Jump to content
Annons

Beräkning av stående våg


Fcerha (oregistrerad)

Recommended Posts

Fcerha (oregistrerad)

Hej,

jag har hittat till detta forum, eftersom jag tänker bygga om min studio och försöker lära mig lite om akustik. Jag har funderingar på att bygga ett bås att ställa en stackars musiker i. Den som kommer ha lättast att stå ut med detta är min gode vän kontrabasisten, men jag fruktar stående vågor.

Jag har läst på SAEs hemsida om något som kallas Helmholz resonator, som sägs dämpa mellanregisterfrekvenser ner till c:a 200 hz. Där finns också ett Excel-ark för beräkning av dimensioner på ljudfällan för att dämpa en specifik frekvens. Väldigt spännande, tycker jag!

http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Low%20Mid%20Frequencies.htm

Jag tänkte mig att sidorna på basistens lilla fängelse skulle vara 150 resp. 180 cm och höjden 200 cm. Frågan är då vilka frekvenser som kommer påverkas av detta rum. På nedanstånde adress hittar jag ett program för beräkning av stående vågor. Det är en uppsjö frekvenser som listas och jag undrar om jag måste bry mig om allihop - c.a 10 stycken, eller om jag kan ignorera multipler (en av 114 och 229 t.ex)

Tillägas bör att jag aldrig byggt något liknande. Jag sitter just nu på kammaren och söker information och hoppas att jag snart ska ha så mycket på föötterna att jag skall kunna snickra hop något som funkar......och då måste det vara praktiskt genomförbart, förstås.

Ni visa män (och kvinnor?) som har bättrat på er inspelningsakustik får gärna säga vad ni tror/tycker om detta. Praktiska tips, eller vänlig info om att jag är ute och cyklar- allt är välkommet

Fredrik

http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle absolut å det starkaste avråda från ett litet bås för att spela in bas. Det finns ett hundratal trådar i forumet som behandlar ämnet stående vågor:

http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&lr=&as_qdr=all&&sa=X&ei=otSPTNnMF8WCOKaToPsM&ved=0CBUQvwUoAQ&q=st%C3%A5ende+v%C3%A5gor+helmholtz+perforerad+site%3Ahttp%3A//forum.studio.se&spell=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Fcerha (oregistrerad)

Tack Gilbert!. Jag får tillägga att detta med att placera basisten i ett bås har med studions storlek att göra. Jag har inte mycket plats och det är trummor, kontra, akustisk gitarr och sång som ska spelas in samtidigt, så jag vill isolera ljudkällorna från varandra. Jag skulle kunna ge basisten något mer utrymme på bekostnad av någon annan möjligtvis.

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

man tar två plywood skivor - golv till brösthöjd - ett par 'piano'gångjärn, sätter ihop skivorna. klä insidan av 'V't så har du en enkel basbås.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte trummisen slår som besatt funkar det säkert att alla lirar i samma rum. Jag har spelat in en jazzkvartett live, utan att hinna testa olika mickplaceringar och det gick bra. De stod på en scen med lagom burk-låd-ljud, pianist, vanligt ak piano tlll vänster kontrabas i mitten bak, sångerska i mitten fram och trummorna till höger, kanske två meters avstånd mellan musikerna. Det blir ju läck, trummorna går till viss del in i både basmicken och pianomickarna, men det är ändå inga problem att ställa nivåerna, läckljudet i basmicken funkar som avståndsmickning av trummorna osv. Med rätt mickplacering kan man få åtta mickar att låta som åtta mickar plus 16 avståndsmickar, det limmar ihop ett akustiskt ljud väldigt fint. Att stå i olika rum tror jag blir sämre, åtminstone med akustiska instrument. Spelkänslan blir dessutom mkt sämre då.

Den här basisten hade inbyggd mick plus en lite förstärkare, jag tog linesignal direkt från förstärkaren, sen hade jag en AKG D112 på stativ framför stallet. En dynamisk mick som D112 tar inte in lika mycket rum och läck som en kondensator.

