Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Kommer troligen köpa en imac snart.

Den har en firewire 800 port.

Jag har ett Focusrite saffire ljudkort med firewire 400 anslutning.

Tänkte köpa en Lacie hårddisk också med firewireanslutning.

Kan jag kedjekoppla ljukortet och hårddisken?

Finns det risk för problem?

Laciedisken har även USB2 anslutning. Är det bättre att ansluta den via USBkontakten?

/Anders

Annons
Postat

oftast så har en firewire enhet 2st portar, en extra för "link" där kopplar du in ljudkortet/hårddisken.

Postat
Hej.

Kommer troligen köpa en imac snart.

Den har en firewire 800 port.

Jag har ett Focusrite saffire ljudkort med firewire 400 anslutning.

Tänkte köpa en Lacie hårddisk också med firewireanslutning.

Kan jag kedjekoppla ljukortet och hårddisken?

Finns det risk för problem?

Laciedisken har även USB2 anslutning. Är det bättre att ansluta den via USBkontakten?

/Anders

På första frågan är svaret: Ja.

På andra frågan är svaret: Mja. De enheter du seriekopplar delar på bandbredden och du kommer aldrig upp i högre hastighet än vad långsamaste enheten och de enheter du seriekopplar delar på långsamaste hastigheten. I praktiken betyder detta att ljudkortet sätter gränsen med 400MBit/s. Kopplar du på en extern hårddisk som du läser/skriver till samtidigt som du använder ditt ljudkort kommer de att dela på bandbredden (400MBit/s). Förutom detta kan ljudkortet kräva en egen dedikerad FW-buss vilket betyder att det inte fungerar med en extern hårddisk efter, detta bör stå i teknisk spec för ljudkortet.

Postat
Gör hubben att jag kan utnyttja hastigheten bättre för hårddisken och ljukortet?

Nej, hubbar är för ev. firewireprylar som bara har 1 Firewireport och du därmed inte kan seriekoppla dem till din dator.

Har du en FW-hårddisk så har den 2 portar och du kan länka ljudkortet på hårddisken.

Firewirehubbar är både ovanliga och i stort sett onödiga. Det är därför som hubben i länken ovan har utgått ur Dustins sortiment.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Nej, hubbar är för ev. firewireprylar som bara har 1 Firewireport och du därmed inte kan seriekoppla dem till din dator.

Har du en FW-hårddisk så har den 2 portar och du kan länka ljudkortet på hårddisken.

Firewirehubbar är både ovanliga och i stort sett onödiga.

Onödiga är nog fel ord, i vissa situationer så är det ju bra att ha om man t.ex. ska koppla 2 st. FW400 HDs till ett FW800 http://www.unibrain.com/Products/p1394/FR800.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.