debatt Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 (redigerat) Hej! En kompis lĂ„nade ut en rĂ€tt ny kondensatormik, men nĂ€r han fick tillbaka den sĂ„ brusar den hela tiden svagt och dessutom sĂ„ kan man nĂ€stan inte spela in med den nu, för Ă€ven om man maxar regeln in sĂ„ kommer det inte in sĂ„ mycket volym. Den anvĂ€ndes en enda kvĂ€ll för ett stand up-gig. Vad kan ha hĂ€nt? Han mailade mig precis, men jag gissade bara lite snabbt pĂ„ att membranet pajat. Dessutom verkar av mailet att döma, det vara en del saliv i miken nu helt plötsligt. NĂ„n som vet? Kan det vara att fantommatningen redan var pĂ„ nĂ€r miken kopplades in eller att den bara drogs ur utan att tĂ€nka sig för? Vad kostar det att laga nĂ„t sĂ„nt? đ //:debatt Redigerat 26 juli 2010 av debatt
Linus Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Ăr han sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r miken? Har han provat en annan mikrofon i sin preamp?
stratsvante Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Membranet har nog inte pajat, och Àr elektronik körd av fantommatningen (vilket jag tvekar sjukt starkt) sÄ skulle den va död, inte brusa eller sÄ. De lÄter som om den har blivit skitig och fÄtt mkt saliv pÄ membranet, det gÄr att göra rent, men de Àr inget jag provat sjÀlv!
maart (oregistrerad) Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 kan det vara sÄ enkelt som att kabeln (XLR-kabeln alltsÄ) Àr trasig?
debatt Postat 26 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2010 (redigerat) Han tror att felet inte beror pĂ„ fantommatning pĂ„ eller av vid tillfĂ€llet ifrĂ„ga, utan pĂ„ att det skrikits i miken för högt, men miken klarar mellan 120-150 dB i SPL (beroende pĂ„ vilka ljud det handlar om stod det(?)), sĂ„ det tror jag inte Ă€r uppkomsten till felet. Inte heller om det kommit spott o saliv in i den. Eller? Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp... đ Redigerat 26 juli 2010 av debatt
debatt Postat 26 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2010 (redigerat) Membranet har nog inte pajat, och Ă€r elektronik körd av fantommatningen (vilket jag tvekar sjukt starkt) sĂ„ skulle den va död, inte brusa eller sĂ„. De lĂ„ter som om den har blivit skitig och fĂ„tt mkt saliv pĂ„ membranet, det gĂ„r att göra rent, men de Ă€r inget jag provat sjĂ€lv! Nu sitter jag tvĂ„ och en halv mil ifrĂ„n, men klockan Ă€r sen. Jag vet ju inte hur MYCKET som hörs av det man spelar, sjunger eller talar in, han sĂ€ger att det blir svagt, visst men hur svagt? Ăr det vĂ€rde in 90 dB, vĂ€rde ut 10 dB? IsĂ„fall Ă€r den ju tĂ€mligen död... Redigerat 26 juli 2010 av debatt
debatt Postat 26 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2010 kan det vara sĂ„ enkelt som att kabeln (XLR-kabeln alltsĂ„) Ă€r trasig? Naaa.... preamp o kabel verkar funka. đ
Claes Holmerup Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Du kan inte skrika sönder en kondensatormick. Om det kommer ett vÀldigt starkt puffljud, sÄ kommer membranet att bottna och det kommer att lÄta för j-t - men nÀr membranet har ÄtervÀnt till sitt normallÀge, sÄ kommer den att lÄta precis som vanligt ÀndÄ.
