Jump to content
Annons

Rör i rör mickar?


prototyp

Recommended Posts

Hej jag undrar hur länge man brukar ha rören i mickarna!

Jag har tänkt köpa en Röde K2 och han har haft den i 4,5 år!

Låter det inte rätt länge? Vill liksom inte ha problem direkt..

Och hur är det med en rör mick + en rör preamp (alto micktube)? Är det bra eller dåligt?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju lite på hur många timmar micken har använts. Låter den bra, jämn i frekvenserna, inga missljud/biljud och svarar bra på transienter så behöver du nog inte byta än. Å andra sidan är ju inte rör jätte dyrt.

Jag tycker inte att du ska köra dubbelt dvs både rör-mic och rör-preamp (speciellt inte med en Alto, den lär inte förbättra om man säger så)Det blir lite tårta på tårta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket 🙂 Men är det lätt att byta rör?

Om ni själva skulle få välja och ni inte hade möjlighet att testa någon mick vilken av dessa skulle låtit mest intressant?:

Blue bluebird

Röde K2

MXL V67i Tube

Köper jag K2'n har jag spenderat alla pengar jag har medans dom två andra mickarna är nästan hälften så billiga + NYA..

Vad tycker ni? Är det rör mick som är det bästa att gå på eller är det bluebird som gäller?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls svårt att byta rör i en K2 har jag för mig.

Har ingen själv men har jobbat med den flera gånger, riktigt trevlig. Ska nog själv beställa en hos tysken när sommaren e förbi.

Dom andra kan jag tyvär inte säga nått om då jag aldrig testat.

Thomann ligger på 4800:- för en ny K2.

Link to comment
Dela på andra sajter

4000kr för allt dehär: Röde K2, Alto micktube, Stativ, Puffskydd & 2 isollerings plattor.

Dock behöver jag ej stativ, puffskydd eller isollering.

Jag hade lagt ett bud på enbart micken, Max 3000:- eller vad som känns rimligt med tanke på hur skicket är och så. Sedan hade jag sparat ihop till en roligare preamp om du är i behov av en.

Men har du någon möljighet att testa MXL och Blue mickarna så gör det. Någon av dom kanske passar dig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era svar 🙂

Nej jag har ju ingen användning för alto preampen heller.. Men allt man får med kan man ju sälja dock vet jag inte om jag är så sugen på att leta köpare och hålla på.. Köper hellre bara en mikrofon då!

Har hört mycket bra om både K2 & Bluebird.. Dock är det ju två helt olika mickar!?

K2 är rör och bluebird inte..

MXL micken såg jag på tysken förra veckan kosta 4400kr och på dj service kostar den 2300kr.

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Rör är lite som glödlampor. De pajar efter ett tag och det kan variera enormt. Normalt så körs rör i mikrofoner väldigt snällt så de bör hålla länge. Sedan så kanske

den inte heller står på 24H/dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hej.. hoppas det är ok att jag lånar tråden lite

jag har en K2 & tror det är dags för rörbyte, någon som känner till någonstans i stockholm

där man kan få detta gjort & köpa nytt,& eventuellt bättre rör en orginalröret?

K2 är en kalas mick, särskilt på finger plockad stålsträngad!

hoppas det gick brfa med affär & rörbyte prototyp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde ang Bluebird att man absolut inte ska slå av och på fantommatningen för ofta, hellre låta den vara påslagen hela tiden, den micken är väldigt känslig. Den som sa det är en gammal studioräv, Gunnar Silins, han har jobbat i många år i branchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...