. Men det tar lite tid å gilla men det är ju olika hur vi tycker. Men ja lyssnade då på zappa, uk (ett bans som bozzio lira de med innan) står upp å lirar med dubbla kaggar, de va cool, lyssnade även mycket på Miles och Krupa.... kul :-) men kan hålla med om att de blir lite fär långa gitsolon ibland.. å va hette basisten nu igen??? Grym han me...

Link to comment
Dela på andra sajter

Shredding är när man klipper videor (eller spelar in eget ljud och spelar fel med mening) så att låtarna låter otight.

Shredding:

http://www.youtube.com/watch?v=q5Ffj5vMFM4

Originalet:

http://www.youtube.com/watch?v=EzgGTTtR0kc

Fel!

Shredding är från början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel där det spelas korta stycken ihopsatta till ett längre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att någon "shreds" är nuförtiden ett nytt påhittat fenomen där man förlöjligar kända musiker genom att få dem att låta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel!

Shredding är från början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel där det spelas korta stycken ihopsatta till ett längre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att någon "shreds" är nuförtiden ett nytt påhittat fenomen där man förlöjligar kända musiker genom att få dem att låta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall

+1

FÖ tycker jag Zappa är en av dom få som blir hyllad för sin skit! Black Page är det mest töntigaste som gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel!

Shredding är från början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel där det spelas korta stycken ihopsatta till ett längre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att någon "shreds" är nuförtiden ett nytt påhittat fenomen där man förlöjligar kända musiker genom att få dem att låta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall

Fast det finns ju människor som faktiskt spelar så. På riktigt.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag är inte här för att döma dig, utan för att kanske ge mina synpunktliga svar 😎

Nä jag är nog helt enkelt för slick... Ingen skugga över frank, säkert jätteduktig.

För mycket geni för att någon som jag ska förstå. Hans musik är för mig liksom... jobbig. Mitt huvud exploderar.

Det är ingen fara. Fler av mina vänner har blivit "överkörda" när jag försökt att få dom att lyssna på honom. Det kan vara det om man är van vid "rak" musik. Upplagda verser, refränger osv. Zappa erbjuder ett lite större spelfält.

Jag kollade länken som postades här med montana. Det lät ju faktiskt som svängig musik i ungefär 2 min, sen var det kört igen...

Jag försöker hitta någon bra punkt i det förbannade solo-infernot i "montana" men det går inte.

Du får snarare se det som ett konstnärligt uttryck. Ett uttryck som definierar Zappa. Först då så går det kanske bättre att lyssna 😉

Alltså hans gitarrlir? är det ironi eller tycker folk att han är (var) en gitarrist på riktigt?

Många har sett honom som gitarrist. (Till och med Bob Dylan var tvungen att röra vid hans gitarr hemma hos honom precis som om där var något magiskt med den som kanske skulle föras över på honom).Han såg sig själv som kompositör. Men eftersom hans gitarriststatus var så stor, så producerade han boxen "Shut Up `n` Play yer Guitar" som innehöll gitarrsolon från flera av hans liveframträdanden runt världen. Som han skrev: för att tillgodose dessa som inte fick nog av den sidan av honom.

Otroligt slarvigt spel, ideligen missade och döda toner, han bendar ju inte till rätt pitch en enda gång? men det är kanske det genialiska i det hela? atonala kvartstoner? 🙂

Zappa visste vad han gjorde, lita på det.

Till råga på allt var de det absolut fulaste sound jag hört ur en SG

Kanske. Men skulle du höra det soundet någonstans, så kommer du garanterat att tänka på Frank Zappa,så varumärkat är det 🙂.

Ps, Eftersom Frank Zappa skulle fyllt 70 år i år, så kommer hans son Dweezil Zappa under detta års turné med "Zappa Plays Zappa", bland annat köra hela plattan "Apostrophé" från 1974 i delar under konserten. Kan vara värt att kanske höra musiken framförd live med bland annat musiker som har lirat med Frank Zappa genom åren. Biljetten kostar cirka 580 pix, men kan nog bli en upplevelse. Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var faktiskt via ZPZ som jag upptäckte musiken. Det gick en konsert på SVT förra våren från en ZPZ-spelning i USA och det var så grymt svängigt!

Dom spelade i Malmö förra sommaren och jag var där. Kan bara säga att det var riktigt, riktigt bra. Det är starkt jobbat av Dweezil och bandet att sätta Franks låtar så bra som dom gör.

Frank Zappas gitarrspel får man ta som det är. Vissa skivor är det bara gitarr-runkande från början till slut, och jag kan medge att det inte alltid låter speciellt kul.

Men lyssna på skivor som Joe's Garage - första skivan eller Overnite Sensation. Riktigt bra låtar med en rejäl dos samhällssatir och humor!

