Jump to content
Annons

Security Tool på kompisens dator


debatt

Recommended Posts

Hej!

Skulle stråla samman och spela in, så jag hade med mig en cdr med några filer på en låt jag börjat på, men då säger kompisen att han fått Security Tool på sin dator. Bra, trodde jag först, men det visade sig vara nåt dj**la virus.

Tydligen går det inte att komma in på ett enda program på hans burk nu! Det som händer om man försöker öppna program är att security Tools lägger en rosa varningsruta över programmet så att det inte kan starta helt enkelt.

Det gick inte att bränna ned viktiga filer heller = låtar han redan börjat på.

Man kan inte komma in i System och inte heller i Kontrollpanelen.

Kommer inte heller åt att göra systemåterställning.

Vi sökte på Nätet om hjälp för detta men de antivirusprogram som vi snabbt tankade hem från skolan går ju inte att öppna på hans dator heller för genomsökning.

Han undrar nu om det hjälper att ominstallera Win XP?

Inte vet jag. Har hört att det kan lägga sig i BIOS, då hjälper inte det va?!

Vid ett tillfälle när jag var där fick han upp en blåskärm. Han hade haft det en gång tidigare, sa han.

Vi hann läsa följande, även om den försvann på några sekunder:

"A problem has been detected and Windows had been shut down.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA due to SPCMDCOM.SYS.

Disable BIOS memory options such as cacheing and shadowing."

Vi försökte komma in i hans BIOS genom att trycka F2, och allt står där, men det går inte att komma åt

BIOS memory options tyvärr. Han ringde idag Microsoft som menar att det inte är säkert att man kan

komma åt BIOS memory options öht på hans dator, det går inte på alla...

Hur gör vi nu?

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade bl a följande instruktioner när jag googlade:

1. För att slippa blockering av Security tools, starta Windows i felsäkert läge. Detta genom att trycka på F8 under datorns uppstart. Behöver inte vara just F8 på alla datorer.

2.Välj om du vill starta med eller utan nätverk. Med är att rekommendera om du kan det.

3. Ladda ned Malwarebytes antimalware som biter på security tools.

http://www.malwarebytes.org/

4. Installera det i felsäkert läge. Uppdatera om du kan därifrån och kör en snabbscanning.

5. Starta om datorn i normalt läge och scanna hela datorn.

Om det inte går att köra i felsäkert läge med nätverk, så plocka ner Malwarebytes' program till en USB-sticka med hjälp av en annan dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja fast PDF och acrobate körs ju på OS X och det är ju känt för att öppna upp root rättigheter.. Så kom inte och säg att OS X är så mycket säkrare.. Bara mindre populärt mål 🙂

Sen finns det inget skydd för "dumma" användare som luras att installera allt möjligt.

Men visst finns det virus och trojaner för mac också.. Annars vore denna site ganska meningslös! 😉http://www.securemac.com/

(ps. jag kör både Mac OS X, Linux och Windows så jag är inte särskilt partisk)

Köp en mac.....

Link to comment
Dela på andra sajter

det är Delete inte F2 för att komma till bios

jag skulle ominstallera xp, jag tvivlar på att bios är virus smittat

och avråd din kompis att installera program från sidor han stöter på under herrsurfingen i fortsättningen! ;D

Jag vet varför det inträffade! Det var att han hade laddat ned olika personers videoklipp från en konsert.

De nya filerna kunde man se namnet på på hårddisken, men de gick ju inte att öppna...

TILLÄGG: Läste på om detta att det kan bero på antingen att man laddat ned videos och stött en video codec ens dator

inte klarar eller så beror det på att man installerat en hårdvara som inte datorn är kompatibel med eller

snarare att drivrutinen tillhandahålls av någon/något företag som inte är så seriöst.

Tillägg: PÅ DEN datorn var det F2. Det varierar. Delete hade säkert också fungerat förvisso.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja fast PDF och acrobate körs ju på OS X och det är ju känt för att öppna upp root rättigheter.. Så kom inte och säg att OS X är så mycket säkrare.. Bara mindre populärt mål 🙂

Sen finns det inget skydd för "dumma" användare som luras att installera allt möjligt.

