Jump to content
Annons

Vilken stålsträngad cort?


Impey

Recommended Posts

har varit och testat några gitarrer på musikbörsen och fastnade för cort, fanns billigare och dyrare varianter och självklart rekommenderar dem den dyrast. Undrar om ni har erfarenhet av cort och om det är bra grejer i den budgetklassen (1000-3000).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ang Cort så kan jag säga att jag har enbart positiva saker att säga. Har varit på seriös gitarrjakt 3 gånger och alla gånger slutade det faktiskt med Cort, fast det absolut inte va tanken från början. Dock har jag upplevt skillnad från exemplar till exemplar, så det gäller att hitta "rätt" ex 🙂.

När jag köpte min "semi-acke" så va det dels för att jag ville ha en gitarr som hade inbyggd mick & eq, men som oxå lät bra i sig själv och funkade att micka upp vid studioinspelning. Testade alla möjliga sorter och sneglade på både Taylor och Martin gitarrer, men det va för dyrt just då. Sen en vacker dag snubblade jag över en Cort Earth 70 ENS som lät helt suveränt. Tror den kostade runt 1700 kr och det är nog helt ärligt det bästa köp jag gjort om man ser till priset och vad den har levererat. Alltid mitt första val i studion och är jämt med på turne.

MEN! Jag har haft den inlämnad på justering 2 gånger hos Janne Helge på Helges Håla så den är helt perfekt inställd som jag vill ha den. Men detta har varit i samband med 2 st längre europa turneér INTE för att man måste göra det, bara vapenvård helt enkelt. Dock kan jag rekommendera att man gör just det, lämnar in gitarren för justering och intonering. För det blir sååå grymt mycket bättre mot en vanlig "butiksgitarr-justering". Eller så köper man gitarren hos Helge, för där är alla gitarrer justerade av mästaren själv 🙂.

Så mitt tips är: Prova olika gitarrer av samma modell och serie om du ska köpa en billigare. Absolut inget fel med en gitarr som kostar under 2000 kr, men det finns större risk för måndags ex. Och lämna in den på justering efter ett tag, verkligen värt dom extra hundralapparna!

Lycka till!

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...