Jump to content
Annons

Midi-klaviatur till förstärkare


lveine

Recommended Posts

Jag har tidigare kopplat midi-klaviaturet via datorn och sedan till en gitarrförstärkare och det funkar fint. Nu undrar jag om det går att koppla direkt till gitarrförstärkaren istället för att ta med datorn varje gång, finns det någon enhet som klarar att vara mellanhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad hade du tänkt att MIDI klaviaturet skulle spela för ljud ?

I och med att MIDI ( Musical Instrument Digital Interface ) enbart är ett protokoll för data m.a.o ettor och nollor och INTE ljud i sig.

Så nej , det går inte att spela med ett midiklaviatur genom en gitarrstärkare utan en extern ljudkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns burkar att köpa som gör om midi till ljud. De brukar kallas syntar.

Billigaste modellen är om du kan hitta nåt begagnat på blocket. Vill minnas att Roland hade ett gäng såna.

De flesta tillverkas nog inte längre eftersom folk kör via dator i stället.

Du kan få lite inspiration av vad som säljs nu här:

http://www.thomann.de/se/expander.html

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du tänkt att MIDI klaviaturet skulle spela för ljud ?

I och med att MIDI ( Musical Instrument Digital Interface ) enbart är ett protokoll för data m.a.o ettor och nollor och INTE ljud i sig.

Så nej , det går inte att spela med ett midiklaviatur genom en gitarrstärkare utan en extern ljudkälla.

Ooooh! Överlägsenheten viner i luften som de brukar göra i dessa forum. Jag frågade inte om det går att koppla ett midiklaviatur till en stärkare jag frågade om det finns någon enhet man kan däremellan som skapar ljudet åt förstärkaren.

Trombonisten verkar ha fattat detta och jag tackar för ett bra svar. Att köpa en synth blir för dyrt iofs så det blir att konka runt med datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...