Jump to content
Annons

hur får man till en effekt liknande den som man får när man byter mellan radiostationer?


Inspirement

Recommended Posts

ja håller för tillfället på med ett litet konceptalbum som jag kallar Amalthea. problemet är att jag nu har fått en liten idé om att ha en typ av "flashback" i samma stil som när man bläddrar mellan stationer på en gammal radio. jag vill alltså att under låtens gång så ska det bli lite brus och man ska få skymtar av tidigare delar av låten. sedan ska en morsesingnal börja spela och bruset avta. slutligen ska andra instrument spela med morsesignalen. finns det något smidigt sätt att genomföra detta med hjälp av digitala effekter och samplade delar av min låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
klauskalas (oregistrerad)

jag är väl inte riktigt experten att svara, men jag får idén att det enklaste borde vara att helt enkelt göra det med en radio. Linea radion till ljudkortet, ta en mp3fil av låten som den är nu och lägg in på ipod/mp3spelare och koppla den till en fm sändare och vrid lite på tune-ratten på radion så borde du ha det. eller då har du ju iaf gjort det analogt 🙂 eller ja, till viss del

Link to comment
Dela på andra sajter

joo. har funderat på samma sak. problemet me den lösningen är att ja inte har en FM Sändfare i min ägo för tillfället. och jag är pank och arbetslös så att köpa en kan inte göras än på ett tag. men tack för svaret ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

ja håller för tillfället på med ett litet konceptalbum som jag kallar Amalthea. problemet är att jag nu har fått en liten idé om att ha en typ av "flashback" i samma stil som när man bläddrar mellan stationer på en gammal radio. jag vill alltså att under låtens gång så ska det bli lite brus och man ska få skymtar av tidigare delar av låten. sedan ska en morsesingnal börja spela och bruset avta. slutligen ska andra instrument spela med morsesignalen. finns det något smidigt sätt att genomföra detta med hjälp av digitala effekter och samplade delar av min låt?

Ungefär som i Justice - DANCE? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som i Justice - DANCE? 🙂

Nee, men nästan. mixa de me början av Pink Floyds Wish You Were Here så e du nog rätt nära. 🙂 Men det spelar inte så stor roll nu. Albumet är färdigställt och just den här idén skrotades. Men vem vet. ja kanske försöker mej på de igen i framtiden 🙂

Redigerat av Inspirement
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde det en gång förut. Tog bara en radio och både linea och micka upp den och bytte mellan olika stationer. Sen väl i datorn så klippte jag in den musiken jag ville ha. Det var inte så svårt alls att få det att låta trovärdigt faktiskt. Fast jag hade ett väldigt "bra" radiorus tyckte jag som gjorde resten enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

va sjukt! ja gjorde en låt för ett nåra veckor sedan där ja försökte göra just radiobrus och sen kommer de in morse! Lyckades inte riktigt men blev rätt nöjd ändå men kanske får ta denna å göra om

http://soundcloud.com/pro424/untitled-5

Ja gillar den 😄 introt kanske va lite väl långt. men konceptet va bra 🙂 Här har du mitt album som jag gjorde. skrotade som sagt denna idén, men kanske försöker på uppföljaren 🙂

http://inspirement.freehostingcloud.com/pages/music/amalthea-one-overview.html

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att du gillar 🙂 jag lyckas inte ladda ner dina grejjer. De blir zipknas och winrar säger error 🙁

ok. ska kolla igenom filerna o försöka fixa de 🙂 annars så har ja ju en flashspelare direkt på sidan. men om den inte funkar kan du kolla in min MySpace. www.myspace.com/johanleoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...