Jump to content
Annons

Strings och Pads för dance musik problem...


TripMan

Recommended Posts

Strings och Pads för dance musik problem...

Vad ska man göra för att få in strings och pads i sina låtar om man bara vill köra mjuk varu synthar saknar min JP 8080.

Finns det någon bra synth plugg eller ljud bibliotek som kan fixa till det. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blue funkar helt ok till pads o strings. Stora möjligheter att skruva till bra ljud.

Ska ta en lysning på den har för mig att den att jag prövat den för många år sedan och vad jag märkte då var att man nästan fick till det fast inte till 100%.

Soft synthar har inget riktigt djup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waldorf Largo kan kanske också vara ett alternativ.

FXpansion's DCAM Synth Squad är värt att kolla på.

Annars tycker jag att man kan fixa det mesta med LennarDigital's Sylenth1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har prövat dom 4 första och dom funkar inte så bra som en JP 8080 ska titta på Miroslav strings.

Sylenth är ju något av det närmsta du kan komma till en JP-8080..

Edit: bortsett från OSC Sync kanske...

Måste finnas något samplings bibliotek med rätta ljuden.

Nexus är en bra ROMpler för dansmusik om du inte vill ratta ljuden själv.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ingen av dom förslag som ni kommit med kan ersätta en JP 8080 i strings och pads.

Synd att mjuvaru synthar inte kan gör det där sköna pad ljuden låter på tok för tunt med t.ex. med Sylenth1.

Får väl försöka få tag på ett samplings bibliotek eller försöka få tag på en Roland JP 8080. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ingen av dom förslag som ni kommit med kan ersätta en JP 8080 i strings och pads.

Synd att mjuvaru synthar inte kan gör det där sköna pad ljuden låter på tok för tunt med t.ex. med Sylenth1.

Får väl försöka få tag på ett samplings bibliotek eller försöka få tag på en Roland JP 8080. 😲

Hahaha AHH visst ja.. JP-80x0 låter ju så "varmt" och "analogt" att det inte på något sätt går att efterskapa dess underbart låtande ljudmotor idag med "tunn" mjukvara.. 😆

Seriöst. jp-80x0 låter röv jämfört med dagens mjukvarusyntar. Och det finns inte en enda funktion i dess ljudmotor som är "unik" idag. har inte detta varit på tal redan ett par gånger?

Jag samplade lite olika super-saw vågformer från min JP8000 innan jag sålde den men använder sällan de, Sylenth1 låter ju sååå mycket bättre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bättre?

Om man gillar ett sound i en synth hur kan nåt då låta bättre?

Antingen låter det likadant eller annorlunda.

Ta min gamla ESQ1, jag gillar den inte alls förutom två ljud som jag inte lyckas göra med någon annan synt.

Vad som helst i mjukvaruväg skulle kunna vara bättre men just dom två ljuden i ESQ1an är unika.

I övrigt kan jag skicka ESQ1 på skroten... den låter inte ball.

Och bara för att säga emot mig själv kan jag dock hålla med om att JP8080 går att ersätta med rätt många andra grejer. 🙂

Men som sagt. Till syvende och sist är det nog smak och tycke som råder vid val av sounds...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter annorlunda så är det inte nödvändigtvis "bättre" eller "sämre", utan kanske bara annorlunda.

Ibland är man onödigt nostalgisk och låser sig vid ett visst ljud, när det i själva verket inte skulle vara några som helst problem att ersätta det med något annat ljud, om man bara försökte... 😉

Detta är något jag har upplevt tidigare, men numera är det inget jag hänger upp mig på - något som känns väldigt befriande eftersom jag har en mycket större ljudpalett att välja från när jag inte är fastlåst vid vissa sound. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Sylenth1 funkar men är tunn så kör två till samma miditrack? Om datorn pallar vill säga.

Annars är väl Reason ett alternativ om man känner för att lägga ut 3 kakor...combinators går ju att feta till ordentligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

En JP-80x0 låter inte annorlunda eller unikt. Den låter lika öhh "varmt och fylligt" som alla andra VA-syntar från mitten av 90talet. Alla ljud du kan göra med en JP kan du göra med te.x Sylenth1 eller Alchemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...