En favorit på Joe's garage är Crew Slut. 🙂 Hoppa fram till ca 4:25. 😉

http://www.youtube.com/watch?v=XSEgFCFZU-Q#t=4m25s

Och vad gäller hans "sound" så lades det mig veterligen ner otroliga mängder med tid och arbete i att skapa nya gitarrljud för att just inte låta som någon annan. All heder åt det!

Har ni chansen så gå och se Zappa Plays Zappa. Det kostar en slant men man får valuta för pengarna.

Redigerat av sebsongs
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte motstå en av mina favoriter. Den enda låt som Frank Zappa gjorde en officiell musikvideo till. Från albumet med samma namn, 1981. Skruva gärna upp volymen. Bra driv, tempo och produktion, tycker jag. Videon hade ju även ett budskap. Scenen med Roland Reagan i elektriska stolen gjorde att den fick lite censur i USA. Som andra låtar som har känts provocerande: "Jewish Princess" och "I Don´t Wanna Be Drafted" som handlar om förslaget om allmänn värnplikt i USA t.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=0h9jNLF2jmU

Lite trivia:

Frank Zappas försök att skapa ett surroundsystem till en konsert där alla, oavsett var dom satt, skulle höra alla instrument lika bra lade grunden för de surroundsystem vi har idag, hemma.

En italiensk astronom fann en ny himlakropp och döpte den osjälviskt till "Zappa Frank".

Edit: ändrade ordet "kosert" till "konsert"

Edit: Lade till: och "I Don´t Wanna Be Drafted" som handlar om förslaget om allmänn värnplikt i USA

Rättelse: Har tagit bort "Frank Zappa var en av dom första som med en god vän och snille lyckades skapa ett flerkanals mixerbord." Däremot samarbetade han mycket med Paul Buff en tid, ett elektroniskt geni som på egen hand hade byggt en femkanalsstudio i Cucamonga, Kalifornien. Unik i sitt slag. Då fanns bara fyrakanals studios. Infon hämtad ifrån boken "Mother! Is the Story Of Frank Zappa" av Michael Gray på sidan 28. Ursäkta felskrivningen, men rätt skall vara rätt 😊 "Demonproducenten fick mig att haja till) ☺️

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Montana låter ju skitbra. Ska lyssna in mig mer på Zappa, gillar Captain Beefheart som fan och Zappa verkar ju vara lite samma grej.

Kanske kan vara intressant att veta att Frank Zappa och Captain Beefheart var gamla kompisar. Det var Frank Zappa som signade upp Beefheart,Alice Cooper och andra förmågor för första gången på sin etikett Bizarre.

Beefheart sjunger även lead på Frank Zappas hyllade album "Hot Rats", 1969 på låten "Willie The Pimp". Dom gjorde även en gemensam turné vilken avspeglas på albumet "Bongo Fury", 1975. Mycket bra album!

Link to comment
Dela på andra sajter

Montana?!! Jiiiises!!!

Ytterligare en artist som jag verkligen inte förstår mig på, eller dom som tycker att han är bra!

Världens fulaste spelstil. Ko-ton och skitfult nybörjarvibrato, om ens det? Låter som en urtråkig sinuston som aldrig vill sluta.

Det ENDA bra med han är att man hör direkt att det är Montana, en egen stil. Som absolut inte tilltalar mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Montana?!! Jiiiises!!!

Ytterligare en artist som jag verkligen inte förstår mig på, eller dom som tycker att han är bra!

Världens fulaste spelstil. Ko-ton och skitfult nybörjarvibrato, om ens det? Låter som en urtråkig sinuston som aldrig vill sluta.

Det ENDA bra med han är att man hör direkt att det är Montana, en egen stil. Som absolut inte tilltalar mig!

Naj, naj, naj, KillWithSkill! 😛 "Montana" är inte en annan artist. Låten Frank Zappa spelar heter "Montana". Finns för övrigt i bra studioproduktion på albumet Over-Nite Sensation, 1973. Detta album sålde mycket bra i Sverige, förövrigt.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tider det när Zappa kunde vara med i Opp och poppa med Clabbe. Skulle man kunna tänka sig att Svt visade något sånt här på prime time idag ?

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Så e det, jag är gammal trummis och jag formligen älskade zappa när ja va typ 15-20 de e låtarna och arren som är grymma och alla de supermusiker som spelade med homom. Men det tar lite tid å gilla men det är ju olika hur vi tycker. Men ja lyssnade då på zappa, uk (ett bans som bozzio lira de med innan) står upp å lirar med dubbla kaggar, de va cool, lyssnade även mycket på Miles och Krupa.... kul :-) men kan hålla med om att de blir lite fär långa gitsolon ibland.. å va hette basisten nu igen??? Grym han me...

Patrick O´ Hearn, 1975, 1979? Lirade med Bozzio då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...