Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har planer på att göra om min lägenhet (2 rum och kök) till studio. Jag har kommit ganska långt i planeringen men har ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Vilket rum i lägenheten lämpar sig bäst för inspelning? Vardagsrum, sovrum, kök eller badrum? 😛

Jag letar efter ett material att använda på väggarna i själva huvudstudion som ska vara bra på att stoppa efterklangen av alla ljud. Vad borde man använda?

Sedan undrar jag lite efter vilket material som lämpar sig bäst för att dämpa bastoner?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Vad säger hyresvärden/föreningen om dina planer?

Du kommer väl troligen bli tvungen att bygga rum i rum för att ljudisolera mot grannarna. För absorbtion finns många trådar att kolla in på forumet.

Postat

Först, du har en intresant och spännande uppgift framför dig. Jag skulle inte göra det, men vi är ju alla lyckligtsvis olika.

När det gäller akustik i en studio är det 4 olika saker att tänka på.

1) Hur akustiken påverkar inspelningen.

Det här är det enklaste problemet. Fast det beror på vad du skall spela in. Du glömde berätta det.

Skall du till exempel spela in ett trumset så kan det vara svårt om det är lågt i tak. Men det finns exempel på de som kan.

Lagom mycket dämpning i olika frekvenser är svaret. För mycket dämpning så blir det dött, för litet dämpning och du får stående vågor med mera.

Bra akustik i inspelningsrummet är det som man kan vara beredd att betala dyra pengar för när det är dags att spela in.

2) Hur akustiken påverkar din lyssning.

Detta påverkar vad du hör när du mixar. I värsta fall kan du mixa i hörlurar. Men du vill nog ha en lämplig dämpning och då speciellt av låga frekvenser. Det här är nästan omöjligt att göra i ett litet rum i en lägenhet. Men du kan komma en bra bit på vägen, kanske tillräckligt för dig.

3) Hur du störs av omgivningen

Dämpa ljud utifrån är besvärligt. En brummande lastbilsmotor vid Ica-butiken i samma hus är nästa omöjligt att dämpa bort helt. Det handlar om att få det vattentätt, varje litet hål släpper in ljud. Och som det inte skulle räcka så kan ljuden komma via golv och väggar, vattenledningsrör med mera. Sen när du fått det vattentätt så behöver du ordna ventilation som inte brusar.

4) Hur grannarna störs av dig

Att dämpa mot grannarna är rejält svårt. Det krävs vattentätt precis som för att slippa deras ljud. Skall du spela in basljud eller trummor måste du ha nån form av flytande golv som dämpar vibrationer i golvet. Med mera.

Det finns en del färdiga lösningar med inspelningsbås som kanske kan inspirera. Tonfällan är ett exempel på lösning.

// Gunnar

PS: du undrade var det är bäst att spela in. Svaret är att det beror på. Som nästan alltid. Ibland kan det vara bäst att spela in i badrummet, helst om det är helkaklat. Det blir så härligt eko när man sjunger i duschen tycker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.