En sak jag ångrar att jag inte hann testa är att ta en sån här trummickshållare avsedd att skruva fast på trumsargen, att sätta en sån plus mick på basfiolens stall och på så vis komma riktigt nära. Då kan basisten röra sig lite utan att ljudet ändras, det gör det om micken står still på golvet. Kan du blanda ett sånt ljud plus linesignalen får du ett kalasljud. Linen tar ju inte in nåt läck alls från trummorna. Kan tillägga att de senaste kontarbasmickarna (för stallet alltså) låter ruskigt bra, har ingen likhet alls med ak gitarrers piezomickars fula ljud.

Att ställa in kontran i en liten skrubb tror jag kväver det stora fantasiska ljud som kontran har. Hellre små enkla skärmar på rätt ställen.

Jag har tyvärr inte medgivande att lägga ut min jazzinspelning offentligt.

Lycka till! :rolleyes:

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

man tar två plywood skivor - golv till brösthöjd - ett par 'piano'gångjärn, sätter ihop skivorna. klä insidan av 'V't så har du en enkel basbås.

☺️

Då måste det vara stora skivor för att bjuda något motstånd för dessa våglängder!

Nej, troligtvis inte en bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fcerha (oregistrerad)

Tack för alla svar! Att spela in alla i samma rum är tyvärr inte ett alternativ. Jag känner orkestern utan och innan och har redan provat detta i min lilla studio. Det blev en hel del oönskade rumsaspekter på ljudet och vi slet som djur med mixarna efteråt. I ett större rum med bättre akustik vore det dock kul att prova(Har någon ett centralt beläget slott att sälja för sådär en 100 papp? :-)) Jag räknar med stående vågor i ett basbås -om jag nu bygger ett sånt. Den ursprungliga frågan handlade mest om att räkna ut vilka frekvenser det kan bli frågan om. Och att försöka kompensera dem med ljuddämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

den räknar förstås på ett helt fyrkantigt rum?

vet du nåt om vilket material man utgått från?

hur gör man om det är lite oregelbundet?

den där kurvgrafen man får längst ner - nån kommentar?

det känns som lättaste sättet att se problemen om jag tolkat rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

den räknar förstås på ett helt fyrkantigt rum?

vet du nåt om vilket material man utgått från?

hur gör man om det är lite oregelbundet?

den där kurvgrafen man får längst ner - nån kommentar?

det känns som lättaste sättet att se problemen om jag tolkat rätt?

Rektangulär form enbart, ja. Om annan form så blir matten extremt komplicerad och man måste använda FEM/BEM-matte. Det finns program för detta men i detta fall är det nog lite overkill ...

Bonello-kriteriet ett sätt att kolla spridningen av de stående vågorna, om bra spridning så ska denna öka exponentiellt utan avvikelser.

Gällande material så förekommer stående vågor mer eller mindre. Om solida betongväggar så kommer de att vara väldigt kraftiga och ha högt Q-värde. Om mindre solida vägar så kommer de (eller vissa i alla fall) att vara mindre uttalade och oftast med bredare Q.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rektangulär form enbart, ja. Om annan form så blir matten extremt komplicerad och man måste använda FEM/BEM-matte. Det finns program för detta men i detta fall är det nog lite overkill ...

Bonello-kriteriet ett sätt att kolla spridningen av de stående vågorna, om bra spridning så ska denna öka exponentiellt utan avvikelser.

Gällande material så förekommer stående vågor mer eller mindre. Om solida betongväggar så kommer de att vara väldigt kraftiga och ha högt Q-värde. Om mindre solida vägar så kommer de (eller vissa i alla fall) att vara mindre uttalade och oftast med bredare Q.

vet du hur stora avvikelser från rektangulärt man kan använda det på?

vet du om det är betong man utgår från här?

Link to comment
Dela på andra sajter

All den här matten är djupt imponerande, men, jag tror fortfarande att två (kanske tre då) ihopsatta plywoodskivor gör susen. 😎

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

vet du hur stora avvikelser från rektangulärt man kan använda det på?

vet du om det är betong man utgår från här?

