Jump to content
Annons

Bas och stråkar

Recommended Posts

Perran (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Håller på med en disco låt men jag får inte till basen riktigt. Just nu har ja använt mig av mitt digital piano som har ett basljud på. Men det låter skit när man spelar in. vb-1 i cubase tycker jag också låter skit. Finns det nån bra bas plugin som någon kan rekomendera. Jag skulle också behöva en plugin med stråkar

Är mycket tacksam för svar!

Jag är för övrigt helt ny här på forumet

mvh/per

Annons
Postat

Tapeworm ger dig ett par gratis mellotron-ljud. Testa om du gillar stråkljudet.

Basljud är svårt, men generellt letar du antagligen efter synthar med bra och tydlig botten. Du kan ju kolla in de olika moog-kloner som finns till att börja med.

Postat

Det bästa du kan göra är att skaffa en sampler, som HALion eller Kontakt.

Sedan kan du bygga på med samplingsbibliotek som passar dig. Då får du bästa tänkbara resultat.

Ett annat alternativ kan vara att skaffa en stor sampleplayer, som SampleTank eller Hypersonic, där det följer med en rejäl hög med ljud att välja bland.

Vill du ha riktigt bra stråkar, så kan du titta på exempelvis Garritan Personal Orchestra (GPO) eller EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra (EWQLSO) Silver Edition, som ger dig bra kvalitet på orkesterljud.

När det gäller bas, så finns det inget bättre än Scarbee J-Slap'n'Fingered. Det innehåller en magiskt välsamplad bas, både med vanligt spel och alla varianter av slap-bas. Lyssna på demo HÄR! 😕

Perran (oregistrerad)
Postat

jag har sampletank. låter kanske konstigt men jag har aldrig fattat hur en sampler funkar och vad den är bra för...

Postat
jag har sampletank. låter kanske konstigt men jag har aldrig fattat hur en sampler funkar och vad den är bra för...

Om du har midi ut från digitalpianot kan du spela på de olika ljuden i Sampletank om du öppnar din sequenser (Cubase t ex) och väljer sampletank som VST Instrument för ett midispår...kan du dessutom splitta digitalpianot kan du spela olika ljud på olika dellar av pianot, t ex samplat basljud med vänsterhanden och elpiano med höger...

..om du berättar mer exakt vad du har för grejer så går det lättare att hjälpa dig...

- digitalpiano Roland, Yamaha...?

- ljudkort?

- sequencer?

- Sampletank; gratisversion - LE, XL eller XXL ?

/Jan Olof

Perran (oregistrerad)
Postat

digital pianot är casio ap 22s. använder cubase sx 2? ljudkortet är ett juli@ och jag vet inte vilken version av sampletank jag har

Postat

Borde väl stå på Kartongen Vilken version av Sampletank du köpte.

Jag brukar i alla fall komma ihåg saker som kostar runt 3 000 kr

Framför allt brukar jag pröva dom och installera dom..

Men du kanske är Gjord av pengar så det är väl inga problem för DIG.....

Postat
digital pianot är casio ap 22s. använder cubase sx 2? ljudkortet är ett juli@ och jag vet inte vilken version av sampletank jag har

Har du kopplat keybordet så att du har midisignal in i Cubase? Du borde se en liten stapel i "Transport Bar" som rör sig när du spelar på keybordet...gör du det?

Du borde se nere till höger under "Effects" vilken version av Sampletank du har...

/Jan Olof

Perran (oregistrerad)
Postat
Borde väl stå på Kartongen Vilken version av Sampletank du köpte.

Jag brukar i alla fall komma ihåg saker som kostar runt 3 000 kr

Framför allt brukar jag pröva dom och installera dom..

Men du kanske är Gjord av pengar så det är väl inga problem för DIG.....

Svar: Nej jag är inte gjord av pengar, har lånat sampletank av en kompis för att se om det var nåt att ha. Jag är relativt ny på studiofronten och håller på att lära mig en massa saker och har då inte satt mig in i sampletank ännu...

Jag hittade ett en bas i sampletank som lät hyffsat, bättre än den jag spelade in i alla fall. Så nu ska jag skaffa mig en mick så jag kan leka pilla med olika samplingar.

Vad mer kan man göra med sampletank förutom att hålla på och mixtra med vocals?

Postat

Du kan ju börja med att ladda hem gratisversionen här:

http://www.sampletank.com/Main.html?STFreeDwn

Finns lite ljud att börja experimentera med...:

1) I Map Donlite Kit - Drums

2) Oh Baby - Vocal

3) Soprano Ahh - Vocal

4) E-Piano - Electric Piano

5) Old Four Strings - Bass

6) Wonderful Acoustic - Guitar

7) HQ Free Piano mkII - Piano

8) B-3 Organ - Organ

9) Electro Strato Lite - Electric Guitar

10) R&B Loops 90 bpm - Drum Loop

11) D’n’B Loops 160 bpm - Drum Loop

Sen kan du köpa moduler med Expansion Tank med Sampletank 2 LE (Light Edition):

http://www.sampletank.com/Main.html?prod_STSound

...eller Sampletank fullversion om du har råd...

...vad man kan göra med den...tja, man kan spela in allehanda ljud med keyboard/midi eller använd Key editorn i Cubase...trummor, bas, gitarr, keyboardljud, pads, ljudeffekter m.m....the sky is the limit!

/Jan Olof

Perran (oregistrerad)
Postat

ok

tack så mycket för hjälpen! ska pilla och trixa lite nu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.