debatt Postat 26 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2010 (redigerat) Mmm... precis vad jag ocksĂ„ sa Claes, ljudtrycket pallar den ju. Men han sa nu att det Ă€r mycket vĂ€ta i den, mycket... Jag tror det Ă„tminstone duggregnat ute pĂ„ kvĂ€llen och den blivit blöt av det i kompisens rockficka eller vĂ€ska utan dragkedja. För inte stĂ„r man vĂ€l och spottar in i en mikrofon?? Typ nĂ„t sĂ„nt. đ Redigerat 26 juli 2010 av debatt
Claes Holmerup Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Kör man utan puffskydd sÄ kan man skicka in rÀtt mycket fukt i micken nÀr man sjunger - men nÀr det torkar sÄ ska det extremt mycket till för att det ska göra nÄgon skillnad...
debatt Postat 27 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2010 Vb hade inte sjungit in utan stĂ„tt och pratat med olika ljudstyrka. Skillnad? Den Ă€r död enligt honom... đ
debatt Postat 27 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2010 OM det kommit mycket fukt i miken tror jag att elektroniken kan ha gĂ„tt. SĂ„ har det iaf varit för mig vid nĂ„got tillfĂ€lle, dĂ„ iofs en kamera men iaf. đČ
Claes Holmerup Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Jag tror inte det, eftersom membranet Àr det enda som sitter öppet. DÀrifrÄn gÄr det kablar ner till elektroniken, som sitter i mikrofonkroppen. Om det ska komma in nÄgon som helst fukt til elektroniken pÄ grund av att man sjunger eller pratar i micken, sÄ ska man ha en sanslös otur.
drloop (oregistrerad) Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 "Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp..." Har han testat eller ej? Om man anvÀnt en annan mick som krÀver fantommatning och den funkade och sedan testar han med AKG micken kan vi dra slutsatsen av att micken Àr kass.
Guitar Nilsson Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Den kanske har fÄtt en j-a smÀll, Äkt i golvet tex. Vissa personer har absolut noll kÀnsla för sÄnt dÀr, de kan tex ha lagom gain för att snacka tvÄ dm frÄn, sen stoppar de in micken i kÀften och vrÄlskriker. Om PA-lÄdornas diskanter dÄ gÄr sönder Àr inget de bryr sig i. Att vara försiktig med sÄna hÀr grejer Àr inget som existerar i skallen pÄ vissa personer. Nu vet jag inte alls om det var sÄ denna gÄng. Det Àr vÀl bara att lÀmna in micken till nÄn som Àr proffs...
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 (redigerat) "Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp..." Har han testat eller ej? Om man anvÀnt en annan mick som krÀver fantommatning och den funkade och sedan testar han med AKG micken kan vi dra slutsatsen av att micken Àr kass. +1 Den anvÀndes en enda kvÀll för ett stand up-gig. Den kanske har fÄtt en j-a smÀll, Äkt i golvet tex.Inte helt omöjligt... Redigerat 27 juli 2010 av Linus
trombonisten Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Fukt lÄter som en rimlig förklaring. Se till att micken hÀnger luftigt, och avvakta nÄgra dagar. Det löser sig dÄ troligen. Fukt kan lÀgga sig pÄ membranet eller pÄ elekroniken eller komma in mellan membran och bakplatta. Det torkar men kan ta lite tid. Spott och snus o sÄnt ökar kÀnsligheten för fukt men behöver inte vara nÄt problem i övrigt. Försök inte göra rent membran sjÀlv, sannolikheten att det blir bra Àr mycket liten. // Gunnar
debatt Postat 27 juli 2010 TrÄdstartare Postat 27 juli 2010 "Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp..." Har han testat eller ej? Ja, sÀger han.
