Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det finns orkesterblås med i EWQLSO, om det är sådant du menar.

Ska det vara mer till popmusik, så rekommenderar jag varmt Vir2 Mojo, som helt enkelt är skitbra - eller det billigare och mindre avancerade Kick Ass Brass från AMG.

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! Ja, det är ju inte utan att man blir imponerad. Trumpet och valthorn är väl det jag närmast vill åt och då kanske som enskilda instrument mest.

Såg att en serie blåspluggar byggde på samma "engine" som de 60- och 70-talspluggar från Native Instruments, som det tipsades om i en annan tråd. Vilket sammanträffande att jag stötte på de blåsen det första jag gjorde när jag letade själv. KVR Audio, Sample Modeling: The trumpet etc: The Trumpet, The Trombone, The Sax etc. Här visas info om The Trumpet. Klicka sedan på "Related Products" upptill och upp kommer en ny bild. Scrolla där och upptäck info om en massa olika plugins. Mumma!!

Lutar lite åt Kick Ass Brass från AMG om det skulle luta åt något för min del. Man får en gottepåse då.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Sen tycker jag du skall ta en titt på svenska Wallander instruments också.. Inget vanligt samplat trumpetande där inte utan

modellerade instrument.. Finns på http://www.wallanderinstruments.com/

Redigerat av hegobald
Postat

Sample Modeling är också modellerat och är utan tvekan överlägset allt annat om man nu inte är ute efter ett klassiskt sound för där är Wallander kung.

Annars är Arturia Brass 2 också bra men detta förutsätter enligt min mening att man har en wind controler. Har man inte det bör man nog köra på Claes tips eller möjligen Liquid Instruments Melodyne-samplingsbaserade historier.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Upptäckte precis nu Garritan Jazz And Big Band - JABB, som finns i en version 3. Nedladdning för $150 från Garritans officiella webbsida.

Verkar "mycket för pengarna". Mest sålda pluggen. Lågbudget? Vad tycker ni som kör den? Den verkar kräva mycket av datorn. 😕

Har demolyssnat och vet inte vad jag ska tycka om kontrabasarna, valthornet, trumpeterna, men trombonen, flygeln och saxarna är bra.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Systemkrav för Garritan Personal Orchestra 4 (symfonipryl med blås också...):

"Hard drive speed of at least 7200 RPM. 64bit on Windows only. 32bit on Mac and Windows."

Kan jag köra med min laptop som har 5600 rpm hdd inbyggt och 7200 rpm extern hdd ? Ska jag i så fall installera programmet på den externa hårddisken? Har två externa hdd-s förresten, en firewire/usb och en sata/usb - bägge 7200 rpm. Hur göra?

Vad betyder info-n om 64 bit Windows only? Betyder det att man måste köra 64-bitars om man använder PC och Windows?

I så fall inte samma info jag hittar på annan plats.

😕

Redigerat av debatt
Postat

GPO är helt ok. 🙂

Det enda som händer om du har en slöare hårddisk, är att du inte kan köra lika många toner samtidigt. Det är alltså inte så att det vägrar hoppa igång om du har en slöare disk.

64-it on Windows only, betyder att det bara är till Windows det finns i 64-bitsversion - inte att det BARA finns i 64-bitsversion till Windows. Jag har själv GPO4 (använder det dock sällan, eftersom jag har bättre orkesterbibliotek numera) och kör XP Home (som är 32-bit).

Om du ska köra med ett stort samplingsbibliotek, så installerar du lämpligen programmet där du har övriga program, men ljudbiblioteket på en annan disk. Kör helst på eSATA om det finns, men annars Firewire - och i sista hand USB.

Postat

Ok.

Undrar varför Garritan i sina demos för Personal Orchestra i princip kör hela klabbet av instrument samtidigt. Tål de inte att synas ett och ett? Nu låter det filmmusik om vartenda demospår. Och det är inte filmmusik jag tänkte göra. Märkte också att den fanns i en Avid Garritan Sibelius Edition- och en Gary Garritan-version. Den förstnämnda för dem med musikprogrammet Sibelius tydligen.

