Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
😠 Tjena! Håller på och lär mig lite mer i Cubase 5. Har kommit avdelningen att skapa ett FX-spår. Gick bra o har routat 4 channels dit. Samt lagt in ngr plug-ins i FX-spåret. Men har stött på ett problem. Varje plug-in verkar styra alla 4 channels. Hur gör jag för att en plug-in typ reverb bara styr ett spår? Plug-inen läggs ju på alla 4 spår samtidigt. Tacksam för tips.
Annons
Postat

Om du routar 4 spår till ett FX-track så är det ju klart att ändringar på tex reverbet på ditt FX-track påverkar allt du styr dit???

Ska du ändra ett spår bara får du lägga reverbet som insert eller styra bara det spåret till ditt specifika reverb på ett eget FX-track.

Postat

God afton.

Skapa FXtrack. Välj det reverb du vill använda. Vill du sedan lägga lite av de reverbet på, säg en virveltrumma, öppna virvelkanalen och kolla till höger. Där ser du dina sends. Till vänster har du inserts.

Välj vilken "send-slot" som helst och aktivera reverbet. Vänsterhöger-regel för mata in önskad mängd virvel i reverbet. Typ. 🙂

Lycka till!

Anders...

Postat

OK! Jättebra!!!! Har kollat på YouTube o hittat en video som var lärorik. Nu har jag i alla fall lyckats att skapa en FX-channel med ex: ett reverb o kan styra mängden av reverb till varje spår. Men skall man inte kunna ha 8 olika plug-ins i ett FX-spår? För att spara processorkraft! Har försökt att lägga till en compressor i samma FX-spår men det funkar inte.

Postat (redigerat)

Sådana saker som kompressor, limiter, eq etc, som ska påverka hela ljudet, är lämpligast som insert-effekter, medan sådana effekter där man vill ha igenom originalljudet opåverkat och lägga till en effekt till det, som exempelvis reverb och delay, är lämpligare att köra som send-effekter.

Om du lägger en kompressor i ett FX-track, så kommer alltså originalljudet igenom opåverkat och en del av ljudet skickas till effekten. Det gör att du inte kommer att märka av effekten särskilt mycket om du inte skruvar upp volymen på effekten väldigt mycket. Sätt alltså kompressorn som insert på spåret.

Du kan förstås ha en kompressor före reverbet i ditt FX-track, men det är då mer för att få kontroll på ljudet som går in i reverbet och inte för att komprimera audiospårets ljud. Likadant så kan det vara lämpligt med en de-esser före reverbet, för att slippa irriterande ringningar som det lätt kan bli från reverbet av exempelvis sibilanser (s-ljud i sången).

Redigerat av Claes
Postat

OKIDOKI! Nu har jag fått mer kött på benen. Tack så mct.....skall forska vidare i detta o hoppas at jag lär mig mer. Det är ju så att prestandan på datoprn betyder mct....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.