Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej eller nÄt!

För nÀrvarande arbetar jag med att producera ett metal projekt av det experimentella, etniska slaget!

Alla trummor i produktionerna och alla etniska/orkestrala instrument Àr mjukvara och just nu kvantiserat. Nyligen har vi i projektet börjat spela in elgitarr och bas till det hela. Basen redigerar jag utan svÄrigheter, men gitarrerna Àr för mig en helt annan femma.

Vi har dubbat bÄde Rythm och Lead gitarrerna tvÄ gÄnger (4 spÄr per riff alltsÄ) och i vissa fall lagt till extra clean spÄr för tydlighet. Problemet Àr att allt tyvÀrr inte Àr snortajt sÄsom det kanske borde vara...NÀr man manglar 1/16 delar sÄ uppstÄr ibland lite fasförskjutning som kan vara hemskt jobbig! Detta hÀnder sÄklart Àven i andra riff.

Om man klipper upp gitarrerna finns ju dock risk för digitala klick etc., och att crossfade:a ger ibland ocksÄ upphov till oönskade musikaliska effekter.

SĂ„: Hur lĂ„ngt kan man egentligen gĂ„ i klippning och redigering av denna typ av ljudmaterial för att slippa bieffekter men Ă€ndĂ„ tajta till det hela pĂ„ ett smidigt och smĂ€rtfritt sĂ€tt? Tips? Lösningar pĂ„ problemen? Allt i den stilen Ă€r vĂ€lkommet! Är pĂ„ sĂ€tt och vis nybörjare inom metal och gitarrbaserad musik i övrigt, i syntharnas vĂ€rld Ă€r det ju som bekant nĂ„got lĂ€ttare att fĂ„ saker och ting tajt (God bless MIDI!) 😛

Tacksam för alla eventuella svar!

Med vÀnliga hÀlsningar Hans

Annons
Postat

Hej,

Jag har bara en lösning, och det Ă€r inte sĂ€kert att du kommer att gilla den 😉

Jag försöker alltid hÄlla mig till sÄ fÄ spÄr som möjligt, Àven nÀr jag vill fetta till

gitarrljudet. Och OM jag kör dubbningar sÄ Àr det rakbladsprecision som gÀller. Gitarrer

och deras ljudkaraktÀr Àr nÄgot jag kan tÀnka mig att mixtra med i efterhand, men jag ger mig aldrig

in i ljudspÄret och börjar klippa och klistra eller dra hit och dit. DÄ spelar jag hellre om

det hundra gÄnger tills alla sextondelarna sitter dÀr de ska. Det Àr vÀrt det, tro mig. NÀr riffet

vÀl sitter Àr det den skönaste kÀnslan i vÀrlden.

SÄ mitt tips Àr följande; sÀg Ät gitarristen att nöta tills det sitter!

Postat

Jag har mÀrkt att audiokvantisering av gitarrer blir bÀst om det görs pÄ ett DI-spÄr, alltsÄ före effekter och kabinett alt. förstÀrkarsimulatorer.

Har du spelat in rent? Eller mikat fÀrdigdistat ljud frÄn stÀrkaren?

Postat

Hej,

Jag har bara en lösning, och det Ă€r inte sĂ€kert att du kommer att gilla den 😉

Jag försöker alltid hÄlla mig till sÄ fÄ spÄr som möjligt, Àven nÀr jag vill fetta till

gitarrljudet. Och OM jag kör dubbningar sÄ Àr det rakbladsprecision som gÀller. Gitarrer

och deras ljudkaraktÀr Àr nÄgot jag kan tÀnka mig att mixtra med i efterhand, men jag ger mig aldrig

in i ljudspÄret och börjar klippa och klistra eller dra hit och dit. DÄ spelar jag hellre om

det hundra gÄnger tills alla sextondelarna sitter dÀr de ska. Det Àr vÀrt det, tro mig. NÀr riffet

vÀl sitter Àr det den skönaste kÀnslan i vÀrlden.

