ecksbocks Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Hej, Jag har ganska lĂ„ng erfarenhet av olika Genelecmodeller frĂ„n mitt jobb, jag sitter mest i ett rum bestyckat med 8050 + sub. Jag gillar dom och funderar pĂ„ att ha ett par hemma ocksĂ„, inte för jobb, utan för bio och musik. Mina nuvarande hemmahögtalare Ă€r det egentligen inget fel pĂ„, men dom skiljer sig frĂ„n Genelec pĂ„ mĂ„nga punkter, med bla för "snĂ€llt" mellanregister som gör att jag missar en del. Dessa Ă€r av mĂ€rket Ino Audio som jag ser som rena hifihögtalare, jag tycker dom Ă€r lite för mesiga helt enkelt. SĂ„ min frĂ„ga Ă€r om det finns nĂ„t mer prisvĂ€rt alternativ till 8050 och somlĂ„ter snarlikt? Ăppen eller sluten lĂ„da spelar ingen roll. Jag kommer att dela dom vid 80 hz dĂ€r subbasar tar vid, jag har Inos egna delningsfilter som jag tycker om. Vad jag förstĂ„tt sĂ„ tycker mĂ„nga att Genelec Ă€r ganska överprissatta, har sjĂ€lv ingen koll pĂ„ detta. Hemskt tacksam för tips!
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Om du ska dela vid 80 Hz sÄ behöver du nog inte ha sÄ stora som 8050 om du inte ska spela jÀkligt starkt. RCF MYTHO 6 lÄter riktigt bra: http://www.rcf.it/products/pro-speaker-sys...rs/mytho-design
ecksbocks Postat 11 juni 2010 TrÄdstartare Postat 11 juni 2010 Om du ska dela vid 80 Hz sÄ behöver du nog inte ha sÄ stora som 8050 om du inte ska spela jÀkligt starkt. RCF MYTHO 6 lÄter riktigt bra: http://www.rcf.it/products/pro-speaker-sys...rs/mytho-design VÀldigt sant, i synnerhet nÀr jag inte har den basabsorbtion som jag Àr van vid frÄn jobbet. Jag har ocksÄ funderat pÄ 8040, men leker med tanken att göra mig av med dom fyra subbarna och dÄ Àr ju plötsligt 8050 intressant. Tack för tipset, ska kolla upp dom. Har du hört dom och tycker att dom pÄminner om Genelecs signatur? Vilken modell Àr det anvÀnder nu?8050 pÄ jobbet och Ino i14 hemma.
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 VÀldigt sant, i synnerhet nÀr jag inte har den basabsorbtion som jag Àr van vid frÄn jobbet. Jag har ocksÄ funderat pÄ 8040, men leker med tanken att göra mig av med dom fyra subbarna och dÄ Àr ju plötsligt 8050 intressant. Tack för tipset, ska kolla upp dom. Har du hört dom och tycker att dom pÄminner om Genelecs signatur?8050 pÄ jobbet och Ino i14 hemma. Jo, dom lÄter ganska mycket roligare Àn 8040 iallafall.
maart (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Tycker Àven du ska provlyssna nÄn av Adams modeller i lÀmplig storlek och prisklass. SjÀlv tycker jag A7 krossar Genelec 8030, och nu finns ju en del nya modeller som nog inte Àr sÀmre...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Jo, dom lÄter ganska mycket roligare Àn 8040 iallafall. Roligare? Hur menar du dÄ?
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Tycker Àven du ska provlyssna nÄn av Adams modeller i lÀmplig storlek och prisklass. SjÀlv tycker jag A7 krossar Genelec 8030, och nu finns ju en del nya modeller som nog inte Àr sÀmre... Smaken Àr onekligen olika, jag tycker kanske inte att 8030 Àr den bÀsta monitorn i klassen men mot A7 tycker jag den vinner lÀtt, men detta visar Äterigen hur viktigt det Àr att sjÀlv lyssna och jÀmföra innan man köper monitorer, mickar och annat.
iGnu Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 (redigerat) Hemskt tacksam för tips! Adam A8X Redigerat 11 juni 2010 av iGnu
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Gissa ... Nej du mÄste ju kunna motivera sjÀlv varför du tycker RCF Mytho 6 lÄter MYCKET roligare Àn Genelec 8040, har du överhuvudtaget hört dom i samma rum?
