Jump to content
Annons

Ljudkortsproblem i Cubase


kinnborc

Recommended Posts

Hej, jag är helt grön när det kommer till Cubase. Jag har Cubase Studio 4, och köpte ett externt ljudkort kopplat via USB till datorn. Speakers från ljudkortet och mic. När jag startar ett nytt projekt i Cubase får jag upp detta felmeddelande och jag kan inte spela in. 🙁 Vet någon vad detta beror på och hur fixar jag det? Bild nedan:

post-26017-081351000 1280709019_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har nu laddat ner och installerat ett par universella drivers från Http://Www.Asio4all.com och får inte längre felmeddelandet. Dock fungerar det fortfarande inte att spela in någonting. Såhär ser det ut i device setupen nu:

namnl%F6sl.JPG

Det ser ut som att du har ett Soundblaster-kort aktiverat i Cubase och inte Alesis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte finnas någon asio för den där mixern och att den funkar lite si och så i Cubase

..Allt enligt support på Steinberg:

The reason the Alesis played back on your computer outside of Cubase is because the Alesis is designed around generic Windows drivers (wdm, etc) and Cubase requires ASIO drivers. The DirectX driver attempts to work around this but it does not always work. The asio4all driver tends to do a better job in letting this kind of hardware work.

To my knowledge that Alesis mixer combines all of it's inputs to one stereo bus before it is sent to Cubase. This means you can't separate each input. Generally, Firewire mixers will allow this but typically USB mixers combine each input to one bus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte finnas någon asio för den där mixern och att den funkar lite si och så i Cubase

..Allt enligt support på Steinberg:

The reason the Alesis played back on your computer outside of Cubase is because the Alesis is designed around generic Windows drivers (wdm, etc) and Cubase requires ASIO drivers. The DirectX driver attempts to work around this but it does not always work. The asio4all driver tends to do a better job in letting this kind of hardware work.

To my knowledge that Alesis mixer combines all of it's inputs to one stereo bus before it is sent to Cubase. This means you can't separate each input. Generally, Firewire mixers will allow this but typically USB mixers combine each input to one bus.

Har du kollat Device Setup>VST connections? där kan du lägga till bussar för ljudkortet. För att göra det enkelt kan du radera dom som är inställda och sedan lägga till nya IN och UTGÅNGAR. Se till att rätt IN OCH UT är valda.Ganska enkelt att göra.

Där efter kan du kolla Device Setup>Quick Controlls och där finns 2 fönster. Kolla även där om rätt IN UT är rätt.

Därefter VST Audio System. Hopppas att ditt ljudkort har dykt upp i fönstret.Annars ändra!

Se under kategorin som står under VST Audio System ( näst längst ner tros jag.)

Till höger står nu en massa in och ut gångar. Vissa är Aktiva vissa är INaktiva. du borde nu ha

2 aktiva in och 2 aktiva ut om allt ska vara rätt.

Till sist så ska det även vara 2 MIDIPORTS IN/UT var aktiva under Device Seup> Midi Port Setup

För säkerhets skull borde du starta om efter ändringar är gjorda. för varje ändring BÖR du klicka APPLY i device setup därefter OK

för att vara säker på att dina ändringar har blivit gjorda.

Hoppas att jag inte har varit allt för virrig i att förklara. Annars får du söka vidare eller så kör vi över msn ellr dyl =)

Lycka till!

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort exakt som det står i manualen:

The MultiMix 4 USB is a class-compliant device that can be used with any digital

audio workstation or recording software that supports USB audio. To enable your

MultiMix 4 USB to send and receive audio to and from your computer, follow the

instructions below for your computer's operating system:

WINDOWS XP:

1. Go to Start Menu -> Control Panel -> Sounds and Audio Devices.

2. Click the Audio tab.

3. Under Sound Playback and Sound Recording, select USB Audio Codec* as the default device.

4. Click OK.

Sen står det en liten asterisk * under USB Audio Codec som hänvisar till en liten ruta vid sidan:

* If you have other USB audio

devices connected to your

computer, which may have

identical names, you may need to

try selecting each one until the

MultiMix 4 USB is recognized

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Löst problemet! 🙂 tack för al hjälp, dock att det tikar typ när jag trycker på play typ dik dukduk dik dukduk osv 😛 haha enkelt problem men hur löser jag det? 🙂

Hm, inte har du väl click intryckt!? Det är tempohållaren isåfall...titta på spelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löst problemet! 🙂 tack för al hjälp, dock att det tikar typ när jag trycker på play typ dik dukduk dik dukduk osv 😛 haha enkelt problem men hur löser jag det? 🙂

På din skärmdumpsbild så har du click intryckt ser det ut som. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...