Jump to content
Annons

Skapa Tempo Track i Cubase efter livetrummor


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

spelade in livetrummor häromdan och ska nu fortsätta inspelningarna. tempot ligger och glider lite i låtarna (på ett väldigt musikaliskt och naturligt sätt....inte som otajtheter) och jag fundrar på om det är en vits att skapa ett tempotrack i cubase 5.5 för att man ska kunna temposynka delayer och dyl.

jag gissar på att jag för bästa resultat bör skapa det innan jag spelar in ngt annat (även om jag vet att det går att göra senare)

men medför ett tempo som konstant ändras genom låten att processorbelastnignen stiger i Cubase?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vill bara kolla att det inte råkar finnas ett smartare tillvägagångssätt än så som jag gör nu vilket är enligt följande:

1.jag skapar ett midispår och spelar in en hihat på alla ettor exporterar detta spår så jag får det som audio som jag importerar in i projektet

2.går in i sampleeditorn och ställer hitpoint sensitivity på max så jag får hitpoints på alla slag

3. skapar ett marker track

4. klickar på create markers i sample editorn

5. aktiverar time warp och tempo track

6. aktiverar snap to events i projektfönstret

7. drar manuellt varje takt till markern så att den börjar på ettan i varje takt.

nu får jag cubase att följa mitt inspelade tempo men.....

det jag undrar är om det finns ngt sätt att automatisera punkt 7 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Din metod verkar bra. Jag är själv i sökandet av ett bra sätt att arbeta med "otight" material, så det du beskriver ska jag prova.

Det jag gjorde var att aktivera timewarp direkt och siktade på baskaggens slag på ettan i varje takt. I ditt recept pkt 5 och 7 endast.

Nu blev resultatet inte perfekt, men bra nog.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer, det blev nog så att jag fick mer hjälp av dig än du av mig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...