Jump to content
Annons

HP Laptop som strular

Recommended Posts

MrUntitled (oregistrerad)
Postat

Jag har en HP Pavilion dv5 1153eo (4 GB RAM, AMD Athlon X2 Dual-Core QL-62 2,00 GHz). Kör Windows 7 32 bit, Cubase 4 och EMU 0404 USB. Av nÄgon anledning fÄr jag inte ordning pÄ ASIOn som peakar i tid och otid, Àven nÀr jag har latency satt pÄ max. Jag har surfat runt pÄ alla möjliga forum, laddat ner alla möjliga drivrutiner (testat ASIO4ALL), gjort alla möjliga tweaks i Windows och BIOS men problemet kvarstÄr lik förbannat. Jag har avaktiverat trÄdlösa bredbandet, bluetooth och alla andra tjÀnster som jag inte har anvÀndning för nÀr jag spelar in. EMU har inte uppdaterat drivrutinerna till ljudkortet sedan 2008, men vad jag förstÄr sÄ Àr det inte det som Àr problemet eftersom andra anvÀnder ljudkortet pÄ liknande system utan problem. DPC Latency checker visar finfina vÀrden, sÄ vad kan problemet vara? Det Àr oerhört frustrerande. ASIO-mÀtaren fladdrar Àven nÀr inga pluggar Àr aktiverade. Inspelning funkar dÄligt och mixning ska vi inte ens tala om.

Alla tips mottages tacksamt!

Annons
Postat

Provat olika USB-ingÄngar? Delar USB'n IRQ(Enhetshanteraren>Visa efter typ>AvbrottsbegÀran(IRQ)) med nÄgot annat, typ processor/moderkort/grafik/etc?

Postat

Jag har haft HP. Och jag tycker det var skit. Allt bara krÄnglar och gÄr sönder.

Hoppas du fÄr problemet löst:

Postat
Provat olika USB-ingÄngar? Delar USB'n IRQ(Enhetshanteraren>Visa efter typ>AvbrottsbegÀran(IRQ)) med nÄgot annat, typ processor/moderkort/grafik/etc?

Jag har testat alla USB-ingÄngar och det Àr samma problem i alla fyra. Jag kan inte tolka IRQn, men jag slÀnger med en bild pÄ det.

capture-irq-1.jpg

post-25710-1277403750.jpg

Postat
Jag har haft HP. Och jag tycker det var skit. Allt bara krÄnglar och gÄr sönder.

Hoppas du fÄr problemet löst:

Ja, jag kan ju bara sÀga att det troligtvis inte blir en HP nÀsta gÄng jag köper dator...

Postat

Är det nĂ„gon som kan sĂ€ga om man kan göra nĂ„gonting Ă„t s.k. "USB dropouts"? Om det nu skulle vara det som Ă€r problemet (vilket verkar troligt eftersom jag kollat precis allt annat).

Postat
Ofta Àr det nÀtverkskortet som stÀller till problem i laptops, men du hade ju redan avaktiverat det...

Har du tÀnkt pÄ att avaktivera alla strömsparfunktioner ocksÄ?

Ja, det har jag ocksÄ gjort. Jag vet att det inte Àr optimalt med AMD-processor, men jag har kört med det i min stationÀra burk och det har inte varit nÄgra som helst problem tillsammans med ett internt audiophile-kort. Den Àr dock död nu pga moderkortskortis sÄ jag Àr helt beroende av laptopen för tillfÀllet. Det hÀr strulet gör mig helt vansinnig!

Postat (redigerat)
Ja, det har jag ocksÄ gjort. Jag vet att det inte Àr optimalt med AMD-processor, men jag har kört med det i min stationÀra burk och det har inte varit nÄgra som helst problem tillsammans med ett internt audiophile-kort. Den Àr dock död nu pga moderkortskortis sÄ jag Àr helt beroende av laptopen för tillfÀllet. Det hÀr strulet gör mig helt vansinnig!

AMD ska det inte vara nÄgra problem med, men chipsetet pÄ moderkortet kan stÀlla till en del trassel. Ett ökÀnt chipset som Àr eller Ätminstone har varit vanligt till moderkort för AMD - och som Àr helt fel till musikburkar, Àr nForce4.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
AMD ska det inte vara nÄgra problem med, men chipsetet pÄ moderkortet kan stÀlla till en del trassel. Ett ökÀnt chipset som Àr eller Ätminstone har varit vanligt till moderkort för AMD - och som Àr helt fel till musikburkar, Àr nForce4.

OK, i min burk verkar det vara Quanta 3600. NÄgon som vet om det Àr ett strulkort? AMD 780G Chipset.

Redigerat av MrUntitled
Postat
OK, det verkar som att det Àr ett kasst chipset med andra ord. Dags för ny dator helt enkelt, eller att laga den stationÀra. Tack! Nu slipper jag fundera mer i alla fall.

