Jump to content
Annons

Hur behåller jag mina filer vid hårddiskrensning?


illerrre

Recommended Posts

Annons

Jag förstår inte riktigt vad du menar, ominstallerar du windows så måste också alla program installeras om, men det visste du säkert. Jag skulle rekommendera en extern hårdisk att lägga alla filer på, helt klart säkrare. Annars så kan du göra en partition på din hårdisk som du lägger alla filer på, men då är risken större att du kanske av misstag raderar den när du omistallerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt vad du menar, ominstallerar du windows så måste också alla program installeras om, men det visste du säkert. Jag skulle rekommendera en extern hårdisk att lägga alla filer på, helt klart säkrare. Annars så kan du göra en partition på din hårdisk som du lägger alla filer på, men då är risken större att du kanske av misstag raderar den när du omistallerar.

Självklart ska jag flytta filerna till en extern hårddisk, men jag undrar just hur jag ska spara ner filerna. Måste jag köra varje spår för säg på varje påbörjat projekt? Måste ju finnas ett smidigare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Illiere; det finns en projektmapp, default c:\cakewalk projects, om du inte döpt om den till något annat. Där ligger alla dina "livsviktiga" data, ljudklipp och projektfiler.

tjing

Tack:) Det räcker alltså att spara den mappen, installera om sonar och ersätta den nya mapen som skapas när sonar installerats med den gamla sparade?

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för alla dina projekt så är det så.

Om du däremot har egengjorda presets för dina pluggar / mjukvaruinstrument och färgval i sonar så ligger de på andra ställen. Då får du nog pejla av med varje plugg separat, det var lite ett dilemma för mig, men kanske inte för dig?

Det kan f ö vara fiffigt att backa upp hela katalogen "vst-plugins" oxå, det kan vara det enklaste sättet att återställa pluggar. Alternativet blir ominstallation av allihop. Men även när det gäller pluggar kanske det inte är så relevant för dig?

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppar in i diskussionen, då jag har en relaterad fråga.

Jag uppdaterar nu från Sonar LE 8.5 till Sonar Producer Edition 8.5. Avinstallerade LE versionen med Revo Uninstaller, som ju hittar det mesta. Men Cakewalkmappen ligger kvar på C:\\ med följande mappar i:

Shared DXi

Shared MIDI Plugins

Shared Plugins

Shared Surfaces

Shared Utilities

Vstplugins

Alla mina installerade plugins ligger kvar i Vst mappen. Jag undrar nu vad som händer när jag installerar Sonar PE. Kommer de att funka ändå? Eller behöver jag intallera om dem igen, i så fall måste jag avinstallera en massa plugins. Vad händer vid installationen, kommer den att skriva över de filerna som finns där, eller "fyller den bara på" de filer som saknas.

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mapparna (med innehåll) du nämner ligger kvar är i sig inget konstigt, även om du avinstallerat Sonar-applikationen. Du skulle ju teoretiskt kunna ha fler "cakewalk-program" liggandes (t.ex. project 5, eller flera tidigare versioner av Sonar) som då har var sin katalog under c:\program\cakewalk och delar på "sharedprylarna".

Nyinstallationen av ditt Sonar kommer att (eller snarare "ska") hitta dina tidigare installerade pluggar, precis där de ligger.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mapparna (med innehåll) du nämner ligger kvar är i sig inget konstigt, även om du avinstallerat Sonar-applikationen. Du skulle ju teoretiskt kunna ha fler "cakewalk-program" liggandes (t.ex. project 5, eller flera tidigare versioner av Sonar) som då har var sin katalog under c:\program\cakewalk och delar på "sharedprylarna".

Nyinstallationen av ditt Sonar kommer att (eller snarare "ska") hitta dina tidigare installerade pluggar, precis där de ligger.

tjing

Låter fint. Tack för det:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...