Men visst finns det virus och trojaner för mac också.. Annars vore denna site ganska meningslös! 😉http://www.securemac.com/

(ps. jag kör både Mac OS X, Linux och Windows så jag är inte särskilt partisk)

Lustigt att du nämner pdf och Acrobat här och nu....

Det är nämligen den enda typ av filer vi kunde öppna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för det är så mycket smidigare för dem att lägga ut 20.000 än att starta upp i felsäkert läge...

Hur startar man upp Xin XP i det som kallas "Felsäkert läge".

På min gamla HP kunde man det (minns inte hur jag gjorde) och på min nyare Toshiba har jag inte behövt det, så...

Vi provade F2 men då kom man ju till info om datorns bestyckning och F12 gav en lista på Boot-alternativ bara.

Felsäkert läge ska väl visa datorskärmen fast i fult format med färre pixels eller hur jag ska förklara, man ska se start-knappen osv.

eller är jag nu ute och åker sparkstötting?

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade bl a följande instruktioner när jag googlade:

Om det inte går att köra i felsäkert läge med nätverk, så plocka ner Malwarebytes' program till en USB-sticka med hjälp av en annan dator.

Han hade ingen usb-sticka så han har tydligen rensat hela datorn genom att installera om Win XP.

Får se hur det går. Visste inte hur man kom till Felsäkert läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg åt din "kompis" att sluta porrsurfa😉

Vad är det du försöker inseminera?

I detta fall rörde det sig faktiskt om hans nedladdningar av videoklipp från konserter från en sån där inofficiell fan clubsite.

MySpace har också en del strul har jag själv märkt. Man får upp en del dundervarningar när man besöker en del artister där.

Även Facebook kan taata sig. Även dessa platser kanske kan leda till något liknande tyvärr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "Insinuerar" ingenting, försöker bara eliminera en tänkbar möjlighet att drabbas av denna farsot.

Ett annat bra råd är att klicka bort de Friends på MySpace som medfört att man fått upp dunderstora varningstrianglar från ens antivirusprogram när man besökt deras sidor!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett annat bra råd är att klicka bort de Friends på MySpace som medfört att man fått upp dunderstora varningstrianglar från ens antivirusprogram när man besökt deras sidor!

Spännande, har du ett exempel på detta?

Jag har aldrig fått upp varningar från Myspace.

Får mig att misstänka att din dator kanske har en del skumma program i sig.

Du kollar väl malware och gör ordentliga virsuscannar i mellanåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande, har du ett exempel på detta?

Jag har aldrig fått upp varningar från Myspace.

Får mig att misstänka att din dator kanske har en del skumma program i sig.

Du kollar väl malware och gör ordentliga virsuscannar i mellanåt?

Oh ja. Den flyter bra, genomsöker och uppdaterar oftare än ofta.

Tja, besök t.ex. "Vanessa and the O's" och adda dem få du se vad som händer...

Personligen måste jag säga att just MySpace innehåller mkt av den varan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då beror det på att din dator inte upptäckt något...

Jag kör ju McAfee och det går nästan inte att gå in där

förrän det dyker upp dundervarningsrutor på den just sidan

och/eller att datorn helt stannar upp och bilden fryses.

Jag tror att det har haft att göra med att vissa lagt

upp kommentarer på deras sida och sänt med suspekta

videoklipp och låtklipp, som dessutom går igång

helt hysteriskt när man går in på den sidan.

Märkte du det? Att flera låtar startar samtidigt

helt automatiskt så att det blir en kakafoni av toner?

Är det inte så nu längre, vilket jag inte vet,

så har hon/de tagit bort dem. "Sidan Innehåller

Spionprogram", har alltid McAfee varnat mig.

Så jag la ned det. Tänkte köpa plattan, den första,

och då lämpligen från deras officiella site.

Att göra det från CDON (enda svenska site som har den?)

är vansinne, då den där räknas som import och går på

över 700 spänn. Men en hundring kan den vara värd.

Tycker den är bra, "Bagatelle" och "Charlie Charlie"

särskilt. Niklas Frisk på gitarr.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa virusdödare är onödigt känsliga som default och varnar för harmlösa cookies också och påstår att de är farliga trots att de inte är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...