Jump to content
Annons

Behöver mick med hög output


mickestrang

Recommended Posts

Hej allihop

Jag har använt en Röde NT3 under en längre tid för sång gillar tydligheten och närheten i micken. Trots det var det ändå någonting som gjorde att jag inte riktigt kom överens med Röde-micken.

Tog hem en Audio-Technica AT3035 för att testa lite. På min Studio Projects VTB-1 fick jag gaina upp rätt mycket och upplevde resultatet som brusigt. Har aldrig haft det problemet med Röde. (Provade för säkerhets skull en SM57 och en MD 421 för säkerhets skull och upplevde brus även där).

Jag frågade runt bland mina kollegor och de svarade enhälligt att Röde-mickar har en förhållandevis hög utsignal. och därför har jag inte behövet gaina särskilt mycket.

Så här ställdes VTB1 in för att få likvärdiga volymer vid inspelning:

NT3: Input Gain: ca 28 output level: ca +3

AT3035: Input Gain: ca 45 output level: ca +8

vtb1_large-1a7e102137c0298ac7bcbd56f75aa50e.jpg

Nu finns det väl två vägar att gå...testa någon annan mick med hög utsignal eller byta preamp.

1. Vill gärna ha förslag på mickar med hög output (ca 1500-3500 :-)

2. Vill gärna ha förslag på preamps som presterar bättre än VTB1

Jag behöver XLR ingång, fantom, gärna High-z och/eller line in. Alltså inte en massa in och ut.

Tackar på förhand //Mickestrang

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad händer om du drar upp input gain på fullt och ställer in nivån med output gain?

Får prova...

men gärna förslag på mickar och preamps

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta preampar ger förhållandevis mer brus när man kommer upp på 75-80% av max gain, jämfört med lägre gainnivåer - så ett sätt att lösa problemet med låg output, är att sätta en extra förstärkare direkt på micken. TritonAudio har en sådan som heter FetHead - och den förstärker 20dB, är mycket lågbrusig och färgar inte ljudet. Det kan vara ett alternativ om du i övrigt är nöjd med preampen som du har. Det finns ett par olika varianter; exempelvis en som släpper igenom fantommatningen så att den går att ha till kondensatormickar - och en som inte släpper igenom fantommatningen, som man lämpligen har till bandmickar.

När det gäller lågbrusiga preamps, så kan jag rekommendera exempelvis följande:

Audient MiCO

True Systems P-Solo

Line Audio Design 2MP

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio Design 2MP ser ju väldigt trevlig ut. Kostar inte skjortan heller. Ska ta och kolaa lite recensioner på den

Link to comment
Dela på andra sajter

GAP Pre73 är perfekt för den som behöver gain! Det är en neve kopia i budgetklassen. Runt 3000.

Har kollat lite tester på Golden Age Project Pre73 och den verkar ju vara en lysande produkt. Ska försöka jaga rätt på en sån tror jag.

Sound on sound Review

Får klura lite till på mickarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...