Jump to content
Annons

Ny gitarr eller stärkare?

Recommended Posts

Raoul Collet (oregistrerad)
Postat

Hade tänkt bränna ca 15 000 på lite ny utrustning. Det jag har just nu är en Gibson SG Special, en Vox AD50VT samt lite pedaler. Är inte helt nöjd med SG'n eftersom utseendet är så nerskalat.

Förstärkaren är helt OK, men står i repan hela tiden så jag vill ha nåt schysst här hemma. Ska man lägga allt på en ny gitarr, på en ny förstärkare eller ska man köra typ 50-50 eller 60-40?

Det förstärkarna jag kollat in är Rivera Clubster, Marshall Vintage Modern och Marshall DSL. Combos. Kommer mest använda förstärkaren hemma, möjligen något gig då och då. Men det behöver inte vara någon värsting, enda kravet är att det är helrör. Kanske finns några billigare alternativ till de jag nämnt?

Gitarrer jag kollat in är Gibson Les Paul Traditional, Gibson SG Standard samt Gibson ES 335. Jag vet inte om det finns några alternativ till dessa. Det är nog mest förstärkarfrågan som är viktigast.

Ja, vad säger ni? Ge mig gärna lite idéer om ni har några.

Annons
Postat

Din fråga är nog tyvärr omöjlig att svara på. Hittar man sitt livs gitarr kan det göra mer skillnad än alla förstärkare i världen, och hittar man sina drömmars stärkare kan det få en att upptäcka hur bra/dålig gitarren man redan äger är. Men, om du ändå ska bränna 15 papp tycker jag du i första hand ska skaffa en ny gura för det verkar vara den du är missnöjd med. Och då föreslår jag att du säljer din SG, så får du ännu mer pengar att bränna.

Bra combos jag kan rekommendera är Mesa Boogie Rect-o-Verb, Express 5:50 och 5:25. Bugera ger väldigt mycket ljud för pengarna. Det beror väldigt mycket på vad det är för typ av musik du ska spela. Finns Fendercombos som låter riktigt nice, likväl som en Vox AC15 eller 30 har sitt sköna ljud.

Marshalls Class 5 är en liten elak sak som dessutom ger dig lite pengar över till några sköna stomps eller dylikt.

Vad gäller gitarr ska jag nog inte ens försöka rekommendera något, för det som funkar för mig behöver inte alls funka för dig. Jag är helsåld på Music Man, men har väldigt bra erfarenhet av PRS såväl som ESP också. Mitt råd är att prova, prova och åter prova.

Mitt grundtips är ändå att alltid börja med gitarren. Finns inte kärleken där spelar det snudd på ingen roll vad du har för förstärkare (förstå mig rätt nu). Det är gitarren som du håller i, det är den som vibrerar mot din kropp och det är den som är ditt redskap när du uttrycker dig och din musik. Förstärkaren är nästa steg. Jag säger inte att gitarren är allt, men har du väl hittat en gitarr du älskar kan du i lugn och ro bygga upp en liten samling stomps och stärkare som fungerar just utifrån den.

Postat

blackstar´s 5w combo är perfekt att köra på hemma kostar runt 3500-4000:-. testa en sådan. eller top och låda.

blackstar test, börjar lira efter 1 minut

eftersom du verkar gilla gibson så kanske det är bäst att hålla sig till det. hagström kan ju vara ett alternativ.

men testa många olika gitarrer.

Postat

Jo, det är kanske gitarren som är viktigast. Men det jag funderat på är hur kul det är att spela en fin gitarr för 15 000 på en 15w Laney stärkare för 800 spänn typ, som är det enda jag har att spela på hemma. 🙂

Postat

Jo, det är kanske gitarren som är viktigast. Men det jag funderat på är hur kul det är att spela en fin gitarr för 15 000 på en 15w Laney stärkare för 800 spänn typ, som är det enda jag har att spela på hemma. 🙂

Precis. Men vad jag menade var mer att jag föreslår att du väljer en ny gitarr först, innan du väljer en ny stärkare. Självklart är det jättekul om du kan köpa både och på sikt, men om du börjar med gitarren så är det, iaf för mig, lättare när man bara har en sak att fokusera på. När du väl hittat gitarren som får dina fingrar att skrika av glädje, då är det bara att skrapa ihop vad som finns kvar i plånboken (som förmodligen skriker av sorg ☺️) och ge sig ut och jaga stärkare.

