Jump to content
Annons

Commodore 128


Matsumon

Recommended Posts

Jag hittade min gamla Commodore 128 nyss, och skulle mer än gärna vilja göra musik med den.

Till mitt Nintendo 8-bit använder jag MidiNes, dvs ett "spel" med midisladd så jag kommer åt chippet från Logic.

Jag skulle gärna vilja ha liknande setup med C128, om det är möjligt?

Finns det någon här som har erfarenhet av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...men 128:an brukade nog, i likhet med de nyare 64:orna, ha 8580-chipet, som saknade något som fanns i 6581. Kommer inte ihåg riktigt vad det var för skillnad, men det var någonting som gjorde att ljudet inte blev riktigt likadant som från det ursprungliga 6581...

Usch! så hemskt att man fortfarande kommer ihåg sådant som chipbeteckningar. Snacka om arbetsskada - men det är klart, att om man har reparerat några tusen, så sitter det väl i ryggmärgen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Största skillnaden mellan 6581 och 8580 chippen var 12v resp. 9v.

Detta gjorde att spänningen inte "blödde" igenom på vissa delar i chippet som det gjorde på 6581 och därmed gav ett renare sound.

Kort och gott, 8580 är ett bättre & renare chip, men saknar de buggar som 6581'an har som gör den så varm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus!

Kollar upp Mssiah!

Jag har hört talas om skillnaderna mellan 128´an och 64´an, men inte stött på något lyssningsexempel.

Det spelar i och för sig inte någon roll för mig, jag kommer fortfarande sitta och fnissa okontrollerat när jag väl får det att funka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.6581-8580.com är ju en guldgruva om du vill lyssna på SID-ar och jämföra de olika chippen. Finns många bra låtar där också! 😄 Rekommenderar "Shape" och "Flimbo's Quest" av Johannes Bjerregard, "Airwalk 98" av Glenn Rune Gallefoss, eller varför inte "Tintin on the Moon" av Jeroen Tel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en C64 (brödboxen) med MSSIAH-cartridge liggandes, om du vill kan du få ett bra paketpris på det då jag ändå aldrig använder det, följer med en TAC-2 joystick också 😉

Tack för erbjudandet men jag ska nog köra på min 128 ett tag 🙂

Jag är givetvis intresserad av din MSSIAH-cartridge dock, om du skulle kunna tänka dig att bryta paketet 😛

http://www.6581-8580.com är ju en guldgruva om du vill lyssna på SID-ar och jämföra de olika chippen. Finns många bra låtar där också! 😄 Rekommenderar "Shape" och "Flimbo's Quest" av Johannes Bjerregard, "Airwalk 98" av Glenn Rune Gallefoss, eller varför inte "Tintin on the Moon" av Jeroen Tel.

Tack! Ska kolla in.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en C64 (brödboxen) med MSSIAH-cartridge liggandes, om du vill kan du få ett bra paketpris på det då jag ändå aldrig använder det, följer med en TAC-2 joystick också 😉

Jag kan också tänka mig att lägga ett bud på ditt MSSIAH om Matsumon inte köper det. (Utan C64 och TAC-2 som jag redan har isåfall)
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...