Jump to content
Annons

zantoz

Recommended Posts

Annons

Du behöver bra instrument! För trummor kan du köra DrumCore free som har schyssta ljud, piano - mda Piano, bas - 4front bass... (4front har förresten en hel del andra instrument också) Det var några gratis-vst-pluggar som jag tycker låter bra. Du får googla var de finns själv om det låter intressant. 😉

Allt handlar alltså om att hitta bra instrumentpluggar, tänker jag. De ovan är som sagt gratis och det finns såklart vassare grejer att köpa.

Edit: Angående underrubriken som är det ju också lite meck att få midi att låta levande ibland, även om man hittat bra ljud... fast jag tycker det är en jävla skillnad mot hur det var för 12-13 år sen när jag började jobba med midi. Kompressorer, reverb och effekter kan också hjälpa en del.

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ah, midi, det är fina grejor! Ett enkelt sätt att få en midi-fil att låta lite mer livande är att spela något av instrumenten "för hand", alltså på ett midi-keyboard. Antingen om spelar någon stämma som du arrangerar själv, eller om du gör om något av instrumenten som redan finns. En så enkel grej kan göra en fil mycket mer levande.

Men kom ihåg att väldigt mycket även handlar om mixningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt är att det inte är för exakt i styrka och tid för att få det svänga och inte låta midi.

Så antingen göra som Jetblack säger och spela för hand. Eller randomisera velociteten och tiden så minimala skillnader förekommer.

I Cubase kan man exempelvis säga att att den ska köra random mellan vissa intervall.

Låt oss ta styrka på en highhat exempelvis, så kan man markera alla slag och få variera mellan 80 och 90 så slumpar den fram en variation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...