Helt klart är det värt att kosta på en fin gitarr en bra stärkare. Men det blir lite lättare om man börjar i ena änden 🙂

Postat

vad ska du lira för musik? det är kanske lite lättare att ge råd då.

Postat

Precis. Men vad jag menade var mer att jag föreslår att du väljer en ny gitarr först, innan du väljer en ny stärkare. Självklart är det jättekul om du kan köpa både och på sikt, men om du börjar med gitarren så är det, iaf för mig, lättare när man bara har en sak att fokusera på. När du väl hittat gitarren som får dina fingrar att skrika av glädje, då är det bara att skrapa ihop vad som finns kvar i plånboken (som förmodligen skriker av sorg ☺️) och ge sig ut och jaga stärkare.

Helt klart är det värt att kosta på en fin gitarr en bra stärkare. Men det blir lite lättare om man börjar i ena änden 🙂

Det har du rätt i!

Postat

som sagt tidigare, vad är det för musik som ligger närmast om hjärtat? för spelar du typ uteslutande country så kanske du bör omvärdera och kolla på tex en tele med en fenderstärkare. för metal motsatsen, eller så kanske du vill ha en bra allroundstärkare. bugera är bra för pengarna som någon nämde tidigare. line 6 spider valve är helrör med modeling preamp som låter riktigt bra. finns i combo. blackstar låter bra. finns massor!

Postat

vad ska du lira för musik? det är kanske lite lättare att ge råd då.

Mycket 70-80 tals rock, typ Aerosmith, Guns N Roses. Lite tyngre musik nån gång ibland, typ Pantera, Metallica, men har växt ifrån den musiken litegrann, så det behöver inte direkt vara nån metal-stärkare.

Postat

Lite off topic, men såg en sjuk grej när jag tittade igenom lite musikbörsen tidningar tidigare idag. I deras nummer från hösten 2009 sålde de Bogner Alchemist 112 för 15.995 kr och nu i deras senaste nummer har de en "superdeal" på samma förstärkare för 6.995kr!

Postat

Hur du än vrider och vänder så kommer det mesta av ljudet från förstärkaren. Så så länge du hittar en gitarr som du trivs att spela med och det inte är en typ J&D eller Squier så kommer du nog att tjäna mer på att köpa en bra förstärkare. På Blocket finns ju mycket begagnade gitarrer som är bra, tex SG's som går för inga pengar alls nästan och är väldigt gedigna.

För den musik du beskriver så måste jag nog hålla med om Blackstar att det är bra förstärkare för rock. Peavey 5150/6505 combos låter också bra och går att få skönt rockigt ljud och tung metal! Cleana är kanske inte lika kul. Marshall har ju alltid varit ett säkert kort såklart. knakse med en skön overdrive eller dist? Problemet om du ska spela hemma med helrör är att du inte all kommer kunna utnyttja rören på rätt sätt då du kommer måsta hålla nere volymen. Då finns det ju lite alternativ:

Bugera Trirec: Kommer senare under året, typ oktober och har variabel watt. Alltså man kan ställa in hur mycket watt man vill ha.

Blackstar Series One: Samma sak där, men finns på marknaden redan och låter sjukt bra! Finns i topp och combo.