SÄ mitt tips Àr följande; sÀg Ät gitarristen att nöta tills det sitter!

haha jo, det lĂ„ter ju vettigast! Gitarristerna Ă€r ju mĂ€nniskor och inte datorer 😉

En annan sak: Hur mÄnga dubbar utgörs modern metal av generellt? (bÄde extremmetal och vanlig metal) Hur distinkt olika bör man göra distljuden i dubbarna (frÀsdubbar har man ju, men behövs andra dubbar med ett annat gitarrljud för att biffa till det extra?)

Postat

Jag har mÀrkt att audiokvantisering av gitarrer blir bÀst om det görs pÄ ett DI-spÄr, alltsÄ före effekter och kabinett alt. förstÀrkarsimulatorer.

Har du spelat in rent? Eller mikat fÀrdigdistat ljud frÄn stÀrkaren?

Eftersom det inte finns nÄgon möjlighet för mig att anvÀnda PODfarm mjukvaran utan gitarristens ljudkort Line 6 UX2 eftersom jag inte har nÄgon licens till programvaran, har vi spelat in distat frÄn Standalone versionen av programmet. Jag hÄller med om att det Àr vÀldigt mycket lÀttare att fÄ allt naturligt med DI spÄr, men som det ser ut nu Àr detta omöjligt...

Dessutom sĂ„ Ă€r musikerna i frĂ„ga vĂ€ldigt okunniga nĂ€r det gĂ€ller just studioarbete (vilka förutsĂ€ttningar som finns för mig efter inspelningen har de ingen koll alls pĂ„, och det gĂ„r verkligen inte att förklara det för dem hur retorisk man Ă€n Ă€r xD) sĂ„ jag antar att det Ă€r bĂ€st att fĂ„ dem att spela tajtare!! 😆

Postat

Är det sĂ„pass mĂ„nga dubbar och nĂ„gon ligger lite fel sĂ„ kommer det knappast att höras om du drar den rĂ€tt. Se bara till som sagt att det inte knastrar till. IstĂ€llet för Crossfades, pröva att zooma in och dra tills du hittar rĂ€tt.

Detta Àr ju dock ifall det bara Àr ngn enstaka grej som Àr fel, samt att det inte finns möjligheter att lÀgga om.

Pröva dig fram.

Postat

Jag försöker alltid hÄlla mig till sÄ fÄ spÄr som möjligt, Àven nÀr jag vill fetta till gitarrljudet. Och OM jag kör dubbningar sÄ Àr det rakbladsprecision som gÀller.

Fast det dĂ€r blir pĂ„ sĂ€tt och vis lite av en motsĂ€gelse... Det Ă€r nĂ€r man skiter i tvĂ„ngstankar a la "rakbladsprecision" som det ibland lĂ„ter fetare. Jag menar att tre spĂ„r som avviker frĂ„n principen "rakbladsprecision" mycket vĂ€l kan lĂ„ta fetare (definierbart) Ă€n sex spĂ„r dĂ€r gitarristen spelat sig blĂ„ för att kopiera förra tagningen. Det Ă€r avvikelserna som "fettar" till det — nĂ€r det inte avviker för mycket, förstĂ„s.

Postat

Är det sĂ„pass mĂ„nga dubbar och nĂ„gon ligger lite fel sĂ„ kommer det knappast att höras om du drar den rĂ€tt. Se bara till som sagt att det inte knastrar till. IstĂ€llet för Crossfades, pröva att zooma in och dra tills du hittar rĂ€tt.

Detta Àr ju dock ifall det bara Àr ngn enstaka grej som Àr fel, samt att det inte finns möjligheter att lÀgga om.

Pröva dig fram.

Jo, för det mesta lĂ„ter det ju bra. Men de tillfĂ€llen dĂ„ det verkligen lĂ„ter helt fel mĂ„ste kanske isĂ„fall redigeras 😛

Tack för tipset med zoomningen! 🙂

Postat

Fast det dĂ€r blir pĂ„ sĂ€tt och vis lite av en motsĂ€gelse... Det Ă€r nĂ€r man skiter i tvĂ„ngstankar a la "rakbladsprecision" som det ibland lĂ„ter fetare. Jag menar att tre spĂ„r som avviker frĂ„n principen "rakbladsprecision" mycket vĂ€l kan lĂ„ta fetare (definierbart) Ă€n sex spĂ„r dĂ€r gitarristen spelat sig blĂ„ för att kopiera förra tagningen. Det Ă€r avvikelserna som "fettar" till det — nĂ€r det inte avviker för mycket, förstĂ„s.

