Jump to content
Annons

Dubbnings plugg för cubase?


Convent666 (oregistrerad)

Recommended Posts

Convent666 (oregistrerad)

Hej Jag undrar om någon vet något bra dubbnings program/pluggin som fungerar med Cubase 5

Jag var med en kompis till Abyss studios i Avesta när dom spelade in sin senaste platta.

inspelad av Jonas Kjellgren från scar symetry. Jonas andvände ett prog som heter vocalign för att dubba leadsången med dubbeln.

Han använder dock prootools och jag cubase. vocalign fungerar ju inte med cubase tyvärr eftersom detta verkade lätt andvänt.

Jag spelar nästan altid in 2 lead spår ofta med olika stämmor ljust och mörkt. När jag lägger dessa upp på varandra låter det ibland aldeles för grötigt. Även om till viss del är det jag vill. Ska väl säga att jag spelar Döds metall.

Hade varit taksam om någon visste ett program med samma egenskaper.

Vocalign om jag inte minns fel analyserar de båda olika tagningarna och matchar ihop dom så dom passar bättre tillsamans så som vid dubbning av en film.

Tacksam om någon visste ett inte allt för svårt prog eller plugg för Cubase 5 som liknar vocalign../ Novicen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.synchroarts.com/index.php?PAGEID=products&ID=vocalign-project3

Fungerar till

  • Windows 7, Vista or XP
  • File Format: As supported by host editor
  • Digidesign: Pro Tools version 7.0 or higher software
  • Works with all Pro Tools hardware
  • Cubase 4.5.2 and Cubase 5.0 or higher.
  • Nuendo 4.3 or higher.
  • The Audio Unit plug-in does not work on Windows
  • iLok Key

Link to comment
Dela på andra sajter

Convent666 (oregistrerad)

ÅÅåå fan, vad pinsamt att det fans nu. jag hade bara letat när jag hade cubase sx3 och då fans det inte vocalign som fungera....

Tackar.. Leta först fråga sen va :rolleyes:😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Convent666 (oregistrerad)

Tackar. Men jag blir lite konfunderad när det står som en person skrev ovan

The Audio Unit plug-in does not work on Windows

Vilken version är det som fungerar.? Jag kör med Win Xp cubase 5 hårdvaran räcker och blir över.

Sen undrar jag lite om det kanske inte är lämpligt att fråga här om någon har en torrent länk utan visa kort 😕🙂 till det fulla programmet. jag ska testa gratis verssionen. Men jag har så lite tid att sitta med musiken så jag kommer förmodligen inte hinna testa eller lära mig det fullt ut innan prövotiden går ut 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

The Audio Unit plug-in does not work on Windows

Sen undrar jag lite om det kanske inte är lämpligt att fråga här om någon har en torrent länk utan visa kort 😕🙂 till det fulla programmet. prövotiden går ut 🙁

The Audio Unit plug-in does not work on Windows

Kanske dom menar att det är inget som fungerar ensamt ,utan du måste ha värdprogram typ. Pt , Cubase mm kunna för att köra det.

illegal nedladdning är inget jag hänvisar till då det är enligt lag förbjudet, men jag kan förstå att vissa pluggins är svindyra och många har inte råd att köpa dom.

Men för skojsskull kollade jag på PB det finns dock bara till mac så det hjälper dig ändå inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Convent666 (oregistrerad)

Ja så är det nogg dom menar. Tack för det. PB verkar ha problem nu. Letat för fullt över allt men det blir nog att spara och köpa. Jobbigt bara att deet bara är jag i mitt band och ska köpa alla instrument och pluggar och allt själv 😕 visst kostar det. Det svåra är att rättfärdiga köpen för frun :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Jag var inne och hörde på demo http://www.synchroarts.com/index.php?PAGEID=demos och fattade ingenting ,jag menar vad tar dom betalt för??? ett plugin program som ingenting gör! det måste vara samma som att kopiera songspåret till en ny track i nuendo,cubase mmoch förskjuta spåret typ 2-5ms vardera håll för att åstadkomma effekten fet Eller någon annan som har en annan åsikt ? vad gör den mer ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara men jag tvivlar då Jose spelade in det med en Art Tube och en TSM 87 i sovrummet. Tror att dubbarna är gjorda på artificiell väg. Men vad vet jag kanske spelade han in dubbarna och dom var så perfekta från början att Vocaligne inte behövdes. Mycket troligt.

