Rhyder Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 (redigerat) Tjena! Har ett problem. Audio in funkar bra Audio Out funkar bra MIDI In funkar bra Men MIDI out funkar inte, dvs jag fÄr inte ut nÄgot ljud via ljudkortet. Jag anvÀnder Cubase LE 4 och E-mu 0404 USB. MIDI in frÄn Keyboarden tar jag rÀtt in i datan, via USB, inte genom ljudkortet. Kan jag fÄ MIDI out via ljudkortet ÀndÄ? Eller mÄste jag ta det via en MIDI keyboard och ha bÄde in och out via ljudkortet? Redigerat 15 juli 2010 av Rhyder
Claes Holmerup Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 Midi Àr inte ljud, utan bara kontrollsignaler som berÀttar för en synt vad den ska spela... Vad ska du göra? Vill du styra en extern synt sÄ att den spelar upp den mididata som du har spelat in i Cubase - eller vill du anvÀnda virtuella instrument i Cubase?
Rhyder Postat 15 juli 2010 TrÄdstartare Postat 15 juli 2010 Tjena Claes! Jag har kopplat in min keyboard i datorn via USB. Jag fÄr upp signalerna som jag spelar i Cubase korrekt, men jag har inget ut i mina högtalare som gÄr via ljudkortet.
trombonisten Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 Kort svar. Du behöver koppla upp ett virtuellt instrument i Cubase (VSTi) som tar emot Midi signalen och gör om den till ljud. // Gunnar
Claes Holmerup Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 Precis! Ljudkortet innehÄller ingen synt, sÄ det kan inte spela upp nÄgra ljud frÄn mididata som du skickar dit.
Claes Holmerup Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 Antingen genom att skapa ett "Instrument Track" eller sÄ laddar du in ett VSTi i instrument-racket och vÀljer sedan detta VSTi som output i Inspectorn för midispÄret.
aniah Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Men, om man dÄ vill ha audion frÄn sjÀlva keyboarden dÄ, om det ocksÄ Àr en sÄn.. DÄ kan man ju koppla bÄde audio och midisladdarna vad jag förstÄr, men hur stÀller man in för att fÄ cubase att spela upp ljudet frÄn den externa synten?
Linus Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Ljudkablar inkopplade frÄn den externa synten till ljudkortet? DÄ skapar du bÄde ett midispÄr och ett audiospÄr. Aktivera monitor (gula högtalarikonen) pÄ ljudspÄret för att höra medhörning frÄn synten.
aniah Postat 26 juli 2010 Postat 26 juli 2010 Tack, fast blir det liksom inte ett audio och ett midispĂ„r dĂ„? Kan man inte fĂ„ midin att spela upp audion frĂ„n synten eller hur man sĂ€ger? SĂ„ att nĂ€r man Ă€ndrar i midin sen sĂ„ spelas det Ă€ndĂ„ upp med ljudet frĂ„n synten. Det kanske Ă€r sĂ„ du menar men det blir kortslutning i huvet hĂ€r đ Hur ska man stĂ€lla in kanalerna för att uppnĂ„ detta?
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Jo, det blir ett midi- och ett audiospĂ„r. SĂ„lĂ€nge du har medhörningen igĂ„ng hör du ljudet som kommer frĂ„n synten medan du fortfarande jobbar med midi. Ăndra sĂ„ mycket du vill. Men pĂ„ slutet nĂ€r lĂ„ten Ă€r klar och du inte vill Ă€ndra mer i midispĂ„ret, dĂ„ klickar du bort monitor och spelar in kanalen pĂ„ audiospĂ„ret.
hegobald Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Vad har du för keyboard? Har den inbyggd ljuddel mÄste du ju sjÀlvklart koppla en sladd frÄn MIDI-out pÄ ljudkortet/datorn till MIDI-in pÄ din keyboard ocksÄ.
aniah Postat 29 juli 2010 Postat 29 juli 2010 Synten Àr förstÄs kopplad midi in och ut. Men frÄgan Àr hur man assignar spÄret att spela upp syntens audio kopplat till midispÄret. Har förstÄtt man dÄ Àven mÄste koppla audiosladd men hur stÀller man in kanalen att spela upp syntens audio?
Claes Holmerup Postat 29 juli 2010 Postat 29 juli 2010 On 2010-07-29 at 14:08 sa aniah: Synten Àr förstÄs kopplad midi in och ut. Men frÄgan Àr hur man assignar spÄret att spela upp syntens audio kopplat till midispÄret. Har förstÄtt man dÄ Àven mÄste koppla audiosladd men hur stÀller man in kanalen att spela upp syntens audio? Syntens audio spelas upp frÄn audio-utgÄngarna pÄ synten, sÄ du mÄste ha ett midispÄr och ett audiospÄr i Cubase. Input pÄ audiospÄret mÄste stÀllas till de ingÄngar som den externa synten Àr kopplad till. 1
aniah Postat 8 augusti 2010 Postat 8 augusti 2010 On 2010-07-29 at 15:00 sa Claes: Syntens audio spelas upp frÄn audio-utgÄngarna pÄ synten, sÄ du mÄste ha ett midispÄr och ett audiospÄr i Cubase. Input pÄ audiospÄret mÄste stÀllas till de ingÄngar som den externa synten Àr kopplad till. Ok. UrsÀkta ev. tröghet nu, men blir det dÄ inte bara en vanlig audioinspelning gjord frÄn synten? Det man önskar Àr ju att via midi efterredigera och fÄ syntaudion att pÄverkas av redigeringen?
Claes Holmerup Postat 8 augusti 2010 Postat 8 augusti 2010 On 2010-08-08 at 20:46 sa aniah: Ok. UrsÀkta ev. tröghet nu, men blir det dÄ inte bara en vanlig audioinspelning gjord frÄn synten? Det man önskar Àr ju att via midi efterredigera och fÄ syntaudion att pÄverkas av redigeringen? SjÀlvklart - men för att till slut kunna göra en mixdown dÀr Àven den externa syntens ljud finns med, sÄ mÄste man spela in syntens ljud pÄ audiospÄr. Man spelar alltsÄ in syntens ljud efter att man Àr nöjd med all midiredigering.
Linus Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 On 2010-07-26 at 20:55 sa Linus: Aktivera monitor (gula högtalarikonen) pÄ ljudspÄret för att höra medhörning frÄn synten. On 2010-07-27 at 06:22 sa Linus: Men pÄ slutet nÀr lÄten Àr klar och du inte vill Àndra mer i midispÄret, dÄ klickar du bort monitor och spelar in kanalen pÄ audiospÄret.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.