debatt Postat 27 juli 2010 TrÄdstartare Postat 27 juli 2010 (redigerat) Den kanske har fÄtt en j-a smÀll, Äkt i golvet tex. Vissa personer har absolut noll kÀnsla för sÄnt dÀr, de kan tex ha lagom gain för att snacka tvÄ dm frÄn, sen stoppar de in micken i kÀften och vrÄlskriker. Om PA-lÄdornas diskanter dÄ gÄr sönder Àr inget de bryr sig i. Att vara försiktig med sÄna hÀr grejer Àr inget som existerar i skallen pÄ vissa personer. Nu vet jag inte alls om det var sÄ denna gÄng. Det Àr vÀl bara att lÀmna in micken till nÄn som Àr proffs... Ja, fast... jag tror inte han varit ovarsam egentligen... det Àr en reko kille, som jag ocksÄ kÀnner. Men oturen kan ha slagit till med litegrann högst ovÀntat duggregn och en utebliven transport och det kan ha rÀckt... sÄ tÀnker jag. Fukt alltsÄ. Och det blir ju lÀtt mer Àn vad man tror. Typ en liten olyckshÀndelse som han inte alls anat skulle fÄ nÄgra konsekvenser. Redigerat 27 juli 2010 av debatt
debatt Postat 27 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2010 Fukt lĂ„ter som en rimlig förklaring. Se till att micken hĂ€nger luftigt, och avvakta nĂ„gra dagar. Det löser sig dĂ„ troligen. Fukt kan lĂ€gga sig pĂ„ membranet eller pĂ„ elekroniken eller komma in mellan membran och bakplatta. Det torkar men kan ta lite tid. Spott och snus o sĂ„nt ökar kĂ€nsligheten för fukt men behöver inte vara nĂ„t problem i övrigt. Försök inte göra rent membran sjĂ€lv, sannolikheten att det blir bra Ă€r mycket liten. // Gunnar Ja, det Ă€r vĂ€l i den riktningen hans tankegĂ„ngar gĂ„r ocksĂ„. En fuktskada. Han pratar om en 100 watts lampa nĂ„gra timmar, som han fĂ„tt rekommendation om. Men dĂ„ fĂ„r vĂ€l inte den lampan placeras precis alldeles intill? Bra att du skrev om att man inte ska rengöra mebran sjĂ€lv, han pillar ju med allt sjĂ€lv. Iofs gĂ„r det nĂ€stan alltid bra. đ
debatt Postat 27 juli 2010 TrÄdstartare Postat 27 juli 2010 +1 PÄ en femgradig skala eller vadÄ? Vilket dÄligt betyg...
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 PÄ en femgradig skala eller vadÄ? Vilket dÄligt betyg... Internetuttryck för "jag instÀmmer". +1 för första personen som hÄller med, +2 för nÀsta person som hÄller med osv.
debatt Postat 27 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2010 Jahaa... đđ "Han verkar ha testat annan mik i preampen ocksĂ„ som fungerar" betyder att jag fĂ„r tro pĂ„ hans ord, jag var ju inte dĂ€r och kontrollerade detta. đđ FĂ„r bli att följa Trombonistens plan.
debatt Postat 4 augusti 2010 TrĂ„dstartare Postat 4 augusti 2010 Hmm... det senaste Ă€r nu att problem med miken kvarstĂ„r. Tydligen kan man sjunga eller spela in med miken ett litet tag... sedan om det Ă€r ett solo i stycket och man ska in igen och spela in efter en halvminut, sĂ„ tar den det inte alls nĂ€stan, utan hugger bara av ljudet, det blir tystare liksom. Och sĂ„ hĂ„ller det pĂ„ frĂ„n och till. Precis som om miken blir trött... đČ Kontaktfel nĂ„nstans inne i miken trodde han, eller vĂ€ta och/eller smuts som ligger och hindrar pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Han beskrev det som oxidering som drabbar förstĂ€rkarrattar och annat, och som fĂ„r till följd att ljudet bara hörs dĂ„ rattarna stĂ„r i ett visst lĂ€ge. Ni kĂ€nner igen det? đ
debatt Postat 5 augusti 2010 TrĂ„dstartare Postat 5 augusti 2010 (redigerat) Kan spela in i 20 sekunder, kan inte spela in, kan spela in i 22 sekunder, kan inte spela in... kontaktfel? ... och ett ljust bakgrundssus. Vad tror ni? VĂ€ta pĂ„ elektroniken? Smuts? đ Redigerat 5 augusti 2010 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.