Ska dock inte svära på vad som gjordes i slutmixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej för det kan lika bra vara förskjutet och kopierat + kanske chorus. Det enda som jag kan tänka mig att pluggen gör är att snabba upp taskiga tagningar ,dvs om han eller hon släpar efter med sången så man slipper klipp o klistra efter.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara men jag tvivlar då Jose spelade in det med en Art Tube och en TSM 87 i sovrummet. Tror att dubbarna är gjorda på artificiell väg. Men vad vet jag kanske spelade han in dubbarna och dom var så perfekta från början att Vocaligne inte behövdes. Mycket troligt.

Ska dock inte svära på vad som gjordes i slutmixen.

nä det behöver inte vara vocalign, jag kommer inte på något bättre exempel på bra dubbade röster

har hört riktigt snor tighta dubbar här på studio tidigare,som med större säkerhet är vocalign

däremot så skulle jag inte utesluta TSM-87 på gitarren iaf.. jag hade en själv för ett par år sedan & alla inspelningar jag har på nylonsträngad med den

är guld, ingen av mina dyrare mickar fixar det lika bra

iaf dubbade röster låter guld, ska nog skaffa vocalign framöver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som jag kan tänka mig att pluggen gör är att snabba upp taskiga tagningar ,dvs om han eller hon släpar efter med sången så man slipper klipp o klistra efter.

det är väl hela syftet med vocalign.. måste ge mig ut på jakt efter snor tighta dubbar

det finns mer självklara fall en det här! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nä det behöver inte vara vocalign, jag kommer inte på något bättre exempel på bra dubbade röster

har hört riktigt snor tighta dubbar här på studio tidigare,som med större säkerhet är vocalign

däremot så skulle jag inte utesluta TSM-87 på gitarren iaf.. jag hade en själv för ett par år sedan & alla inspelningar jag har på nylonsträngad med den

är guld, ingen av mina dyrare mickar fixar det lika bra

iaf dubbade röster låter guld, ska nog skaffa vocalign framöver 🙂

Kan man sin egen låt ordentligt så är det ju inte världens jobb att köra på stacked recording och sedan matcha ihop dom klipp som är bäst!?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är ju bara att kopiera ljudspåret lägga det på en kanal och spela bägge ljuden samtidigt. Klipp någon millisekund här och där i ena audio spåret, lägg sedan till lika mycket du klippt bort. Så har du ju en dubbar gitarr. Eller så kopierar du bara en tagning och se om du kan få fram ett bra ljud genom att flytta lite på start positionen för ena spåret.

Du kommer ju behöva pilla med EQ och jobba för att hitta rätt stereo panoreringar med iofs

Link to comment
Dela på andra sajter

Convent666 (oregistrerad)

Jag kanske har missat poängen helt med Vocalign, rätta mig gärna om jag har fel nu ni som kan..

Jag sjunger black/death metal sång. Kalla det sång om ni vill :rolleyes:

Men jag sjunger väldigt ofta med 2 stycken olika growl röster. En ljus och en mörk. Detta pga att jag inte kunde bestämma vilken först. Men men......

Jag vill på ganska många ställen lägga dessa båda rösterna uppe på varandra. Visst jag kan kopiera förskjuta transponera osv.. Men det är inte det jag vill åt. Jag andvänder olika tekniker för mörk och ljus sång och även sjunger orden lite olika långa här och där.

