Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har ganska lÄng erfarenhet av olika Genelecmodeller frÄn mitt jobb, jag sitter mest i ett rum bestyckat med 8050 + sub. Jag gillar dom och funderar pÄ att ha ett par hemma ocksÄ, inte för jobb, utan för bio och musik.

Mina nuvarande hemmahögtalare Àr det egentligen inget fel pÄ, men dom skiljer sig frÄn Genelec pÄ mÄnga punkter, med bla för "snÀllt" mellanregister som gör att jag missar en del. Dessa Àr av mÀrket Ino Audio som jag ser som rena hifihögtalare, jag tycker dom Àr lite för mesiga helt enkelt.

SĂ„ min frĂ„ga Ă€r om det finns nĂ„t mer prisvĂ€rt alternativ till 8050 och somlĂ„ter snarlikt? Öppen eller sluten lĂ„da spelar ingen roll. Jag kommer att dela dom vid 80 hz dĂ€r subbasar tar vid, jag har Inos egna delningsfilter som jag tycker om. Vad jag förstĂ„tt sĂ„ tycker mĂ„nga att Genelec Ă€r ganska överprissatta, har sjĂ€lv ingen koll pĂ„ detta.

Hemskt tacksam för tips!

Annons
Postat
Om du ska dela vid 80 Hz sÄ behöver du nog inte ha sÄ stora som 8050 om du inte ska spela jÀkligt starkt.

RCF MYTHO 6 lÄter riktigt bra:

http://www.rcf.it/products/pro-speaker-sys...rs/mytho-design

VÀldigt sant, i synnerhet nÀr jag inte har den basabsorbtion som jag Àr van vid frÄn jobbet. Jag har ocksÄ funderat pÄ 8040, men leker med tanken att göra mig av med dom fyra subbarna och dÄ Àr ju plötsligt 8050 intressant. Tack för tipset, ska kolla upp dom. Har du hört dom och tycker att dom pÄminner om Genelecs signatur?

Vilken modell Àr det anvÀnder nu?
8050 pÄ jobbet och Ino i14 hemma.
Postat
VÀldigt sant, i synnerhet nÀr jag inte har den basabsorbtion som jag Àr van vid frÄn jobbet. Jag har ocksÄ funderat pÄ 8040, men leker med tanken att göra mig av med dom fyra subbarna och dÄ Àr ju plötsligt 8050 intressant. Tack för tipset, ska kolla upp dom. Har du hört dom och tycker att dom pÄminner om Genelecs signatur?

8050 pÄ jobbet och Ino i14 hemma.

Jo, dom lÄter ganska mycket roligare Àn 8040 iallafall.

maart (oregistrerad)
Postat

Tycker Àven du ska provlyssna nÄn av Adams modeller i lÀmplig storlek och prisklass. SjÀlv tycker jag A7 krossar Genelec 8030, och nu finns ju en del nya modeller som nog inte Àr sÀmre...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jo, dom lÄter ganska mycket roligare Àn 8040 iallafall.

Roligare? Hur menar du dÄ?

Postat
Tycker Àven du ska provlyssna nÄn av Adams modeller i lÀmplig storlek och prisklass. SjÀlv tycker jag A7 krossar Genelec 8030, och nu finns ju en del nya modeller som nog inte Àr sÀmre...

Smaken Àr onekligen olika, jag tycker kanske inte att 8030 Àr den bÀsta monitorn i klassen men mot A7 tycker jag den vinner lÀtt, men detta visar Äterigen hur viktigt det Àr att sjÀlv lyssna och jÀmföra innan man köper monitorer, mickar och annat.

Postat
Gissa ...

Nej du mÄste ju kunna motivera sjÀlv varför du tycker

RCF Mytho 6 lÄter MYCKET roligare Àn Genelec 8040, har du överhuvudtaget hört dom i samma rum?

Postat
Nej du mÄste ju kunna motivera sjÀlv varför du tycker

RCF Mytho 6 lÄter MYCKET roligare Àn Genelec 8040, har du överhuvudtaget hört dom i samma rum?

Ja, i samma rum och jag tyckte att RCF var bÀttre och du mÄste acceptera att jag tycker sÄ ...

Postat
Ja, i samma rum och jag tyckte att RCF var bÀttre och du mÄste acceptera att jag tycker sÄ ...

Klart jag kan acceptera det, men du mÄste ju kunna berÀtta just vad som gjorde att du tyckte RCF:erna lÀt roligare

Annars antar jag och alla andra att du bara hittar pÄ...

Postat

Dagens sÀmsta antagande. Nu fÄr ni lÀgga ner. BÄda tvÄ.

Postat
Klart jag kan acceptera det, men du mÄste ju kunna berÀtta just vad som gjorde att du tyckte RCF:erna lÀt roligare

DU antar det, resten antar nog ingenting!

Naturligare mid i RCF för övrigt.

Postat
Dagens sÀmsta antagande.

Snarare ett vÀldigt korrekt antagande...

maart (oregistrerad)
Postat
Smaken Àr onekligen olika, jag tycker kanske inte att 8030 Àr den bÀsta monitorn i klassen men mot A7 tycker jag den vinner lÀtt, men detta visar Äterigen hur viktigt det Àr att sjÀlv lyssna och jÀmföra innan man köper monitorer, mickar och annat.

ja, i detta fallet (och en del andra) tycker vi ju inte speciellt lika... 😛

Vilka tycker du Àr bÀst i A7/8030-klassen (upp till 10.000kr/par)?