Power Soak: Gör ju samma sak fast är extern. Kostar ju en del och du måste ha en bra för att det inte ska suga ton imo. Men värt det om du vill njuta av power amp rören 🙂

Postat

Mycket 70-80 tals rock, typ Aerosmith, Guns N Roses. Lite tyngre musik nån gång ibland, typ Pantera, Metallica, men har växt ifrån den musiken litegrann, så det behöver inte direkt vara nån metal-stärkare.

då tycker jag du ska testa en blackstar! den låter bra från rent till ett ganska distat ljud. testa nån gitarr med p-90 eller minihumbuckers (gibson jr eller melody maker och firebird) det skulle nog passa dig.

Postat

Okej, Jag får kolla lite blackstar stärkare då.

P90s säger du, jo har nästan bara hört bra saker om de mickarna. Men hittar ingen riktigt tilltalande gibson gitarr som har det på thomann(i rätt prisklass). Ser att Gibson har två olika Jr modeller, en för 6600kr och sedan har de en för 18500kr som är V.O.S. Är det verkligen värt att lägga 12 000kr extra för att få en V.O.S. gitarr? nån som testat skillnaden?

Postat

Kollade in lite hagström gitarrer som du nämnde förut sixties, de ser riktigt fräscha ut måste jag säga! Hur är kvalitén?

Postat

De erfarneheter jag har från Hagströms gitarrer är att de är ruskigt prisvärda. Dessutom får du pengar över till ett par fina mickar och riktiga stämskruvar. Sen har du en riktig rock n' roll-bössa 🙂 De har riktigt tunna och snabba halsar dessutom.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag skulle definitivt ha checkat in Jet City 20-toppen+ett okej kabinett, 1x12 eller 2x12, eller varför inte 2 stycken 1x12? Den finns ju även i comboversion om du hellre vill ha det. En fördel med den framför Blackstaren (som också är klart prisvärd) är att den är på 20 watt istället för Blackstarens 5 watt och därmed går att använda live och i replokal om det skulle behövas. Obs, jag har bara testat Blackstaren hemma, inte maxad, så det är möjligt att den funkar tillsammans med ett band, men det tror jag inte den har tillräckligt med volym till, men rätta mig gärna här.

Marshall DSL som du själv nämner blir väl inte fel men jag personligen tycker bättre om ljudet på Jet Cityn. Testa även en Orange Tiny Terror och se vad du tycker om den, det kan vara så att den träffar dig rätt i hjärtat 🙂 . För några veckor sen så spelade vi på en utomhusfestival i Tyskland och ljudmännen skrattade åt min Tiny Terror, men de blev ganska tysta så fort jag satte på den, he, he, den som spelar högst skrattar sist.

Om du inte gillar utseendet på gitarren så sälj den, som någon redan har föreslagit. Det verkar som om du vill ha en Gibson, så inte krångla till det, go Gibson. Men Hagström har en del jikligt fina gitarrer 🙂 . Personligen har jag fallit för Gibson BFG, som passar mig betydligt bättre än både min ex Gibson Les Paul Standard och min ESP Eclipse, men tycker du inte om utseendet på BFG (men det går faktiskt att pimpa de en del) så testa andra Gibsons.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat

Hallå!

Ska köpa en ny förstärkare, men har väldigt svårt att bestämma mig för vilken som skulle kunna passa mig bäst!?

Söker efter en stark metall dist, men ett riktigt bra tryck i. Har lirat på en Randall Rh100 en gång live och den tycker jag personligen var en

riktigt bra stärk men enorm dist + stort tryck. men jag vill hitta en halv stack mellan 8.000 - 10.000 kr.

Har även kollat in ibanez tbx150h och vill gärna veta vad ni tycker om den? http://www.musikshop...37_979_994_1010

Väldigt Tacksam för hjälp! =D

//Mvh Jason

Postat (redigerat)

Gå till en musikaffär och testa Engl (typ Screamer eller Thunder), Peavey 6505, nån Orange och varför inte Marshall JCM 2000 DSL 100. Se vad du tycker låter bäst och köp den brukt 🙂 .

Marshall JVM har jag inte testat själv, men jag har hört att den ska vara bra till metal.

Jag tycker inte om Ibanezen som du länkade till, jag har haft combon men den har jag sålt för länge, länge sen.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.