Jump to content
Annons

Letar efter en synth


aorta

Recommended Posts

Hej!

Jag använder pro tools, med reason rewireat. Och har alltså bara använt ett midikeyboard och reason. Men nu har jag blivit sugen på att fixa en riktig synth.

Synthen ska gärna ha sköna sköna varma ljud och feta hårda. De behöver inte vara piano ljud eller liknande. Såg att det diskuterats om "kraftwerkiga" ljud, det gillas.

Men helst även så man kan snurra till lite modernare grejer.

Har tittat lite på t ex. Roland gaia sh1: http://www.roland.se/upload/product/SH-01_big.jpg

Hade tänkt mig runt ca 5-6000. Vet inte om det är för lite för en bra synth?

//Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

GAIA har en hel del bra ljud och är lätt att programmera/styra men den låter inte riktigt lika fräsigt och fett som äkta analog vara så jag rekommenderar nog ändå att du köper en helanalog synt eller modul typ DSI Mopho eller Tetra eller kanske en beggad Yamaha CS10 eller Korg Poly Six etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, jaa det som är närmast hjärtat av alternativen är ju Yamaha cs 10, för jag vill gärna ha själva klaviaturen. Är så less på mitt plastiga midikeyboard.

Men hittade bara en cs10 på blocket, så verkar lite svårt att få tag i. Är det enkelt att serva en sådan på en musikaffär, eller är det svårt att laga?

Finns det några andra, nyare alternativ som liknar sh-01:an, fast med bättre ljud/hel analoga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack för tipsen, jaa det som är närmast hjärtat av alternativen är ju Yamaha cs 10, för jag vill gärna ha själva klaviaturen. Är så less på mitt plastiga midikeyboard.

Men hittade bara en cs10 på blocket, så verkar lite svårt att få tag i. Är det enkelt att serva en sådan på en musikaffär, eller är det svårt att laga?

Finns det några andra, nyare alternativ som liknar sh-01:an, fast med bättre ljud/hel analoga??

Alltså GAIA:n låter ju inte dåligt men saknar lite av den analoga tyngden och punchen, men prova själv.

DSI Mopho keyboard är nog det mest prisvärda alternativet fast den har ju bara 1 röst men går enkelt att bygga ut med 4 röster till ganska billigt.

Yamaha CS 10 är hyfsat lättservad men det är värt att betala lite mer för ett perfekt ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på att äldre analoga syntar ofta saknar anslagskänslighet och midi. Du måste då ha extra prylar för att kunna styra dem från en dator.

Nord Lead 2 låter bra annars, kanske inte lika analogt och fräsigt när du sitter och spelar själv, men i mixen sitter den alltid. Begagnade går de att få billigt.

Andra begagnade alternativ i prisklassen, om du vill ha "äkta" analogt, är Rolands Juno- (80-talsmodellerna, ej de nya) och JX-familj och som tidigare nämnt Korg Polysix.

Syntarna jag nämnde ovan är polyfona, dvs du kan spela ackord på dem.

Bland monofona (en ton i taget) syntar inom prisklassen, kan nämnas Korg MS-10, Roland SH-101 och de enklare modellerna i Yamahas CS-serie (dock ej de som har "x" på slutet, typ CS1x).

Vill du ha skön klaviatur är nästan ingen av de jag nämnde något speciellt att hänga i granen. Köp i så fall en Roland D-50 - digital synt med underbar klaviatur med aftertouch. Går att göra fantastiska ljud med den, men det finns inga rattar att skruva på, och den är inte speciellt aggressiv i ljudkaraktären. Roland JX-8p och JX-10 har också rejäla klav med aftertouch, men det är sällan aftertouchen fungerar på de modellerna. Du får i så fall ställa in dig på att kanske behöva ta isär instrumentet och rengöra. De är inte heller särskilt aggressiva i soundet.

Du måste nog bestämma dig för om du vill ha en synt som gör en viss grej och gör det bra, eller en som gör allt men inte lika bra. Om det är första riktiga synten för dig, hade jag i dina kläder valt en Nord Lead 2. Billig och bra synt att lära sig på och den har de flesta funktioner som en gammal analog polysynt har. I princip en ratt för varje funktion. Bör kunna gå att få tag i för runt 5-6000. Enda nackdelen är det vidriga klaviaturet. En rackversion, Nord Rack 2, tillsammans med en D-50 skulle vara ett annat bra alternativ. Du får en enormt bred ljudpalett att jobba med och du kommer förmodligen kunna landa inom budget ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för feedback!!

Okej men nu har jag bestämt mig. Jag vill ha en ny synth, ska prova nord 2an. Klaviaturet spelar inte så stor roll, så länge det inte känns billigt liksom. Finns det några övriga liknande alternativ förutom Mopho och nord?

Frågan är bara, om jag kör någon av dessa, kommer det låta analogt? Alltså helt enkelt, kan jag lika gärna få till ljuden i reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alltid kul med komplement till sin nuvarande rigg, vare sig det är i pluggform eller som hårdvara.

Varför inte köpa lite nya ljud till Reason?

Lite ljudexempel från refills med Roland syntar:

http://soundcloud.com/bitleytm/rlanto

http://soundcloud.co...eys-jx8p-sounds

Och glöm inte Fairlight Refillen, förvisso inte analog men mycket användbar:

http://soundcloud.co...c-white-machine

Och här hittar du herr Fridh som gjort dessa fina refills.

http://bitley.laconicsounds.net/

Skall påpeka att jag är lite med på ett hörn, har skapat några patchar till Fairlight refillen. Därför är jag jävig så att säga.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis Ion låter väldigt analogt om du hittar en begagnad men är digital. Mångsidig.

Mopho är analog.

Jam i Stockholm håller på o renoverar en Yamaha CS40m, Vangelis-klassiker.

Mono Evolver har analoga filter, två analoga VCO och två digitala.

Doepfer Dark Energy är en inte så dyr semimodular analog. Kraftwerks modular är tillverkad av samma tillverkare.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...