Postat
ja, i detta fallet (och en del andra) tycker vi ju inte speciellt lika... 😛

Vilka tycker du Àr bÀst i A7/8030-klassen (upp till 10.000kr/par)?

BM5A (har inte hört mkII Àn).

Postat

Jag minns dem som att dom har en puckel i lÀgre mellanregistret. Kring 200-300 Hz.

Bra botten dock, för att vara ett femtums(?)element. Men det var ju iofs inte aktuellt i det hÀr fallet.

Till trÄdskaparen. Om du nu tÀnker he dem till hemanlÀggningen, behöver det verkligen vara ett par studiomonitorer dÄ?

Postat
Jag minns dem som att dom har en puckel i lÀgre mellanregistret. Kring 200-300 Hz.

Inget jag upplevt, kan kanske berott pÄ rummet du lyssnade i?

maart (oregistrerad)
Postat

har ocksÄ hört dom (inte mkII alltsÄ) men dom gjorde inget större intryck pÄ mig... tyckte dom var lite brummiga i basen och saknade det tydliga mellanreg.- och diskant som A7:an har. Men smaken Àr ju som sagt olika

Postat (redigerat)
har ocksÄ hört dom (inte mkII alltsÄ) men dom gjorde inget större intryck pÄ mig... tyckte dom var lite brummiga i basen och saknade det tydliga mellanreg.- och diskant som A7:an har. Men smaken Àr ju som sagt olika

Det Ă€r just A7s överdrivna mellanregister (som fĂ„r dem att lĂ„ta ”nĂ€siga” i mina öron) och ”enhancer”-liknande diskant jag inte gillar.

... bĂ€st att hĂ„lla tyst, nu Ă€r Claes hĂ€r ... 😛

Redigerat av Gilbert
Postat
Inget jag upplevt, kan kanske berott pÄ rummet du lyssnade i?

Rummet jag lyssnade i Àr inte optimalt pÄ nÄgot sÀtt (DLX i Stockholm) men jag jÀmförde bland annat med 80xx-serien som jag Àr bekant med.

Postat
Rummet jag lyssnade i Àr inte optimalt pÄ nÄgot sÀtt (DLX i Stockholm) ...

Det kan jag hÄlla med om, svÄrt att göra en bra bedömning dÀr, framförallt om högtalarna inte stÄr pÄ samma hylla.

Postat (redigerat)
Det Ă€r just A7s överdrivna mellanregister (som fĂ„r dem att lĂ„ta ”nĂ€siga” i mina öron) och ”enhancer”-liknande diskant jag inte gillar.

... bĂ€st att hĂ„lla tyst, nu Ă€r Claes hĂ€r ... 🙂

😛

Inte för att jag har upplevt nÄgon "nÀsighet" eller "enhancer-diskant" hos dem, men alla upplever ju olika ljud pÄ olika sÀtt, sÄ jag kan inte sÀga emot dig.

A7X Àr en förbÀttring som du nog gÀrna ska lyssna pÄ - och om du vill ha respons lÀngre ner, sÄ prova ocksÄ A8X.

Redigerat av Claes
maart (oregistrerad)
Postat

Överdrivet och nĂ€sigt fĂ„r stĂ„ för dig, jag tycker de Ă€r tydliga och bra. Det enda skulle vara att de Ă€r lite klena i basen men hellre klena men tydliga Ă€n att dom blir brummiga och otydliga.

Men som sagt, det Àr hur jag upplever dom.

Postat
SvĂ€r inte... 😏

Är det inte dags att lĂ„ta NS10 gĂ„ sin egen vĂ€g?

Söker du pÄ Yamaha NS10 idag Àr det flesta trÀffarna av historisk karaktÀr.

Knappt nÄgon rekommenderar dem som studiomonitorer. De flesta Àldre studios (som en gÄng haft NS10'or) har bytt till smÄ Genelec eller liknande nÀrfÀltare.

Att dissa NS10 idag gÄr inte ens att jÀmföra med att sparka in öppna dörrar. Det Àr som att försöka höja havsnivÄn genom att spotta vid strandkanten.

Postat (redigerat)
Till trÄdskaparen. Om du nu tÀnker he dem till hemanlÀggningen, behöver det verkligen vara ett par studiomonitorer dÄ?

AlltsÄ vad annars, menar du, eller varför inte? Dom Àr ju inte dyrare Àn hifihögtalare som presterar lika bra, snarare billigare. Jag tackar inte nej till "gratis" slutsteg. Jag jobbar som ljudlÀggare/mixare av film och har jobbat mycket med Genelec sÄ det Àr liksom sÄ det lÄter i min vÀrld.

Jag tog hem ett par 8030 idag frÄn jobbet och jag behövde inte lÄng tid för att inse att jag kommer vara mer nöjd med dom Àn mina nuvarande.

Tack alla som svarat! Jag pallar inte lÄna hem mer högtalare, jag har gjort det tillrÀckligt i mitt liv, jag tÀnkte mer om nÄn hade ett tips pÄ en högtalare som var mer eller mindre kopia av Genelec sÄ kunde jag köpt dom olyssnade.

Genelec Àr ju förstÄs inte det mest neutrala som finns, men jag kan dess fÀrgningar sÄ jag ser egentligen ingen anledning till att byta. Det fÄr nog bli ett bra 8040.

Det som var kul nÀr jag testade 8030 hemma var hur bra dom intrigerade med basarna, eftersom dom har basreflex (mina nuvarande Àr slutna) fick jag stÀlla om fasen 180 grader, lÀt hur bra som helst!

Var skulle ni köpa 8040 i Stockholm? Beggat gÄr bra.

Redigerat av ecksbocks

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.