zockey Postat 17 augusti 2010 Postat 17 augusti 2010 Jag har under hela mitt musikinspelningsliv varit PC-anvÀndare och hÄllt mig till Cubase. Nu har jag börjat med Macintosh istÀllet och tÀnkte att jag börjar med att hÄlla pÄ med Garageband innan jag gÄr vidare med Logic. Det Àr rejÀl skillnad i uppbyggnaden av programmet om man jÀmför med Cubase sÄ det allra lÀttaste har visat sig vara ganska svÄrt för mig. SÄ jag undrar, om man t ex har en track med trummor och man vill skapa ett eget komp frÄn scratch, hur lÀgger man dÄ ut tonerna? Jag kan bara flytta pÄ toner i redan existerande midi-loopar. Jag vill alltsÄ lÀgga in eget. NÄgon som har nÄgon aning?
Umemagnus Postat 17 augusti 2010 Postat 17 augusti 2010 skapa nytt mjukavaruinstrumentspÄr, tryck pil(den ovanför ctrl)+kringla+K, sÄ fÄr du fram tangentbordskeyboard. Sen Àre bara att vÀlja vad du vill ka pÄ ditt midispÄr, förslagsvis trummor. Tryck rec och lira utta helvette, sen kan du flytta runt och kvantisera dig vansinnig.
zockey Postat 17 augusti 2010 TrÄdstartare Postat 17 augusti 2010 skapa nytt mjukavaruinstrumentspÄr, tryck pil(den ovanför ctrl)+kringla+K, sÄ fÄr du fram tangentbordskeyboard. Sen Àre bara att vÀlja vad du vill ka pÄ ditt midispÄr, förslagsvis trummor. Tryck rec och lira utta helvette, sen kan du flytta runt och kvantisera dig vansinnig. Tack för svar! Det Àr ju ett sÀtt jag skulle kunna göra pÄ. Men sÀg att jag inte vill spela in utan mer bara rita ut det, gÄr inte det?
Simon Andersson Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Nytt mjukvaruinstrumentspÄr. HÄll in cmd-knappen (kringlan) samtidigt som du drar musen med musknapp intryckt (sÄ du fÄr fram samma sorts ruta som nÀr du spelar in). Dubbelklicka pÄ den rutan. DÀr har du rutmönstret som du ritar in allt (cmd-knapp samtidigt som musklick), klipper och klistrar som du vill ha det.
zockey Postat 18 augusti 2010 TrÄdstartare Postat 18 augusti 2010 Nytt mjukvaruinstrumentspÄr. HÄll in cmd-knappen (kringlan) samtidigt som du drar musen med musknapp intryckt (sÄ du fÄr fram samma sorts ruta som nÀr du spelar in). Dubbelklicka pÄ den rutan. DÀr har du rutmönstret som du ritar in allt (cmd-knapp samtidigt som musklick), klipper och klistrar som du vill ha det. Tack för hjÀlpen! En sak jag bara undrar, kan man dra ut "den gröna grejen" alltsÄ den som man skapar i första steget sÄ att den blir lÀngre?
Simon Andersson Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Tack för hjÀlpen! En sak jag bara undrar, kan man dra ut "den gröna grejen" alltsÄ den som man skapar i första steget sÄ att den blir lÀngre? Antingen: 1) Flytta muspekaren till nedre halvan av "den gröna grejen", sÄ Àndras muspekaren frÄn en pil till en annan symbol (vet ej vad den kallas). Tryck dÄ ner musknappen och dra sÄ lÄngt du vill. Eller: 2) Har du dubbelklickat och Àr inne i "editeringsfönstret", sÄ kan du markera och kopiera de toner du ritat in, sÄ förlÀngs "den gröna grejen" automatiskt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.