Postat

Tänkte som så nu att Edition 1,2 och 3 av Garritan Personal Orchestra, till skillnad från Edition 4, liksom Garritan Jazz And Big Band Edition 1 och 2, till skillnad från Edition 3, borde kräva mindre av datorn jfr med Edition 4 respektive Edition 3, och mycket riktigt så stämmer det när jag läste på om de tidigare versionerna på Nätet även om de var lite svåra att finna.

Problemet är tvådelat: dels så är de tidigare versionerna dyrare och dels är de rätt svåra att få tag på!

Men det där kravet om 7200 rpm på hdd-n kanske jag kan skita i...

😉

Postat (redigerat)

Om du ska köra med ett stort samplingsbibliotek, så installerar du lämpligen programmet där du har övriga program, men ljudbiblioteket på en annan disk. Kör helst på eSATA om det finns, men annars Firewire - och i sista hand USB.

Vid installationen av Garritan Jazz and Big Band Ed 3 och Garritan Personal Orchestra Ed 4, kan man alltså under installationen välja var programmet respektive var ljudbiblioteket (de olika ljuden) ska installeras, eller menar du att man petar isär detta själv sedan efteråt. Vid installationer brukar ju "allt" ske automatiskt, det står "nu installeras ((programmet))" och 15 sekunder senare är allt klart, program och ljudbibliotek på samma ställe.

Undrar om jag inte ska skaffa det ändå och om det krisar med den inbyggda 5600 rpm-hdd-n, lägga det på en av mina externa hdd-ar istället, helt och hållet.

Någon här som provat programmet, på en hdd med 4200 rpm eller med 5600 rpm?

☺️

Redigerat av debatt
Postat

Vid installationen av Garritan Jazz and Big Band Ed 3 och Garritan Personal Orchestra Ed 4, kan man alltså under installationen välja var programmet respektive var ljudbiblioteket (de olika ljuden) ska installeras, eller menar du att man petar isär detta själv sedan efteråt.

Vid installationer brukar ju "allt" ske automatiskt, det står "nu installeras ((programmet))" och 15 sekunder senare är allt klart, program och ljudbibliotek på samma ställe.

De flesta stora ljudbibliotek frågar först efter sökväg var programmet ska in och sedan var ljuden ska läggas.

Om det går helautomatiskt, så kan man annars välja att bara installera programmet först och sedan startar man en ny installation där man väljer att enbart installera ljuden. 🙂

Postat (redigerat)

Det står att RAM i första hand bestämmer hur många Garritan-instrument jag kan använda samtidigt, men på den fronten är jag över minimikravet.

Om nu GPO Edition 4 innehåller en komplett symfoniorkester och Jazz and Big Band 3 innehåller åtminstone över 50 instrument, så kommer jag nog i alla fall bara att använda max 8-10 Garritan-instrument per låt. I de flesta fall mellan 0-3 Garritanare.

😑

Redigerat av debatt
  • 5 månader senare...
Postat

Någon som har köpt Mojo Horn från Big Fish Audio...

-Får man betala tull på varan???

- Fungerar det med gratis versionen av Kontakt eller måste man köpa till det också?

Är det smidigt att spela in med key switches? Bra arbestflöde? Jag kör Logic.

Det är rätt dåligt med tutorials o videos därute...

Tack för svar.

Postat

Jag har köpt både Mojo och Electri6ity.

Eftersom det skickas från USA, så får man betala moms och tull till transportören.

Det funkar fint som fristående instrument, så man behöver inte köpa till den stora versionen av Kontakt.

Det tar ett tag innan man har kommit underfund med alla keyswitchar, men sedan går det rentav att spela live och få ett bra flyt, så det är bara en vanesak. 🙂

Jag kör med Cubase, men det funkar säkert lika bra med Logic.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.