Det jag vill åt med Vocalign om det fungerar som jag trott är att den ljusa rösten på spår 1 analyseras mot mörk sång spår 2. och även vanlig sång ibland på spår 3 och att hmmmm ursäkta nybörjar språket, men de grafiska vågfilernas form (stavelserna i orden) som matchas mot varandra och byggs om för att passa bättre tillsamans samtidigt.

Har jag fattat programmet fel och kan spara lite pengar genom attt inte köpa det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vocalign är

Från början gjort för att synka tex en skådespelares röst mot animation som tex i Shrek men givetvis fann man andra användningsområden

i programmet som tex synka upp sång mot varandra.

Ta tex om du spelar in ref med tre olika röster i tre olika stämmor så kan det vara smidigt att låta ett program räkna ut via transienterna på leaden vart

man skall placera dom återstående rösterna så att dom synkar mot " Leadspåret "

Covent666 = Vocalign gör precis det du vill och lite till.

Att kopiera ett spår och flytta det några millisekunder hit eller dit åstadkommer inte samma sak som att spela in en fras eller refräng i flera tagningar

oavsett om man sjunger likadant för dom små små skillnaderna i nyans och timing gör att det inte låter som ett dålig chorus effekt.

Man får inte heller stereo genom att kopiera en tagning två gånger och sedan panorera ut dom till vänster och höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte heller stereo genom att kopiera en tagning två gånger och sedan panorera ut dom till vänster och höger.

Stereo kan man inte få med att kopiera från ett spår ! Men det kan man inte med Vocalign heller ,om det inte ska kallas för fake stereo.

för när man dubbade sång på en bandare så höjde man eller sänkte man hastigheten lite och sjöng in på nytt och då lät det bra man fetar till sången lite grann .men vad det beträffar dubbning på dator har jag aldrig lyckats återskapa detta sound.man kanske kan få detta sound med Vocalign.

Link to comment
Dela på andra sajter

för när man dubbade sång på en bandare så höjde man eller sänkte man hastigheten lite och sjöng in på nytt och då lät det bra man fetar till sången lite grann .men vad det beträffar dubbning på dator har jag aldrig lyckats återskapa detta sound.man kanske kan få detta sound med Vocalign.

Njae , det går nog inte med Vocalign men det går ju med vilken DAW ( Dator ) som helst.

Kanske inte riktigt lika autentiskt men om du sänker eller höjer hastigheten inkl pitch en bpm så får du ju ungefär samma effekt.

Givetvis måste man efteråt dra upp eller ned tempot på dubben.

Det man oxå kan göra är att pitcha om dubben ett par cent för att få ungefär samma effekt , Lite surt , lite bredare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae , det går nog inte med Vocalign men det går ju med vilken DAW ( Dator ) som helst.

Kanske inte riktigt lika autentiskt men om du sänker eller höjer hastigheten inkl pitch en bpm så får du ju ungefär samma effekt.

Givetvis måste man efteråt dra upp eller ned tempot på dubben.

Det man oxå kan göra är att pitcha om dubben ett par cent för att få ungefär samma effekt , Lite surt , lite bredare.

Lite OT kanske, men det här med att sänka en pitch på ett spår och t.ex panorera vänster och sedan höja pitchen på en annan dub och dra höger, varför gör man så vid stereobredd? Alltså vad har pitchen med stereobilden att göra? Förstår att det fungerar, men varför? Borde inte ändrad pitch bara störa hur "ren" röstens ton upplevs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT kanske, men det här med att sänka en pitch på ett spår och t.ex panorera vänster och sedan höja pitchen på en annan dub och dra höger, varför gör man så vid stereobredd? Alltså vad har pitchen med stereobilden att göra? Förstår att det fungerar, men varför? Borde inte ändrad pitch bara störa hur "ren" röstens ton upplevs?

Det är bara ett är ett litet trick som bla.Mikael tretow använde sig av när dom bla spelade in ABBA för att få körer och sången lite fetare dvs det lät mustigare och mer. dom hade inte DAW på det tiden och massa pluggar till sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...