Nu menar jag ju inte rakbladsprecision i bemÀrkelsen att alla anslag ska ligga exakt pÄ varandra, utan att

glidningen skall vara precis rÀtt för att tjocka till ljudet. För mig skulle det inte vara nÄgon poÀng med

att lÀgga min dubbning precis ovanpÄ det gitarrspÄr som redan ligger. SÄ jag hÄller absolut med dig.

I sjÀlva verket Àr det nog kÀnslan av att gÄ in i "dub-mode" jag vill beskriva med ordet precision, förmodligen

för att jag brukar bli sÄ oerhört fokuserad dÄ. Men i grund och botten menar vi samma sak, det kanske var olyckligt

att snvÀnda ett i sammanhanget tvetydigt ord som precision. Hur som, det Àr iaf bÀttre att anslagen ligger ovanpÄ varandra

Àn för brett isÀr. DÄ blir det bara en gröt, speciellt om man börjar blanda in rena spÄr och grejer.

Det skall sÀgas att jag numera sÀllan dubbar mina rytmgitarrer, brukar bara blÄsa upp dem i stereo och lÀgga pÄ diskreta

stereodelay. Tycker det fungerar bÀttre.

Postat

Har du förresten kollat sÄ du inte lagt pÄ olika reverb pÄ kanalerna som ligger och vispar? Det kan

skapa en horribel smörja av de tightaste gitarrljud. Mitt tips Àr isÄfall att bussa ut gitarrerna

genom ett och samma reverb. (Om man inte vill göra en specifik effekt av reverbskillnader. Men det

Ă€r svĂ„rt. Iaf för mig 😉)

Postat

Har du förresten kollat sÄ du inte lagt pÄ olika reverb pÄ kanalerna som ligger och vispar? Det kan

skapa en horribel smörja av de tightaste gitarrljud. Mitt tips Àr isÄfall att bussa ut gitarrerna

genom ett och samma reverb. (Om man inte vill göra en specifik effekt av reverbskillnader. Men det

Ă€r svĂ„rt. Iaf för mig 😉)

Nja, har bara ett stort reverb (vi gör "episk arab-metal" sĂ„ det passar bra) pĂ„ gitarrbussen för varje riff, inte för mycket reverb dock. Har i övrigt inte mixat nĂ„got seriöst sĂ„ det handlar vĂ€l mest om att redigera nĂ„t litet fel hĂ€r och dĂ€r eller helt enkelt lĂ„ta gitarristerna spela om skiten 😼

Postat

Om du Ă€ndĂ„ ska redigera gurorna sĂ„ se till att ha en DI signal till varje distspĂ„r dĂ„ du kan se alla anslag osv lĂ€ttare dĂ„. Sen kan du ju knyta ihop dem sĂ„ du timeshiftar bĂ„da lika dant. Äh jag tycker inte om att kvantisera ngt alls och sĂ€rskilt inte time-shifta gitarrer. Om arbetet gör att det lĂ„ter bĂ€ttre (Ă€ven soundmĂ€ssigt och inte bara taktmĂ€ssigt) sĂ„ Ă€r det ju klart att man ska fixa det. MĂ„ste man sĂ„ mĂ„ste man 😉

Postat

Haha jo, det Ă€r sant! DI-box Ă€r nog ett hĂ€ndigt verktyg till detta, ska spana in en snart 😉 DĂ„ fĂ„r man ju dessutom clean-spĂ„ret i samma tagning!

Postat

Vocalign? Inte sÀker pÄ att funkar fullt ut för ÀndamÄlet, men om du har tillgÄng till det Àr det bara att prova!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.