Jump to content
Annons

CD-skivornas framtid


debatt

Recommended Posts

Annons

Menar du nya, begagnade eller blanka (CD-R(W))?

Jag tror absolut att man kommer kunna köpa. Det kommer bli retro och få en mer inredningsstämpel än lagringsmedia, som vinylen idag. Man använder det snarare dem till att ha på väggen eller i en back som står vid en LP-spelare. Men man lyssnar ju inte så ofta på vinyl längre... Jag pratar såklart om "hemmaanvändande", inte ur dj-perspektiv. 🙂

Jag tror även att flashminnen eller liknande kommer slå ut CD/DVD/BluRyay... Men det kanske kräver lite längre tid än 20 år för skivbranschen att acceptera detta dock ;P

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag menar cd som artister och grupper ger ut.

Jag tycker också att flashminnen och liknande kunde ha ersatt redan för ett tag sedan.

Inte borde ha, kunde ha.

P.s Alekks, vad har hänt? Idag ligger du klart över ditt snitt på 1.25 inlägg per månad. d.s.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att fysiska skivor kommer att finnas kvar, men CD-formatet har säkert en efterföljare vid det laget. Eller inte. Vad gäller LP så är det formatet på väg tillbaka och har ökat i försäljning senaste åren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar cd som artister och grupper ger ut.

Jag tycker också att flashminnen och liknande kunde ha ersatt redan för ett tag sedan.

Inte borde ha, kunde ha.

P.s Alekks, vad har hänt? Idag ligger du klart över ditt snitt på 1.25 inlägg per månad. d.s.

Min förhoppning är att det inte släpps så mycket. Att det mer blir som en skön retro-specialutgåva om man släpper på CD. Jag vill inte släppa något på skiva riktigt, min målgrupp är ca. 30 år och neråt, att släppa digitalt är inte så främmande för denna målgrupp. Känns helt onödigt att trycka upp en massa skivor för att sälja annat än vid spelningar. Men ändå älskar jag att ha skivor, känns så mycket mer speciellt än en mp3:a på ipoden...

P.s Haha, lite bakfylla och tråkigt jobb, är vad som hänt ;D d.s.

Jag tror att fysiska skivor kommer att finnas kvar, men CD-formatet har säkert en efterföljare vid det laget. Eller inte. Vad gäller LP så är det formatet på väg tillbaka och har ökat i försäljning senaste åren!

Fysiska skivor tror jag är i slutet av en utfasning, men att det istället släpps i annan fysisk form där man kanske kan få med en hel del annat än bara lite musik (jag tänker mig, kanske något slags minispel av typen iphone-app, video, bilder, texter, sätt att kommunicera med artisten/fanbasen och annat kul).

Anledningen till att LP har ökat i försäljning kan nog ha en del att göra med just hela retrohypen... Allt går i cykler 🙂 Det är vad jag tror iaf 🙂

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Fysiska skivor tror jag är i slutet av en utfasning, men att det istället släpps i annan fysisk form där man kanske kan få med en hel del annat än bara lite musik

Mja... I min enfald tror jag att skivor/album överlever på ett eller annat sätt - och just som... album. Men då jag driver ett skivbolag letar jag såklart andra lösningar. Ett intressant alternativ är ju att släppa plattor som mp3 på nätet, men då konkurrerar man ju med Pirate Bay och liknande som är gratis. Därför fungerar det just nu bara som komplement, men om 20 år kanske man lyckats övertyga människor om värdet att betala för tjänster man använder. Det vore ju bra, för jobb å sånt framför allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

>Det är sant som du säger. Varför ska folk vilja betala för något de kan få gratis på Piratebay och liknande. Vad framtiden är tycker jag är svårt att sia om. Jag vet bara att jag betalar inte 189:- för en skiva med en hit, 3 bra låtar och 5 skitlåtar.

Så då kan man ju fundera på hur man kommersiellt ska kunna producera musik. Jag har ju laddat ned pluggar mot betalning bara för att få äkta vara...med en riktigt licens. Kanske går det att få svenssons att tycka likadant om musik...vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju laddat ned pluggar mot betalning bara för att få äkta vara...med en riktigt licens. Kanske går det att få svenssons att tycka likadant om musik...vad vet jag.

Sådär har jag också tänkt. Köper ofta bara ett licensnummer på nätet och tankar ner en plugg och känner mig jävligt nöjd med att ha pyntat in lite stålar till utvecklarna så att de kan fortsätta jobba på bra prylar. Sen får man ju som skivbolag såklart släppa bra plattor om man vill ha dem sålda... och sätta ett rimligt pris. Men jag kommer nog vilja fortsätta göra "riktiga" skivor ett bra tag till. En pressad platta med omslag och texthäfte, det är kärlek! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

>Det är sant som du säger. Varför ska folk vilja betala för något de kan få gratis på Piratebay och liknande. Vad framtiden är tycker jag är svårt att sia om. Jag vet bara att jag betalar inte 189:- för en skiva med en hit, 3 bra låtar och 5 skitlåtar.