Det finns indikationer pĂ„ det men det kan hĂ€nda att det gĂ„r att lösa med en del (en hel del 
) trixande. Om datorn har garanti kvar sĂ„ kan du faktiskt hĂ€vda hĂ„rdvarufel dĂ„ datorn inte fungerar som den ska.

Postat

NĂ€, tyvĂ€rr har jag haft datorn i 1œ Ă„r sĂ„ det Ă€r nog kört med garantin... Nu har batteriet pajat ocksĂ„ sĂ„ jag skiter i det och köper en Frost-laptop.

Postat

NĂ€, tyvĂ€rr har jag haft datorn i 1œ Ă„r sĂ„ det Ă€r nog kört med garantin... Nu har batteriet pajat ocksĂ„ sĂ„ jag skiter i det och köper en Frost-laptop.

Du har 3 Är "fabriksgaranti" ... Kan om inte annat vara ett kul experiment. Det Àr ju faktiskt lite mÀrkligt att det sÀljs sÄ mÄnga datorer som faktiskt inte fungerar till 100%.

Postat

Du har 3 Är "fabriksgaranti" ... Kan om inte annat vara ett kul experiment. Det Àr ju faktiskt lite mÀrkligt att det sÀljs sÄ mÄnga datorer som faktiskt inte fungerar till 100%.

Det heter inte fabriksgaranti. Ordet "garanti" konstaterades att det förknippas med för starka villkor, nÀr den nya KKL infördes.

Det kallas istÀllet "3 Ärs reklammationsfrist pÄ ursprungliga fel", men problemet Àr att efter den vanliga "garanti"-tiden (som lagmÀssigt bara Àr 6 mÄnader, men som de flesta tillÀmpar minst ett Är), Àr det köparen som mÄste bevisa att felet verkligen har varit ursprungligt om inte sÀljaren hÄller med. Det Àr dessutom inte fabriken, utan butiken som mÄste stÄ för dessa 3 Är - Àven om fabriken lÀmnar kortare "garanti" Àn 3 Är till butiken.

Ett problem i detta fall, nĂ€r datorn Ă€r 1œ Ă„r gammal, Ă€r ocksĂ„ att eventuella fel mĂ„ste anmĂ€las "inom skĂ€lig tid" efter att de har upptrĂ€tt - nĂ„got som brukar anses handla om ett par veckor - och dĂ„ blir det lite svĂ„rt att hĂ€vda att det Ă€r ett "ursprungligt fel", nĂ€r man inte har anmĂ€rkt pĂ„ det betydligt tidigare...

Det Àr förstÄs vÀrt ett försök ÀndÄ, men det Àr nog vÀldigt tveksamt om det gÄr att fÄ igenom.

Postat (redigerat)

Det heter inte fabriksgaranti.

DĂ€rav mina citationstecken ... 😉

Ett problem i detta fall, nĂ€r datorn Ă€r 1œ Ă„r gammal, Ă€r ocksĂ„ att eventuella fel mĂ„ste anmĂ€las "inom skĂ€lig tid" efter att de har upptrĂ€tt - nĂ„got som brukar anses handla om ett par veckor - och dĂ„ blir det lite svĂ„rt att hĂ€vda att det Ă€r ett "ursprungligt fel", nĂ€r man inte har anmĂ€rkt pĂ„ det betydligt tidigare...

Det Àr förstÄs vÀrt ett försök ÀndÄ, men det Àr nog vÀldigt tveksamt om det gÄr att fÄ igenom.

Om man inte kunna upptÀcka felet innan man köpt hÄrdvaran som inte fungerar till datorn sÄ spelar det nog ingen roll nÀr man rapporterar.

Redigerat av Gilbert
Postat
DĂ€rav mina situationstecken ... 😉

Du menar citationstecken, eller citattecken... Har situationer tecken? 😉

morgonte (oregistrerad)
Postat

Har du uppgraderat minnet med icke-HP kretsar? Jag har en HP laptop som fick en hel hög med konstiga fel pga minnesmoduler som sÀljaren av datorn pÄstod var kompatibla. Dock inga ASIO-problem. Hur som helst, det kan vara vÀrt att se om datorn funkar bÀttre om du tar ur ev. extra minnesmoduler.

Postat

Har du uppgraderat minnet med icke-HP kretsar? Jag har en HP laptop som fick en hel hög med konstiga fel pga minnesmoduler som sÀljaren av datorn pÄstod var kompatibla. Dock inga ASIO-problem. Hur som helst, det kan vara vÀrt att se om datorn funkar bÀttre om du tar ur ev. extra minnesmoduler.

Jag har inte gjort nÄgra uppgraderingar, datorn kom med 4 GB förinstallerat minne som jag kÀnner rÀcker dÄ jag ÀndÄ bara kan utnyttja 3 GB med 32-bitssystem. Tack för tipset dock!

• 4 veckor senare...
Postat

TyvÀrr bestÄr problemet... Tack ÀndÄ! Det hade ju kunnat funka med lite tur.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.