Jump to content
Annons

Att mixa med en monitor istället för två


Abi Bah

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta vad ni här på forumet har för åsikt om att köpa en(1) dyr monitor istället för två billiga.

Om vi leker med tanken att vi har ett obehandlat rum som knappast är symmetriskt inrett och nöjer oss med monitorljud från en punkt istället för två. Vad är fördelarna kontra nackdelar med en sådan uppsättning. Jag utgår ifrån att många har sina favvo lurar för att panorera kanalerna, men varför är det så populärt att mixa i billig stereomiljö istället för dyr mono?

Abi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ”normala” är att göra precis tvärt om, d v s två bra (som vanligt) och ev. en liten skrutt (typ Auratone) som ”true mono” för att kola just monokompabilitet samt att det låter ”ok” även i små högtalare.

Om ditt rum är akustiskt dåligt så är det kanske inte en prisvärd strategi att köpa allt för dyra, och framförallt stora, monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i en riktig studio med bra lyssning så det är lugnt för mig. Däremot har jag läst många budgettrådar typ,vad är bästa monitorerna för 5000kr paret. Frågan är fördelar kontra nackdelar med en monitor istället för två.

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i en riktig studio med bra lyssning så det är lugnt för mig. Däremot har jag läst många budgettrådar typ,vad är bästa monitorerna för 5000kr paret. Frågan är fördelar kontra nackdelar med en monitor istället för två.

abi

Då du jobbar i en "riktig studio med bra lyssning" så finner jag det smått lustigt att du ställer denna fråga ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då du jobbar i en "riktig studio med bra lyssning" så finner jag det smått lustigt att du ställer denna fråga ...

Jag vill veta vad folk har för erfarenheter i ämnet monolyssning i obehandlade rum. Om du inte har något annat än gissningar om hur min arbetsplats ser ut, kanske du ska tagga ner, tänka efter lite grann och hålla dig till ämnet Herr Gilbert.

Vore kul om någon vill diskutera ämnet istället för att öppna en dammig bok

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det närmaste jag kommit att mixa med en låda är väl att mixa i Emes låda. Dock är det fortfarande stereo, men en låda!

Det var konstigt, om jag får säga det själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill veta vad folk har för erfarenheter i ämnet monolyssning i obehandlade rum. Om du inte har något annat än gissningar om hur min arbetsplats ser ut, kanske du ska tagga ner, tänka efter lite grann och hålla dig till ämnet Herr Gilbert.

Vore kul om någon vill diskutera ämnet istället för att öppna en dammig bok

abi

Jag ser nu att det jag skrev låter “stöddigt”, ber om ursäkt för detta, det var inte min mening. Vad jag menade var att du troligtvis vet vad som är fördelarna respektive nackdelarna med mono vs. stereo. Om inte så kan vi givetvis diskutera detta.

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir svårt att få till djupet och stereobilden med EN högtalare oavsett om man har hörlurar eller inte.

ahaa, där kom en sanning och en nackdel. Jag håller med dig, samtidigt tycker jag att djup och stereobild kan vara åt fanders när man ser ett litet pojkrum med snowboard på väggen och en mpc uppställd på en skivback typ.

Många har ju problem med att eq'a kaggar, vokaler +annat mono material. Blir det verkligen lättare att göra kritiska eq/kompressor bedömningar i "obehandlade rum" med två monitorer?

Vill igen påpeka att detta är inte ett personligt problem jag har

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasproblem blir ganska uppenbara i monolyssning, så på det sättet kan det absolut vara bra.

Inbördes nivåer i busspaket kan kanske ibland vara bra att ställa i mono, liksom att ställa in eq och kompressorer - men utan att ha en stereobild att växla till, så blir det nog lätt fel ändå...

Stereo är som sagt svår att vara utan. Man kan förstås mixa stereobilden i lurar, men där blir det en lite för överdriven stereobild istället, så det är inte helt lätt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker fördjupa mig men hålla det på en Lekis-nivå som alla kan förstå, ok.

Om rummet inte är symmetriskt/behandlat eller mixpositionen någorlunda centrerad och monosignal som pannas från höger över till vänster kanal låter annorlunda i respektive monitor. Då menar jag, att om en baskagge låter starkare i vänster kanal eller om vokalen känns hårdare på höger sida..

Att man inte har någon, ursäkta språket "phantom center" dvs den tredje spökkanalen som hamnar i mitten av ljudbilden.

Det får väl sägas vara fullt normalt att eq etc. appliceras i "solo mode" med pannern centrerad. Om inte ljudbilden är centrerad mellan höger och vänster så uppfattar vi två snarlika ljud och vår hjärna får svårt att veta vilken information som är den rätta.

Eftersom vi har två hjärnhalvor och dom vill vara synkroniserade med varandra så går här åt enormt med kapacitet som kunde ha lagts på att bara jobba vidare i rask takt..

I en studio spelar nog detta ingen roll, men jag tänker på alla ungdomar som ändå har ok stereos, men noll symmetri i lyssningen och liten budget.

Varför ska dom behöva köpa två dåliga monitorer som troligtvis gör mixningen svårare istället för en dubbelt så dyr som låter klart bättre?

En monitor är ju ett av verktygen som behövs för att skulptera enskilda ljud, först när dessa låter bra brukar det gå att få till volymnivåer och balans av mix.

Kul att få lite olika åsikter

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta vad ni här på forumet har för åsikt om att köpa en(1) dyr monitor istället för två billiga.

Om vi leker med tanken att vi har ett obehandlat rum som knappast är symmetriskt inrett och nöjer oss med monitorljud från en punkt istället för två. Vad är fördelarna kontra nackdelar med en sådan uppsättning. Jag utgår ifrån att många har sina favvo lurar för att panorera kanalerna, men varför är det så populärt att mixa i billig stereomiljö istället för dyr mono?

Abi

En monitor är ju ett av verktygen som behövs för att skulptera enskilda ljud, först när dessa låter bra brukar det gå att få till volymnivåer och balans av mix.

din tanke är inte dum egentligen tycker jag

med en mono monitor skulle du kunna justera färgning å frekvenser å i möjligaste mån nivåer - du får ju bra koll på monokompatibiliteten också om du bryr dig om den

panorering i ett par enklare monitorer (eller lurar) för att sätta placeringen höger vänster

men - när du panorerar ändrar du också på intrycket av nivåer å förhållanden mellan olika ljud

risken är att du kommer hoppa fram å tillbaka många ggr innan du är nöjd med mixen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...