Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar seriöst pÄ att införskaffa mej ett RME Fireface 800 pga alla rekommendationer som det bÀsta ljudkortet.

Jag har lÀst manualen men förstÄr ÀndÄ inte vart man kopplar ut ljudet som skall gÄ till monitorerna.

Är det 2 utav de 8 utgĂ„ngar som finns man vĂ€ljer dĂ„ eller? För man tycker ju att det mĂ„ste finnas 2 utgĂ„ngar speciellt anpassade till högtalarna?

Sen har jag ocksÄ för mej att det inte finns nÄgon volymkontroll pÄ kortet? Hur brukar ni göra dÄ?

MÄste poÀngtera att jag inte har en extren mixer utan ljudkortet skall direkt kopplas till studiomonitorerna.

Tacksam för svar!

Mvh Jörgen

Annons
Postat (redigerat)
  Citat
Sen har jag ocksÄ för mej att det inte finns nÄgon volymkontroll pÄ kortet?

Jag ser i alla fall en pÄ framsidan.

Den heter vol.

Högtalarna kopplas in pÄ output 1 och 2 eller 3&4 eller 5&& eller 7&8 för i totalmix kan du ju routa ljudet hur du vill.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Nej, det finns ingen volymkontroll pÄ FF800 förutom hörlursutgÄngen.

Du routa precis hur som helst i matrixen vart du vill ha utgÄngarna.

Men det finns som default i mixern att köra 1&2 ut som master.

Om du vill ha volymkontroll sÄ föreslÄr jag att du köper en liten mixer / alt kontrollrumsenhet/lyssningsmixer.

Presonus, Mackie mm.

Postat

LÀste i en intervju nÄgonstans att RME valde mellan att göra en bra (kvalité) volymkontroll eller ingen. De valde ingen dÄ de flesta som köper ett ljudkort i denna kategori troligtvis antingen redan har en volymlösning eller vill kunna vÀlja den som passar bÀst för honom/henne. En volymkontroll pÄ racket skulle heller inte vara sÄ ergonomiskt i de flesta fall.

Postat

En volymkontroll med talkback och med ytterligare hörlursförstÀrkare tycker jag Àr ett bra komplement till ett FF800. Att Àven ha val för olika lyssningar kan vara smidigt. Jag vÀntar pÄ en Presonus centralstation, hade tidigare en mixer för de uppgifterna.

Postat

ok dÄ förstÄr jag. Men det kÀnns ÀndÄ som att ett mixerbord mellan utgÄngen pÄ ljudkortet och studiomonitorerna kan göra ljudet "oÀrligt"?

Jag menar ljudet passerar ju genom massa filter osv i mixern? Även fast man har alla instĂ€llningar neutralt sĂ„ blir det vĂ€l inte samma ljud Ă€ndĂ„? Det Ă€r det jag Ă€r rĂ€dd för. Eller har jag fĂ„tt det hela om bakfoten?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kör du igenom en passiv volymkontroll sÄ pÄverkar den inte din lyssning.

Faktum Àr att du troligen inte heller hör en billig mixer som du kopplar tape in/out. Det Àr mao inget att oroa sig över.

Postat
  On 2010-09-20 at 08:09 sa Legolas:

ok dÄ förstÄr jag. Men det kÀnns ÀndÄ som att ett mixerbord mellan utgÄngen pÄ ljudkortet och studiomonitorerna kan göra ljudet "oÀrligt"?

Jag menar ljudet passerar ju genom massa filter osv i mixern? Även fast man har alla instĂ€llningar neutralt sĂ„ blir det vĂ€l inte samma ljud Ă€ndĂ„? Det Ă€r det jag Ă€r rĂ€dd för. Eller har jag fĂ„tt det hela om bakfoten?

En SM Pro Audio M-Patch, NanoPatch eller liknande, Àr vad du behöver. En mixer eller annan aktiv elektronik skulle jag helst undvika nÀr man egentligen inte behöver annat Àn just volymkontrollen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.