Jump to content
Annons

T Bone RM 700


polifemo

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
Söker en billig bandmikrofon.

T Bone RM 700 verkar vara både "bra och billig", eller?

http://recordinghacks.com/microphones/t.bone/RM700

Vad är nästa steg upp i prisklass för att få en bättre mick?

Erfarenheter av Golden Age R1 mkIII?

Är väl också en kinesisk mick, så fågan är ju "vad" jag får för den extra 1000-lappen...

Fin recension, men med sån´t vet man ju aldrig vad som ligger bakom...

http://www.recording-microphones.co.uk/Gol...icrophone.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

T-bone-micken har en centimeter kortare band och lite starkare och tjockare magneter. Kortare band gör att den mindre känslig men starkare magneter väger upp det en aning. Ljudmässigt är det i alla fall så att t.bone-micken har en puckel i övre mellanregistret och en en "nerförsbacke" som börjar redan vid runt 8 khz vilket gör att den funkar väldigt bra på t ex elgitarr och trumöverhäng. GA micken har inte samma puckel och börjar sin nerförsbacke senare vilket gör att den funkar bättre på t ex sång och stränginstrument.

Detta då enligt gängse normer. Själv har jag använt en mick med samma bandkonstruktion som T-bone-micken på sång och jag tycker att det har låtit mycket bra.

Du kan dock räkna med att t-bone-mickens band antagligen kommer att vara för slappt vilket kommer att ge den ett dovt och lätt distat ljud (Jag har själv hanterat 5-6 t-bone-mickar och alla utom en hade slappa band). Att sträcka bandet är svårt men det går att göra om man är försiktig. Det kan också vara en fördel om man byter mot ett lite tunnare band vilket ökar känsligheten och därmed utsignalen vilket ger mindre brus. Att byta till en bättre transformator, tex Lundahl, ger ännu bättre resultat.

Jag kan tänka mig att GA-micken inte kommer att ha ovan nämnda problem i lika hög utsträckning. Därav det högre priset. Bättre kvalitetskontroll helt enkelt. Kanske också en bättre transformator. Den finns dock i både en aktiv och passiv variant. Jag är inte säker på vilken du funderar på. Du har dock länkat till den aktiva som har betydligt starkare utsignal än den passiva och följdakligen mindre brus. Den är också dyrare.

Det finns ju en hel del moddade varianter på dessa mickar som säljs av t ex Oktavamod eller Shinybox som låter riktigt bra. De är ju lite dyrare och tull tillkommer men de är fortfarande prisvärda, åtminstone om man lyssnar på alla de shotout-tester som gjorts mellan dessa och betydligt dyrare modeller.

Man kan ju också ge sig på att modda själv om man är lite händig. Det finns massor av tips på nätet.

Redigerat av mucko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...