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Nej du mÄste ju kunna motivera sjÀlv varför du tycker RCF Mytho 6 lÄter MYCKET roligare Àn Genelec 8040, har du överhuvudtaget hört dom i samma rum? Ja, i samma rum och jag tyckte att RCF var bÀttre och du mÄste acceptera att jag tycker sÄ ...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Ja, i samma rum och jag tyckte att RCF var bÀttre och du mÄste acceptera att jag tycker sÄ ... Klart jag kan acceptera det, men du mÄste ju kunna berÀtta just vad som gjorde att du tyckte RCF:erna lÀt roligare Annars antar jag och alla andra att du bara hittar pÄ...
joachime Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Annars antar jag och alla andra att du bara hittar pÄ... Dagens sÀmsta antagande. Nu fÄr ni lÀgga ner. BÄda tvÄ.
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Klart jag kan acceptera det, men du mÄste ju kunna berÀtta just vad som gjorde att du tyckte RCF:erna lÀt roligareAnnars antar jag och alla andra att du bara hittar pÄ... DU antar det, resten antar nog ingenting! Naturligare mid i RCF för övrigt.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Dagens sÀmsta antagande. Snarare ett vÀldigt korrekt antagande...
maart (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Smaken Ă€r onekligen olika, jag tycker kanske inte att 8030 Ă€r den bĂ€sta monitorn i klassen men mot A7 tycker jag den vinner lĂ€tt, men detta visar Ă„terigen hur viktigt det Ă€r att sjĂ€lv lyssna och jĂ€mföra innan man köper monitorer, mickar och annat. ja, i detta fallet (och en del andra) tycker vi ju inte speciellt lika... đ Vilka tycker du Ă€r bĂ€st i A7/8030-klassen (upp till 10.000kr/par)?
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 ja, i detta fallet (och en del andra) tycker vi ju inte speciellt lika... đVilka tycker du Ă€r bĂ€st i A7/8030-klassen (upp till 10.000kr/par)? BM5A (har inte hört mkII Ă€n).
joachime Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 BM5A (har inte hört mkII Àn). Jag minns dem som att dom har en puckel i lÀgre mellanregistret. Kring 200-300 Hz. Bra botten dock, för att vara ett femtums(?)element. Men det var ju iofs inte aktuellt i det hÀr fallet. Till trÄdskaparen. Om du nu tÀnker he dem till hemanlÀggningen, behöver det verkligen vara ett par studiomonitorer dÄ?
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Jag minns dem som att dom har en puckel i lÀgre mellanregistret. Kring 200-300 Hz. Inget jag upplevt, kan kanske berott pÄ rummet du lyssnade i?
maart (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 BM5A (har inte hört mkII Àn). har ocksÄ hört dom (inte mkII alltsÄ) men dom gjorde inget större intryck pÄ mig... tyckte dom var lite brummiga i basen och saknade det tydliga mellanreg.- och diskant som A7:an har. Men smaken Àr ju som sagt olika
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 (redigerat) har ocksĂ„ hört dom (inte mkII alltsĂ„) men dom gjorde inget större intryck pĂ„ mig... tyckte dom var lite brummiga i basen och saknade det tydliga mellanreg.- och diskant som A7:an har. Men smaken Ă€r ju som sagt olika Det Ă€r just A7s överdrivna mellanregister (som fĂ„r dem att lĂ„ta ânĂ€sigaâ i mina öron) och âenhancerâ-liknande diskant jag inte gillar. ... bĂ€st att hĂ„lla tyst, nu Ă€r Claes hĂ€r ... đ Redigerat 11 juni 2010 av Gilbert
joachime Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Inget jag upplevt, kan kanske berott pÄ rummet du lyssnade i? Rummet jag lyssnade i Àr inte optimalt pÄ nÄgot sÀtt (DLX i Stockholm) men jag jÀmförde bland annat med 80xx-serien som jag Àr bekant med.
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Rummet jag lyssnade i Àr inte optimalt pÄ nÄgot sÀtt (DLX i Stockholm) ... Det kan jag hÄlla med om, svÄrt att göra en bra bedömning dÀr, framförallt om högtalarna inte stÄr pÄ samma hylla.