Många skivor kostar ju mindre än 189 men 189 är ju en skitsumma idag räcker ju inte ens till en tredjedels utekväll...Sen är det intressant det här med s.k. skitlåtar på album för frågar man efter några typiska exempel på sådana så brukar det mest mumlas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Några av mina bekantas barn har lite svårt att se vitsen i en fysisk skiva.

Musik är lyssningsupplevelse, inte en pryl man har i hyllan.

Man har en pryl t ex mobiltelefon, dator, tv osv. och där väljer man vad man vill lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Några av mina bekantas barn har lite svårt att se vitsen i en fysisk skiva.

Musik är lyssningsupplevelse, inte en pryl man har i hyllan.

Men även kids gillar ju att bläddra bland skivor och läsa i fodral och känslan av att äga något som är ens eget och spm inte försvinner när PC:n kraschar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även kids gillar ju att bläddra bland skivor och läsa i fodral
Inte de kids jag refererar till.

De vill ha större saker än ett 12x12cm fodral med tråkig text. En plansch eller pekbok är väl trevligt, men...

För barnen är det relationen till artisten på planschen som säger något, inte att "de här planscherna är omslagen till det och det albumet"

Jag tror vår generation har lättare att se värdet i en booklet osv.

känslan av att äga något som är ens eget
Klart att de vill ha något eget.

Men varför tror du barn föredrar en mobiltelefon som spelar mp3:or framför en CD-spelare?

Det "mervärde" som vi ser i musik på fysisk produkt+konvolut funkar inte på dem.

För dem är det mervärde att du kan lyssna på musik, maila och spela spel på samma fysiska produkt.

och spm inte försvinner när PC:n kraschar....

När PC:n kraschar är det prylen som fallerar, inte ditt utbud av musik.

När din enda CD-spelare pajar "försvinner" väl isåfall CD-skivans värde också.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Inte de kids jag refererar till.

De vill ha större saker än ett 12x12cm fodral med tråkig text. kt.

När PC:n kraschar är det prylen som fallerar, inte ditt utbud av musik.

När din enda CD-spelare pajar "försvinner" väl isåfall CD-skivans värde också.

Om PC:ns hårddisk dör så är ju risken stor att ens musiksamling är byebye men om CD spelaren går sönder så går ju CD:n fortfarande att spela och CD spelarefinns det ju gott om...

Kidsen du pratar om är de 5?

P.S CD fodral är större än 12x12 cm, LP är ännu större...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om PC:ns hårddisk dör så är ju risken stor att ens musiksamling är byebye
Jag tror de räknar med att musikfiler går att skicka till varandra på nytt, ladda hem och/eller använda tjänster som Spotify.
Kidsen du pratar om är de 5?
Nae, mer 11-12.
P.S CD fodral är större än 12x12 cm
Du menar om man vecklar ut alla tänkbara sidor och tejpar ihop till ett enda ark?
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

J

Du menar om man vecklar ut alla tänkbara sidor och tejpar ihop till ett enda ark?

Nej mät själv får du se..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag tror de räknar med att musikfiler går att skicka till varandra på nytt, ladda hem och/eller använda tjänster som Spotify.

Nae, mer 11-12.

Min systerdotter är 11 hon fick Eric Saades senaste CD i födelsedagspresent och blev mycket glad...kanske har med uppfostran att göra, de vars föräldrar piratkopierar kanske inte uppskattar fin-cds när de växt upp med ful-cds...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack, jag har gjort konvolut själv.

Hur stora är dina CD-konvolut?

Vi pratade om fodral....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratade om fodral....

bläddra bland skivor och läsa i fodral

Det där läser jag som att du syftar på konvolut. Om du tänkte yttermåtten på ett Jewel case, så är det fodralet knappast något man läser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min systerdotter är 11 hon fick Eric Saades senaste CD i födelsedagspresent och blev mycket glad...
Tack, där har du exempel på ett barn som uppskattar en skiva med musik.

Jag hävdar inte att barn generellt ratar CD, verkligen inte. Bara att jag märker att de barn som är oförstående till skivor blir allt fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det där läser jag som att du syftar på konvolut. Om du tänkte yttermåtten på ett Jewel case, så är det fodralet knappast något man läser.

Det var du som skrev "De vill ha större saker än ett 12x12cm fodral med tråkig text" Baksidan är det ju text på och den är ju definitivt större än 12 cm....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack, där har du exempel på ett barn som uppskattar en skiva med musik.

Jag hävdar inte att barn generellt ratar CD, verkligen inte. Bara att jag märker att de barn som är oförstående till skivor blir allt fler.

En 11-12 åring är väl knappast oförstående till en skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var du som skrev "De vill ha större saker än ett 12x12cm fodral med tråkig text" Baksidan är det ju text på och den är ju definitivt större än 12 cm....

Ja, baksidan är definitivt större än 12x12cm men den är nog ännu tråkigare.

Om de inte nöjer sig med ett flersidigt fodral/konvolut så tror jag inte att baksidan hjälper.

En 11-12 åring är väl knappast oförstående till en skiva?
Jo, jag menar just att vissa av dem är det.

Visst är det läskigt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...