Modellen håller bäst i rum med solida väggar utan större förluster men rent frekvensmässigt så brukar det fortfarande stämma ganska bra i de flesta rum. Vilken amplitud de får varierar dock kraftigt om ickesolida väggar. Om komplex form så brukar bara de första ”axiala” stämma ungefär men efter dessa så kan det vara stora skillnader men om t ex höjden är konstant så kommer alla axiala på denna dimension fortfarande att stämma överens med modellen för rektangulär form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Modellen håller bäst i rum med solida väggar utan större förluster men rent frekvensmässigt så brukar det fortfarande stämma ganska bra i de flesta rum. Vilken amplitud de får varierar dock kraftigt om ickesolida väggar. Om komplex form så brukar bara de första "axiala" stämma ungefär men efter dessa så kan det vara stora skillnader men om t ex höjden är konstant så kommer alla axiala på denna dimension fortfarande att stämma överens med modellen för rektangulär form.

oki

Link to comment
Dela på andra sajter

All den här matten är djupt imponerande, men, jag tror fortfarande att två (kanske tre då) ihopsatta plywoodskivor gör susen. 😎

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/diffrac.html

http://www.acoustics.salford.ac.uk/feschools/waves/diffract.htm#object

Vid 50 Hz är våglängden 6,9 meter och även om diffraktion inte skulle inträffa (som det givetvis alltid gör) så skulle en plywoodskiva troligtvis bara svänga med i tryckvariationen och därför inte ge någon större förlust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den räknar förstås på ett helt fyrkantigt rum? Vet du nåt om vilket material man utgått från?hur gör man om det är lite oregelbundet?den där kurvgrafen man får längst ner - nån kommentar? Det känns som lättaste sättet att se problemen om jag tolkat rätt?

Alltså inte ett ovalt eller runt rum eller ett L-format rum i vinkel t.ex.? "Helt fyrkantigt" är ett intressant begrepp.

Rektangulär form enbart, ja. Om annan form så blir matten extremt komplicerad och man måste använda FEM/BEM-matte. Det finns program för detta men i detta fall är det nog lite overkill ...Bonello-kriteriet ett sätt att kolla spridningen av de stående vågorna, om bra spridning så ska denna öka exponentiellt utan avvikelser. Gällande material så förekommer stående vågor mer eller mindre. Om solida betongväggar så kommer de att vara väldigt kraftiga och ha högt Q-värde. Om mindre solida vägar så kommer de (eller vissa i alla fall) att vara mindre uttalade och oftast med bredare Q.

Ok, så ett kvadratiskt rum fungerar inte, vilket var vad som kanske egentligen efterfrågades ovan?

vet du hur stora avvikelser från rektangulärt man kan använda det på? Vet du om det är betong man utgår från här?

Kanske det passar för vilket fyrkantigt rum som helst? Kanske ett "helt fyrkantigt".... förlåt, kvadratiskt rentav?

Modellen håller bäst i rum med solida väggar utan större förluster men rent frekvensmässigt så brukar det fortfarande stämma ganska bra i de flesta rum. Vilken amplitud de får varierar dock kraftigt om ickesolida väggar. Om komplex form så brukar bara de första ”axiala” stämma ungefär men efter dessa så kan det vara stora skillnader men om t ex höjden är konstant så kommer alla axiala på denna dimension fortfarande att stämma överens med modellen för rektangulär form.

Men inte för ett kvadratiskt rum? Populärt kallad "helt fyrkantigt" rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså inte ett ovalt eller runt rum eller ett L-format rum i vinkel t.ex.? "Helt fyrkantigt" är ett intressant begrepp.

Ok, så ett kvadratiskt rum fungerar inte, vilket var vad som kanske egentligen efterfrågades ovan?

Kanske det passar för vilket fyrkantigt rum som helst? Kanske ett "helt fyrkantigt".... förlåt, kvadratiskt rentav?

Men inte för ett kvadratiskt rum? Populärt kallad "helt fyrkantigt" rum.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rektangel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...