Claes Holmerup Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 (redigerat) Det Ă€r just A7s överdrivna mellanregister (som fĂ„r dem att lĂ„ta ânĂ€sigaâ i mina öron) och âenhancerâ-liknande diskant jag inte gillar. ... bĂ€st att hĂ„lla tyst, nu Ă€r Claes hĂ€r ... đ đ Inte för att jag har upplevt nĂ„gon "nĂ€sighet" eller "enhancer-diskant" hos dem, men alla upplever ju olika ljud pĂ„ olika sĂ€tt, sĂ„ jag kan inte sĂ€ga emot dig. A7X Ă€r en förbĂ€ttring som du nog gĂ€rna ska lyssna pĂ„ - och om du vill ha respons lĂ€ngre ner, sĂ„ prova ocksĂ„ A8X. Redigerat 11 juni 2010 av Claes
Gilbert Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 ... alla upplever ju olika ljud pĂ„ olika sĂ€tt ... O ja, vissa gillar ju NS10 t ex ... đ
maart (oregistrerad) Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Det Ă€r just A7s överdrivna mellanregister (som fĂ„r dem att lĂ„ta ânĂ€sigaâ i mina öron) och âenhancerâ-liknande diskant jag inte gillar. Ăverdrivet och nĂ€sigt fĂ„r stĂ„ för dig, jag tycker de Ă€r tydliga och bra. Det enda skulle vara att de Ă€r lite klena i basen men hellre klena men tydliga Ă€n att dom blir brummiga och otydliga. Men som sagt, det Ă€r hur jag upplever dom.
Claes Holmerup Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 O ja, vissa gillar ju NS10 t ex ... đ SvĂ€r inte... đ
joachime Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 SvĂ€r inte... đ Ăr det inte dags att lĂ„ta NS10 gĂ„ sin egen vĂ€g? Söker du pĂ„ Yamaha NS10 idag Ă€r det flesta trĂ€ffarna av historisk karaktĂ€r. Knappt nĂ„gon rekommenderar dem som studiomonitorer. De flesta Ă€ldre studios (som en gĂ„ng haft NS10'or) har bytt till smĂ„ Genelec eller liknande nĂ€rfĂ€ltare. Att dissa NS10 idag gĂ„r inte ens att jĂ€mföra med att sparka in öppna dörrar. Det Ă€r som att försöka höja havsnivĂ„n genom att spotta vid strandkanten.
ecksbocks Postat 11 juni 2010 TrÄdstartare Postat 11 juni 2010 (redigerat) Till trÄdskaparen. Om du nu tÀnker he dem till hemanlÀggningen, behöver det verkligen vara ett par studiomonitorer dÄ? AlltsÄ vad annars, menar du, eller varför inte? Dom Àr ju inte dyrare Àn hifihögtalare som presterar lika bra, snarare billigare. Jag tackar inte nej till "gratis" slutsteg. Jag jobbar som ljudlÀggare/mixare av film och har jobbat mycket med Genelec sÄ det Àr liksom sÄ det lÄter i min vÀrld. Jag tog hem ett par 8030 idag frÄn jobbet och jag behövde inte lÄng tid för att inse att jag kommer vara mer nöjd med dom Àn mina nuvarande. Tack alla som svarat! Jag pallar inte lÄna hem mer högtalare, jag har gjort det tillrÀckligt i mitt liv, jag tÀnkte mer om nÄn hade ett tips pÄ en högtalare som var mer eller mindre kopia av Genelec sÄ kunde jag köpt dom olyssnade. Genelec Àr ju förstÄs inte det mest neutrala som finns, men jag kan dess fÀrgningar sÄ jag ser egentligen ingen anledning till att byta. Det fÄr nog bli ett bra 8040. Det som var kul nÀr jag testade 8030 hemma var hur bra dom intrigerade med basarna, eftersom dom har basreflex (mina nuvarande Àr slutna) fick jag stÀlla om fasen 180 grader, lÀt hur bra som helst! Var skulle ni köpa 8040 i Stockholm? Beggat gÄr bra. Redigerat 11 juni 2010 av ecksbocks
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.